Saturday, October 11, 2014

Lembu 2014

Gambar tiada kaitan.

Sepuluh Zulhijjah. Hari meraikan pengorbanan. Maka ramailah umat Islam yang berkemampuan dan berkeyakinan dengan janji Allah menunaikan ibadah korban.

Masa itu, matahari belum begitu terik memancar semasa kerbau ditumbangkan diiringi gema takbir dalam hati dan bunyi snap gambar dalam telefon. Dalam pada menunggu sang lembu menghembuskan nafas terakhir, beberapa orang senior sudah siap meraba hulu parang dan pisau yang tersisip rapi di pinggang. Apabila tiba masanya, mereka terus menjalankan kerja menyiat kulit lembu dengan skill masing-masing.

Yang aku tidak senang hati adalah junior hanya bekerja sebagai tukang pegang dan tukang angkat sahaja sementara senior menjalankan kerja macam doktor bedah dengan machonya.

Semasa salah seorang senior berusaha untuk memisahkan rusuk lembu dari vertebra, keadaan agak sunyi dan aku rasa perlu untuk memecahkan awkward moment tersebut.

Aku kata, “Waaa.. banyaknya tulang rusuk kiri!”
“Krik krik krik.”
Aku pandang bapak, dia pandang balik sambil minum air sirap.
Aku pandang senior, dia masih tekun memotong tanpa mengelap peluh.
Aku pandang sekeliling, “krik krik krik”
Ah… rindunya kawan-kawan lama yang memahami butir bicara walau sedalam mana isi tersirat atau sebesar mana sarkastik ayat aku.

0 Perbincangan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kamsar bin Muhamad Bahron



Aku orang biasa.

Buat benda biasa.

Blog aku biasa-biasa.

Aku suka menulis tentang benda biasa.

Tapi aku akan jadi Lagenda!.

bah bah bah



Pra-Sekolah - Tiada

Sekolah Rendah Kebangsaan

Sekolah Menengah Kebangsaan - Sains Tulen

Kolej Matrikulasi - Sains Fizikal

Universiti - Kejuruteraan Mekanikal

KILANG - Maintenance



AHLAN WA SAHLAN


thelegend88


kepala otak kau!

ada soalan? ~i'm always by your side!!

"SUDUT KRITIK"

SUDUT INI MEMBERI PELUANG KEPADA PENGUNJUNG UNTUK MENGKRITIK BLOG INI SESUKA HATI MEREKA.. KALAU NAK YANG LEN, BAGI KAT BAWAH..

TIDAK BOLEH :

-BERKATA KESAT

-MEMUJI

-MENUDUH MENGKHINZIR BUTA

-MENGIKLAN

MENGAJARKAN ILMU ITU SEDEKAH

Kaunter Pukul

MUST SEE

Blog Unik

Kawan-kawan UTM

Rakan-rakan Lain

Followers

Template by KangNoval & Abdul Munir | blog Blogger Templates
HTML Free Code