Sunday, July 1, 2012

Lagenda Mat Kilang #Lelaki berkulit merah


34 inci kali 50 inci.
Ukuran satu keping mild steel setebal 6milimeter yang perlu aku sediakan pagi itu.
Dengar cerita, General Manager ada memanggil pembekal barang datang untuk promosikan barang baru mereka. Mereka ada bahan campuran seramik yang mampu melekat pada besi sebagai penampal dan mampu bertahan dan lebih kukuh dari bahan binaan asal. Mild steel.

Setelah memberi arahan kepada salah seorang fitter untuk memotong kepingan logam tersebut, pandangan kami semua beralih kepada tiga orang yang sedang menuju ke arah bengkel kami. Kelibat yang tidak pernah dilihat. Jurutera General Manager berjalan paling hadapan dengan membawa sesuatu dalam beg kain. Sesekali dia megusap dahinya yang pasah berpeluh. Di belakangnya, kelihatan seorang lelaki india. Baju kemejanya dimasukkan ke dalam seluar menyerlahkan perutnya yang tidak berapa rata. Di sebelah kirinya berjalan seorang lelaki berkulit merah. Rambutnya putih dan perang. Lab Coat-nya yang kelihatan comot terkena bahan kimia berkibar-kibar menampar tubuhnya yang besar semasa berjalan melalui Cooling Tower. Dialah orang yang paling kerap mengelap peluh semasa berjalan.

“Sebelum diorang tegur aku, baik aku cabut dari sini.” Ayat penutup yang aku ucapkan untuk menutup sesi penerangan tadi.
“Hello, my name is **** from *** and this is Mr.****. What can I call you?”. Aku terkejut. Rupanya langkah mereka lebih cepat dari yang aku jangka. Mereka sudah berada di balakang aku sejak bila?.
“Err, im Kamsar” Aku jawab ringkas. Tidak mahu lebih.
“He is actually the maintenance engineer here” Jurutera General Manager menambah.
Nampaknya aku terperangkap dengan mereka.

“Jadi, kamu mahu nampak plat yang sudah bocor atau kamu mahu plat baru yang kami potong?” aku berbisik kepada jurutera di sebelah aku.
“kita pergi tengok yang sudah bocor la dahulu”
“ok. Lets gone!”

Salah satu masalah di sini adalah bahan api yang terdiri daripada fiber mempunyai sifat menghakis yang kuat. Struktur konveyor yang membawa bahan api pula dibina berdasarkan bahan logam. Jadi, lantai konveyor kami sering bocor akibat geseran dan erosion.

Aku berjalan pantas. Jauh meninggalkan mereka bertiga. Sebab kedua adalah kerana laluan ke tempat tujuan kami dipenuhi dengan fiber halus yang berterbangan. Manakala sebab pertama adalah kerana aku tidah mahu berbual panjang walaupun aku adalah kaki bual.

Beberapa minit mereka perhatikan lantai konveyor yang rosak diselangi soalan kepada aku berkaitan dengan kondisi dan sejarah konveyor contoh tersebut. Orang berkulit merah itu sempat bertanya kepada aku ‘can I take a photo of this conveyor?’ dengan loghat UK.
Aku hanya mampu menjawab ‘sure!’ beserta senyuman yang menahan ketawa.

 [jeda]

Spesimen sudah siap. Mild steel plate baru terlentang di atas lantai dan bersedia untuk dirosakkan dengan grinder dan dibaiki semula dengan produk seramik mereka atas dasar kajian dan eksperimen.

Orang berkulit merah itu membuat demonstrasi menampal kepingan logam tersebut sambil diselangi perbualan aku dengan penonton lain tentang betapa tidak efisyennya produk tersebut. Masakan mahu tunggu 45 minit baru boleh sapu lapisan yang kedua dan dikeringkan selama tiga hari sebelum boleh diguna. Bagaimana pula dengan konveyor kami yang perlu beroperasi 24 jam?.

Kenapa perlu bersihkan kepingan logam tersebut dengan sabun dan digosok sehingga kasar sedangkan kami hanya memerlukan beberapa minit untuk menampal kebocoran dengan kepingan logam yang lain?

Entah kenapa kami gembira mengata orang yang berbahasa inggeris di depan kami. Dan orang berkulit merah itu hanya meneruskan penerangan beliau dalam bahasa inggeris loghat UK-nya.

[jeda]

 Urusan mereka hampir selesai. Orang berkulit merah itu mengambil kesempatan untuk berborak dengan orang maintenance yang berada di dalam bengkel. Dari jauh aku perhatikan mereka dengan perasaan pelik. Bagaimana orang maintenance yang kebanyakannya warga Indonesia boleh berbual dengan lelaki dari UK?.

“ini rokok you bélli dén’gan duit énam ringgit. Isi ada dua belas batang cigarette. Ini saya béli témbakau di US déngan duit énambélas rhinggit. Syaya bole gulung and smoke about sératus batang”. Semua orang terpegun. Ada yang terpegun dangan bahasa Melayu loghat UK-nya, Ramai yang terpegun dengan jenis rokoknya yang ekonomik dan kurang membahayakan kesihatan. Dan aku pada masa tersebut hanya mampu berfikir dalam hati..”Oh God, Why?” sambil mengenang kembali semua tutur bicara aku di hadapan lelaki berkulit merah tersebut…

0 Perbincangan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kamsar bin Muhamad Bahron



Aku orang biasa.

Buat benda biasa.

Blog aku biasa-biasa.

Aku suka menulis tentang benda biasa.

Tapi aku akan jadi Lagenda!.

bah bah bah



Pra-Sekolah - Tiada

Sekolah Rendah Kebangsaan

Sekolah Menengah Kebangsaan - Sains Tulen

Kolej Matrikulasi - Sains Fizikal

Universiti - Kejuruteraan Mekanikal

KILANG - Maintenance



AHLAN WA SAHLAN


thelegend88


kepala otak kau!

ada soalan? ~i'm always by your side!!

"SUDUT KRITIK"

SUDUT INI MEMBERI PELUANG KEPADA PENGUNJUNG UNTUK MENGKRITIK BLOG INI SESUKA HATI MEREKA.. KALAU NAK YANG LEN, BAGI KAT BAWAH..

TIDAK BOLEH :

-BERKATA KESAT

-MEMUJI

-MENUDUH MENGKHINZIR BUTA

-MENGIKLAN

MENGAJARKAN ILMU ITU SEDEKAH

Kaunter Pukul

MUST SEE

Blog Unik

Kawan-kawan UTM

Rakan-rakan Lain

CAPAIAN

Followers

Template by KangNoval & Abdul Munir | blog Blogger Templates
HTML Free Code