Friday, March 4, 2011

Kerana sebuah kereta sorong tepi jalan, regim-regim Arab runtuh


“Saya pergi kerja dulu. InsyaAllah petang nanti saya balik bersama rezeki hari ni.”

Senyuman pahit dilemparkan sebelum Azizi berlalu pergi. Itulah rutin harian graduan sains komputer itu. Kalau di Negara lain graduan seperti dia akan bekerja di pejabat. Berhadapan dengan komputer dan memperolehi pendapatan yang agak lumayan untuk menanggung keluarganya yang miskin.

Masalah ekonomi di negaranya menyebabkan 1/3 graduan atau 14% rakyat menganggur. Bukannya negera ni tiada sumber perniagaan. Bukan kerana Negara ini tiada harta. Tapi ini adalah kerana orang yang korup telah diangkat menjadi pemimpin.

Sampai sahaja di Bandar Sidi Bouzid, Azizi pun membuka kedai ‘haram’nya di tepi jalan. Graduan komputer itu berniaga menjual buah dan sayur. Dia cukup berhati-hati semasa berniaga. Kemiskinannya membuatkan dia tidak mampu untuk membuat permit perniagaan. Dia tidak mampu membayar kepada si Ben Ali yang perlukan wang itu.

Harta rampasan dari rakyat Tunisia yang bernilai GBP 3.5 billion yang dilonggokkan di Perancis masih tidak cukup. Ben Ali perlu naikkan lagi cukai. Dia perlu dapatkan sebanyak mungkin harta. Khas untuk cintanya Leila. Imelda Marcos Negara arab itu mempunyai hobi yang sangat unik. Dia suka membeli belah terutamanya di Dubai. Negara kemewahan.


“Awak berniaga buah ni ada permit?”
“Astaghfirullah.. sejak bila pula ada penguasa tempatan di sini?” bisik hati Azizi yang terkejut.
“err..maaf encik. Saya belum ada permit lagi. Tolong benarkan saya berniaga dahulu sebelum saya mampu membuat permit” rayu Azizi.
“Arrhh.. awak berniaga tanpa permit!. Kedai awak mesti disita!”
“tolonglah encik. Kalau saya tidak boleh berniaga, macam mana saya nak menyara keluarga saya yang susah? Macam mana saya boleh mampu untuk membuat permit?”

Rayuan Azizi langsung tidak diendahkan oleh penguasa yang terpaksa mengikut arahan pihak atasan untuk kemandirian diri sendiri.

Azizi masih tidak berputus asa. Dia terus merayu dan cuba menyelamatkan kereta sorong buruknya dari disita. Dan orang ramai yang lalu lalang hanya mampu melihat dengan pandangan sayu apabila lelaki miskin itu dikasari tanpa belas kasihan.

“Musafirlah (pergilah) wahai ibuku. Maafkan aku. Tidak ada gunanya. Semuanya hilang di jalan apa yang kumiliki. Maafkan aku wahai ibu, jika aku tidak menuruti katamu. Makilah zaman. Jangan maki aku. Pergi tidak kembali lagi…”
~status facebook Azizi yang terakhir


17 disember 2010. Siapa sangka tarikh itu bakal menjadi permulaan untuk terciptanya sejarah. Sejarah yang cukup besar bagi Negara-negara Islam. Setelah rayuan dan laporan Azizi tidak diendahkan, dia telah membuat satu keputusan yang tidak pernah terlintas di fikiran pemerintah-pemerintah regim. Usai solat jumaat, Azizi menuju ke sebuah bangunan kerajaan yang terletak di kota indah itu. Sebuah kota yang berbukit dan elok di tepi laut Mediterranean. Dan Azizi pun membakar dirinya di hadapan bangunan kerajaan sebagai tanda protes.

Rakyat marhaen terpana seketika. Azizi menderita melecur di hospital sebelum menghembuskan nafasnya yang terakhir pada 4 januari 2011. Rakyat mula sedar. Pemimpin mereka pernah menerbangkan YOGURT dari St Tropez dengan menggunakan pesawat peribadi untuk sebuah parti. The Mafia itu telah mengharamkan Parti Islam. Memakai hijab juga ‘haram’ di Negara mereka.


Seorang rakyat yang tidak tahan dengan pemerintahan kuku besi. Menemui jalan buntu. Akhrnya semua rakyat sedar bahawa mereka mengalami situasi yang sama. Rakyat Tunisia bangkit dengan kemarahan.

Apabila Ben Ali mula merasa terancam, dia pun melarikan diri ke Perancis untuk bersama dengan anak-anaknya di sebuah hotel di Disneyland. Dengan kos menetap GBP 300 sehari. Tapi, kapal terbangnya dilarang mendarat di sana atas arahan pemimpin Kafir anti Islam, Presiden Sarkozy. Akibatnya, Ali dan konconya terpaksa berambus ke Jeddah, Arab Saudi kerana sahabatnya masih setia bersamanya.


Bermula dari sini, teori domino pun berlaku. Mimpi ngeri musuh Islam bermula. Revolusi ini berjangkit ke Negara kuku besi yang lain. Dan kemungkinan besar akan berlaku Islamifikasi seperti yang berlaku di Revolusi Iran 1979.

Bermula di Tunisia - Zine El Abidine Ben Ali,
Api revolusi terus merebak di Negara-negara arab kuku besi yang lain..
~Mesir - Muhammad Hosni Sayyid Mubarak


~Libya – Colonel Muammar Muhammad al-Gaddafi

~Yaman

~Bahrain
~Yordania

Banyak pemimpin jatuh kerana kepimpinan yang kejam dan mempunyai isteri yang suka membazir.
~kamsar, 4 mac 2011, 4.39pm

Catatan:
1. Aku ada kenal sorang lagi pemimpin yang ada isteri yang best.
2. Dengan duit, Leila Ben Ali pun boleh jadi cantik.
3. Doakan kejayaan Ikhwanul Muslimin di Mesir
4. Doakan Azizi. Semoga rohnya dicucuri rahmat kerana memulakan satu pembaikan.
5. Sila baca semula status facebook terakhir Azizi. Sedih tuh!
6. Kerana sebuah kereta sorong tepi jalan, regim-regim Arab runtuh
7. Kebangkitan Islam semakin terasa. tapi masih ada lagi pemimpin negara yang melawat kubur Mustafa Kemal Terkutuk.
8. Masih ada lagi artikel surat khabar negara yang memuji Mustafa Kemal Terkutuk!. bengong!

1 Perbincangan:

Lagenda said...

insyaAllah..tima kasih atas maklumat..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kamsar bin Muhamad Bahron



Aku orang biasa.

Buat benda biasa.

Blog aku biasa-biasa.

Aku suka menulis tentang benda biasa.

Tapi aku akan jadi Lagenda!.

bah bah bah



Pra-Sekolah - Tiada

Sekolah Rendah Kebangsaan

Sekolah Menengah Kebangsaan - Sains Tulen

Kolej Matrikulasi - Sains Fizikal

Universiti - Kejuruteraan Mekanikal

KILANG - Maintenance



AHLAN WA SAHLAN


thelegend88


kepala otak kau!

ada soalan? ~i'm always by your side!!

"SUDUT KRITIK"

SUDUT INI MEMBERI PELUANG KEPADA PENGUNJUNG UNTUK MENGKRITIK BLOG INI SESUKA HATI MEREKA.. KALAU NAK YANG LEN, BAGI KAT BAWAH..

TIDAK BOLEH :

-BERKATA KESAT

-MEMUJI

-MENUDUH MENGKHINZIR BUTA

-MENGIKLAN

MENGAJARKAN ILMU ITU SEDEKAH

Kaunter Pukul

MUST SEE

Blog Unik

Kawan-kawan UTM

Rakan-rakan Lain

CAPAIAN

Followers

Template by KangNoval & Abdul Munir | blog Blogger Templates
HTML Free Code