Friday, November 25, 2011

Lagenda Mat Kilang #Kenduri

Awas! Ini bukan Masked Rider Faiz!

Salah seorang Fitter Maintenance mempelawa kami ke rumahnya sejauh 30 kilometer dari kilang. Majlis perkahwinan abang dan adik katanya. Mengikut kebiasaan, bas sekolah untuk anak-anak kilang akan digunakan untuk menghantar pekerja ke majlis seperti itu.

Bas dijanjikan bergerak pada pukul 7 malam. Aku bersiap lebih awal dari itu walaupun tempat berkumpul hanya di hadapan rumah aku. Kalau dulu masa sekolah menengah, aku akan memakai seluar slack, baju T dan berselipar untuk ke majlis seperti ini. Masa di kampus, aku biasanya memakai pakaian yang aku biasa pakai ke kelas. Seluar slack hitam, baju T berkolar dan selipar Croc tiruan. Jadi pada kali ini aku sarungkan seluar slack hitam aku seperti biasa, aku pilih baju kelab kerohanian masa di kampus dulu sebab aku rasa warna hijau pucuk pisang sesuai pada waktu malam dan aku pakai selipar Croc tiruan aku sebab itu sahaja selipar yang aku ada selain selipar tandas.

Aku keluar rumah dengan senyum lebar. Minyak atar ‘sultan Brunei’ satu-satunya kelainan kali ini. Tiba-tiba seorang operator Cutter Machine menyapa dari jauh
“Cip! Dek ko lao ka?”*
“Eh, pigi** bah!” jawabku ringkas.

Aku berjalan menuju kawan-kawan maintenance yang lain dengan senyum lebar.
“Cip, ndak pigi kenduri ka?” sorang operator Press Machine menyapa.
“pigi!” jawabku ringkas.

Dengan senyum tawar, aku duduk bersama bujang-bujang dan yang macam bujang sambil menunggu bas untuk bertolak. Aku tengok sekeliling sambil mengetap bibir. Ada fitter memakai baju NIKE original dan berseluar Jeans bersama tali pinggang berkepala Levi’s Berukuran 2 kali 4 inci sambil menggendong anaknya. Ada orang Electrical yang memakai baju putih Levi’s dan berjaket kulit. Nampak dari tepi wajahnya serupa dengan Rain Ninja Assassin. Dan mereka semua memakai kasut!.

Soalan sama ditanyakan kepada aku setiap kali ada orang yang baru datang. Untuk yang entah ke berapa kali, satu lagi soalan daripada orang Utility sama ada aku pergi ke kenduri atau tidak, aku bingkas bangun. Semua mata memandang. Aku garu kepala yang tidak gatal sambil berkata
“aku pergi bersiap dulu. Tunggu arrrr…”

Aku pun berjalan tunduk 20meter balik ke rumah untuk ganti pakaian yang lebih KEPEMUDAAN sambil dihujani soalan
“aik? Tidak pergi ka cip?”

Glosari
*kau tidak pergi ka?
**Pergi

0 Perbincangan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kamsar bin Muhamad Bahron



Aku orang biasa.

Buat benda biasa.

Blog aku biasa-biasa.

Aku suka menulis tentang benda biasa.

Tapi aku akan jadi Lagenda!.

bah bah bah



Pra-Sekolah - Tiada

Sekolah Rendah Kebangsaan

Sekolah Menengah Kebangsaan - Sains Tulen

Kolej Matrikulasi - Sains Fizikal

Universiti - Kejuruteraan Mekanikal

KILANG - Maintenance



AHLAN WA SAHLAN


thelegend88


kepala otak kau!

ada soalan? ~i'm always by your side!!

"SUDUT KRITIK"

SUDUT INI MEMBERI PELUANG KEPADA PENGUNJUNG UNTUK MENGKRITIK BLOG INI SESUKA HATI MEREKA.. KALAU NAK YANG LEN, BAGI KAT BAWAH..

TIDAK BOLEH :

-BERKATA KESAT

-MEMUJI

-MENUDUH MENGKHINZIR BUTA

-MENGIKLAN

MENGAJARKAN ILMU ITU SEDEKAH

Kaunter Pukul

MUST SEE

Blog Unik

Kawan-kawan UTM

Rakan-rakan Lain

CAPAIAN

Followers

Template by KangNoval & Abdul Munir | blog Blogger Templates
HTML Free Code