Tuesday, June 9, 2009

BELAJAR DARI DUA UMAR



KENYANGKAN PERUT RAKYAT

Kelemahan kita adalah kekurangan kita.

Kekurangan kita adalah kebergantungan kita.

Kita bergantung kepada bantuan Allah.

Kebergantungan selayaknya mengharuskan kita berdoa kepada Allah.

Dengan mengadu kepada Allah, kita telah mengadu kepada zat yang sebenarnya paling tulus menerima pengaduan.

Allah S.W.T telah berjanji akan mengabulkan doa hambanya.

-ms:40



Ada saatnya untuk mengakhiri ancaman mereka. Ada waktunya untuk memberikan pilihan kepada orang Yahudi: mahu masuk Islam atau meninggalkan Madinah. Saatnya itu tiba setelah perang Khandaq, ketika ancaman daripada kafir Quraisy sudah dapat diatasi.

Jika sikap Rasulullah terhadap bukan Islam seperti itu, bagaimana sikap kita terhadap gerakan Islam yang hanya berbeza kaedah, cara dan strategi dakwah? Tentu harus lebih berkompromi, bersahabat dan memahami perbezaan tanpa meninggalkan jati diri sebenarnya. Apa lagi kalau tujuannya sama. Tidak ada alas an bagi kaum muslimin untuk berpecah. Yang diperlukan saat ini adalah untuk sama-sama membangunkan semangat untuk menumbangkan musuh yang sebenarnya. Bukan bertikai sesame sendiri, seperti yang disindir Rasulullah S.A.W dalam ungkapannya, “ternyata rancangan jahat mereka tidak sebesar rancangan jahat kamu terhadap diri kamu sendiri. Kamu ingin memerangi saudara dan anak kamu sendiri.”

Ms:44



Terjun ke kancah politik untuk memperjuangkan Islam di parlimen, merupakan salah satu cara yang boleh ditempuh. Tentu sahaja tanpa melalaikan agenda dakwah yang sebenarnya. Kemenangan pilihanraya umum perlu dijadikan sasaran tetapi tentu sahaja ia bukan tujuan. Ia sekadar sarana, bukan cita-cita. Musuh-musuh politik bukanlah lawan yang harus dihapuskan, tetapi musuh yang mesti dijinakkan. Namun jika saatnya tepat, sekecil apapun kemungkaran, harus dimusnahkan. Tidak boleh ada sedikit kesesatan pun yang merosakkan hokum Allah di muka bumi ini.

Ms:58



Beginilah keadaan bangsa kita. Para penegak hukumnya tidak bermoral, aturan yang kita gunakan pun sangat korup lantaran jauh daripada landasan hukum, moral dan agama – harus bergandingan. Tidak ada aturan tanpa hukum, tidak ada hukum tanpa morality, dan tidak ada moraliti tanpa agama sebagai sumber pertama dan utama daripada nilai-nilai moral dan etika.

Ms:63



Amat bertolak ke belakang dengan apa yang dilakukan sebahagian mereka yang mengaku aktivis Islam pada ketika ini. Segelintir wang dan sedikit kekuasaan cukup membuat mereka tutup mulut terhadap kezaliman yang mereka ketahui. Kereta mewah dan rumah besar cukup membungkam mulut mereka. Kata ishlah menjadi perisai pelindung dalang kezaliman.

Ms:68



Kalaupun ada diantara orang-orang kaya mahu berkongsi, dia hanya mahu memberikan ikan, bukan kail. Dia berbangga kalau kehidupan seseorang bergantung kepada pemberiannya. Tidak mengapa ribuan orang memakan ikannya, tapi jangan seorang pun mendapatkan kailnya.

Di sudut lain, terlalu banyak orang yang puas dengan pemberian.terlalu banyak orang yang merasa cukup hanya dengan menerima. Terlalu banyak orang yang mahu diberi gaji, bukan menggaji. Konsep pendidikan kita hanya melahirkan mental-mental pencari, bukan pembuka peluang pekerjaan. Sekolah-sekolah yang berada dalam tanggungan Negara, sebahagian besar melahirkan siswa yang dipersiapkan untuk menjadi pegawai kerajaan, bukan sebagai pengelola.

Ms:102



“Carilah ilmu pengetahuan. Sebab,

Mempelajarinya kerana takut kepada Allah merupakan ibadah,

Mempelajarinya bererti tasbih,

Membahasnya jihad,

Mengajarkannya sedekah dan

Mencurahkannya kepada ahlinya merupakan pengorbanan.

Ilmu adalah teman ketika bersendirian,

Dalil agama dan penolong ketika suka dan duka.

Ia sahabat karib ketika sepi,

Teman yang paling baik dan paling dekat serta merupakan cahaya jalan menuju syurga.

Dengannya Allah mengangkat martabat umat,

Lalu dijadikan-Nya mereka pemimpin dalam perkara kebaikan.”

-Mu’adz bin Jabal-ms:115



Sekarang peluang terbuka. Pertanyaannya, sediakah kita bersaing? Sediakah kita mengalahkan lawan? Pertempuran yang kita hadapi sekarang bukan hanya menghadapi cacian, makian dan penghinaan seperti yang dialami Rasulullah s.a.w ketika di mekah.

Kita sedang berdiri di ‘Madinah’!

Di depan kita terbentang medan Badar.

Di depan sana ada bukit Uhud.

Pasukan Ahzab telah mengepung kita dari segenap penjuru, sedia melancarkan serbuan.

Kita berhadapan bukan dengan orang-orang seperti kafir Quraisy yang tidak rela kekuasaannya direbut. Di kalangan kita menyusup keturunan Abdullah bin Ubay, si munafik yang merasa disaingi. Di depan kita berdiri orang-orang Yahudi yang tidak pernah rela Islam tegak di muka bumi. Kini, sebahagian kita berada di medan Badar. Watak seperti Utbah bin Rabiah tidak hanya akan memberikan tawaran menggiurkan. Dia akan datang bersama-sama saudaranya, syaibah bin Utbah dan puteranya Walid bin Utbah. Tugas kita adalah menyediakan seorang Ali bin Abi Talib untuk melawan Walid bin Utbah. Menyediakan Hamzah bin Abdul Mutalib untuk membunuh syaibah bin Rabiah. Menyediakan Ubaidah bin Harits untuk menerima tentangan Utbah bin Rabiah.

Kini, sebahagian kita berada di medan uhud.

Di seberang sana pasukan lawan sudah menunggu. Tugas kita adalah mengadakan strategi. Menyediakan pasukan pemanah untuk berjaga-jaga, bagaimana pun keadaan perang. Di antara kita harus ada Abu Dujanah yang sedia memenuhi hak pedang Rasulullah s.a.w. Perang benar-benar sudah di depan mata. Hanya menghitung hari sahaja.

Memang, jika tiba saatnya kemenangan pasti datang. Tapi bukan tugas kita untuk menunggu. Kekuasaan itu harus direbut. Kemenangan itu harus disambut.sekarang saatnya!.

Ms:124-125



sebuah buku yang memetik beberapa peristiwa pada zaman Rasulullah, sahabat dan sebagainya. mengandungi ulasan dan menceritakan hikmah dan pengajaran daripada peristiwa tersebut.


~semoga buku ini dapat memberikan kita sedikit sebanyak contoh yang dapat dipraktikkan dalam kehidupan sebagai seorang dai'e~

0 Perbincangan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kamsar bin Muhamad Bahron



Aku orang biasa.

Buat benda biasa.

Blog aku biasa-biasa.

Aku suka menulis tentang benda biasa.

Tapi aku akan jadi Lagenda!.

bah bah bah



Pra-Sekolah - Tiada

Sekolah Rendah Kebangsaan

Sekolah Menengah Kebangsaan - Sains Tulen

Kolej Matrikulasi - Sains Fizikal

Universiti - Kejuruteraan Mekanikal

KILANG - Maintenance



AHLAN WA SAHLAN


thelegend88


kepala otak kau!

ada soalan? ~i'm always by your side!!

"SUDUT KRITIK"

SUDUT INI MEMBERI PELUANG KEPADA PENGUNJUNG UNTUK MENGKRITIK BLOG INI SESUKA HATI MEREKA.. KALAU NAK YANG LEN, BAGI KAT BAWAH..

TIDAK BOLEH :

-BERKATA KESAT

-MEMUJI

-MENUDUH MENGKHINZIR BUTA

-MENGIKLAN

MENGAJARKAN ILMU ITU SEDEKAH

Kaunter Pukul

MUST SEE

Blog Unik

Kawan-kawan UTM

Rakan-rakan Lain

Followers

Template by KangNoval & Abdul Munir | blog Blogger Templates
HTML Free Code