Tuesday, July 31, 2012

Lagenda Mat Kilang #Kering

Aku dah kata bearing ni cuma ada horizontal load. Vertical load sangat kecil dan boleh diabaikan. Tapi budaya tuding jari masih lagi menjadi kuasa besar dalam diri manusia yang ....

 Relau (Furnace) adalah tempat pembakaran bahan api di Dandang (Boiler). Di sana, bahan api dimasukkan dan dikawal oleh Stoker. Primary Fan meniup udara panas dari lubang-lubang kecil pada lantai Furnace. Secondary Fan meniup udara dari persekitaran dari lubang di sekitar dinding Furnace. ID Fan menyedut udara dari Furnace untuk menghasilkan tekanan udara negatif dan menarik udara panas di Furnace ke tempat lain. Sisa bahan bakar pula akan dikeluarkan dari Furnace dengan menggunakan Vibrating Grate. Satu mekanisma yang menggegarkan lantai Furnace.

[Jeda]

Pagi 8 Ramadhan cerah. Secerah hari-hari sebelumnya sebagai persediaan mentari untuk menunjukkan bahangnya pada tengah hari nanti. Kerja kilang memang perlukan banyak tenaga. Tidak seperti semasa belajar dahulu. Sahur lima belas minit bersama roti sudah cukup untuk menghadapi hari sibuk sebagai mahasiswa malah untuk berjogging pada petang hari. Tapi sekarang sahur sudah jatuh hukum wajib untuk memastikan survival puasa pada hari tersebut.

Hanya beberapa langkah masuk ke dalam kilang, sudah mendapat arahan untuk menukar Plummer Block untuk bearing Vibrating Grate yang pecah hari ini juga. Kerja yang tidak begitu susah bagi Fitter yang berpengalaman luas dengan bearing. Tapi... Vibrating Grate terletak di sebelah Furnace. Tempat yang sangat berhabuk, kering, gelap dan panas. Jika suhu Furnace mencecah 800 darjah celcius, suhu di luar furnace pula adalah umpama berdiri di sebelah unggun api sambil memasak buras!.

[Jeda]

Kulihat jam besar yang tergantung di dinding bengkel. Baru pukul 12.30 tengah hari?. Leher baju dilibas-libas di hadapan kipas yang sudah meniup kencang. Cuba bersandar pada kerusi dan menutup mata seketika. Kemudian kembali melihat jam. Masih 12.30?!.

"Cip, kalau aku mengular petang ni, faham-faham lah ya... aku mahu puasa penuh!". Seorang apprentice sudah bersuara.

Di satu sudut bengkel, Fitter yang sangat bekerja keras tadi duduk termenung mengumpul nafas sambil menikmati secawan 3in1 dan rokok Preminum. Oh, dia tidak wajib berpuasa.

Dari kejauhan pula terdengar lagu 'setengah hari' oleh orang yang tidak diketahui..

[jeda]

Hari ini hari sabtu. Kerja setengah hari. Tapi puasa tetap sehari. Sampai sahaja di rumah, lantai mosaic menjadi saksi tumbangnya seorang mat kilang dibaham dahaga paling hebat sepanjang sejarah perjuangannya melawan hawa nafsu.

"Semoga mereka yang lain juga berjaya di dalam sana..."
...

0 Perbincangan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kamsar bin Muhamad Bahron



Aku orang biasa.

Buat benda biasa.

Blog aku biasa-biasa.

Aku suka menulis tentang benda biasa.

Tapi aku akan jadi Lagenda!.

bah bah bah



Pra-Sekolah - Tiada

Sekolah Rendah Kebangsaan

Sekolah Menengah Kebangsaan - Sains Tulen

Kolej Matrikulasi - Sains Fizikal

Universiti - Kejuruteraan Mekanikal

KILANG - Maintenance



AHLAN WA SAHLAN


thelegend88


kepala otak kau!

ada soalan? ~i'm always by your side!!

"SUDUT KRITIK"

SUDUT INI MEMBERI PELUANG KEPADA PENGUNJUNG UNTUK MENGKRITIK BLOG INI SESUKA HATI MEREKA.. KALAU NAK YANG LEN, BAGI KAT BAWAH..

TIDAK BOLEH :

-BERKATA KESAT

-MEMUJI

-MENUDUH MENGKHINZIR BUTA

-MENGIKLAN

MENGAJARKAN ILMU ITU SEDEKAH

Kaunter Pukul

MUST SEE

Blog Unik

Kawan-kawan UTM

Rakan-rakan Lain

CAPAIAN

Followers

Template by KangNoval & Abdul Munir | blog Blogger Templates
HTML Free Code