Sunday, June 27, 2010

TUHAN MANUSIA



Tuhan manusia. Buku kedua Faisal Tehrani yang aku baca dan yang kedua aku telah jatuh cinta. Bukan hanya kerana jalan cerita yang cukup menarik bahkan susunan ayat yang menarik memudahkan pembaca untuk menghayati jalan cerita seolah-olah tergambar dihadapan mata. Tapi itu bukan faktor utama kenapa ia merupakan salah satu buku yang mesti dimiliki oleh setiap muslim. Isu yang cukup besar telah dibincangkan dalam buku ini…


Andai kota itu peradaban, rumah mereka adalah budaya, dan menurut ibu mereka, tiang serinya adalah agama. Sejak abangnya murtad, Ali Taqi telah menjadi seorang remaja yang berada lebih hadapan daripada kawan-kawannya yang lain dari segi keintelektualan dan kematangan dalam rangka memahami kemurtadan abangnya yang menjadi mangsa pemikiran cara barat yang hodoh. Pluralism adalah salah satu serangan pemikiran yang melanda umat Islam pada masa kini yang sepatutnya menjadi salah satu tajuk prioriti dalam agenda dakwah dan saling memperingatkan antara satu sama lain.


Ilmu takkan diperolehi hanya dengan belajar kerana ilmu itu ialah sinar petunjuk, untuk mendapatkan ilmu haruslah terlebih dahulu memahami hakikat ubudiyyah. Seorang ayah yang sentiasa memastikan anaknya tidak kekeringan dari segi ilmu sangat menyayangi Ali Taqi. Kehilangan anak sulungnya telah digantikan dengan masuknya kawan karib Ali Taqi kedalam Islam.


Novel karangan Faisal ini merupakan satu jalan cerita yang agak pendek namun padat dengan maklumat yang tidak seharusnya diabaikan oleh para daie. Dengan teknik imbas kembali yang tersusun, penulis Berjaya menjadikan ia sebuah novel yang dapat membuka panorama pemikiran pembaca dalam mencari kebenaran antara hakikat ketuhanan yang sebenar dan kebatilan.


Catatan:
- Novel ini agak berat dengan fakta dan maklumat. Jadi, jangan hanya menganggap ini sebagai sebuah novel tapi sebagai bahan ilmiah
- Ada orang kata penulis buku ini adalah orang syiah. Aku kata, ini adalah buku islamik yang ditulis oleh orang Islam
- Saya agak kurang puas hati dengan penutup cerita novel ni..huhu.. 

2 Perbincangan:

Anonymous said...

macam menarik je buku ni
buku ni satu jalan cerita ke macam mn??

lagenda pejuang islam said...

yes.ini orang panggil Novel.
satu cerita sahaja.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kamsar bin Muhamad Bahron



Aku orang biasa.

Buat benda biasa.

Blog aku biasa-biasa.

Aku suka menulis tentang benda biasa.

Tapi aku akan jadi Lagenda!.

bah bah bah



Pra-Sekolah - Tiada

Sekolah Rendah Kebangsaan

Sekolah Menengah Kebangsaan - Sains Tulen

Kolej Matrikulasi - Sains Fizikal

Universiti - Kejuruteraan Mekanikal

KILANG - Maintenance



AHLAN WA SAHLAN


thelegend88


kepala otak kau!

ada soalan? ~i'm always by your side!!

"SUDUT KRITIK"

SUDUT INI MEMBERI PELUANG KEPADA PENGUNJUNG UNTUK MENGKRITIK BLOG INI SESUKA HATI MEREKA.. KALAU NAK YANG LEN, BAGI KAT BAWAH..

TIDAK BOLEH :

-BERKATA KESAT

-MEMUJI

-MENUDUH MENGKHINZIR BUTA

-MENGIKLAN

MENGAJARKAN ILMU ITU SEDEKAH

Kaunter Pukul

MUST SEE

Blog Unik

Kawan-kawan UTM

Rakan-rakan Lain

Followers

Template by KangNoval & Abdul Munir | blog Blogger Templates
HTML Free Code