Monday, June 4, 2012

Kawan lama

Ia adalah antara pengalaman yang paling lama dapat aku ingat.
Masa tu aku darjah satu. Umur tujuh tahun dan suka main buaian depan rumah.
Buaian itu didirikan dengan paip GI bertalikan Rantai dan bertapakkan kayu Meranti (kalau tidak silap).

Pada zaman itu, aku kenal seorang kawan tidak rapat. Umur dua tahun lebih muda. Namanya Rusli.
Sebagai senior, aku mesti menunjukkan kehebatan dan segala kepakaran aku untuk mendapat respect junior-junior.

Semasa ramai kanak-kanak bermain kejar-kejaran di taman permainan depan rumah, aku memanjat buaian besi itu. Kerana menghayun buaian dengan perlahan dalam keadaan duduk adalah sangat mainstream, aku hayun buaian dengan kuat dalam keadaan berdiri. aku tidak takut sebab aku selalu buat.

Hari itu jadi hari bersejarah apabila junior aku itu tadi berlari ke arahku dalam keadaan gembira. aku cuak. Buaian ni mana ada break!. Aku jerit suruh beredar pun dia tidak faham.
 Dengan sekelip mata, kayu Meranti (kalau tidak silap) yang aku sedang pijak di atas buaian yang bergerak pada kelajuan lebih kurang 10 kilometer sejam memindahkan sebahagian tenaga kinetiknya kepada dahi junior aku. Buub!! macam buah kelapa sawit dia jatuh.

Aku fikir, impak itu tidaklah terlalu kuat. sebab buaian yang aku naik tu menghampiri turning point untuk beralih arah. Ini bermakna kelajuan buaian aku sedang berkurang dan akan menjadi kosong. Itu apa yang aku fikir. Tapi masa tu aku belum jadi enginair. Jadi aku salah. Junior aku berguling-guling atas rumput sambil menangis.

Orang ramai mengerumuni dia. Dia masih menangis. Aku hanya duduk diam. Orang tanya apa yang berlaku, aku tidak tahu macam mana mahu jawab. Blink!. Tak tahu kenapa ingatan aku sampai situ sahaja..
[Tamat]

Ahad baru-baru ni, aku balik bercuti di rumah. Rusli yang bekerja di Sarawak berada di rumah aku sebab ada urusan penting. Kami terpisah semasa aku darjah empat sebab dia pindah rumah. Bila aku berdepan dengan dia, aku terus tengok keningnya sambil tanya khabar. Eh! ada kesan!. Diam-diam sudaaaa...

0 Perbincangan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kamsar bin Muhamad Bahron



Aku orang biasa.

Buat benda biasa.

Blog aku biasa-biasa.

Aku suka menulis tentang benda biasa.

Tapi aku akan jadi Lagenda!.

bah bah bah



Pra-Sekolah - Tiada

Sekolah Rendah Kebangsaan

Sekolah Menengah Kebangsaan - Sains Tulen

Kolej Matrikulasi - Sains Fizikal

Universiti - Kejuruteraan Mekanikal

KILANG - Maintenance



AHLAN WA SAHLAN


thelegend88


kepala otak kau!

ada soalan? ~i'm always by your side!!

"SUDUT KRITIK"

SUDUT INI MEMBERI PELUANG KEPADA PENGUNJUNG UNTUK MENGKRITIK BLOG INI SESUKA HATI MEREKA.. KALAU NAK YANG LEN, BAGI KAT BAWAH..

TIDAK BOLEH :

-BERKATA KESAT

-MEMUJI

-MENUDUH MENGKHINZIR BUTA

-MENGIKLAN

MENGAJARKAN ILMU ITU SEDEKAH

Kaunter Pukul

MUST SEE

Blog Unik

Kawan-kawan UTM

Rakan-rakan Lain

CAPAIAN

Followers

Template by KangNoval & Abdul Munir | blog Blogger Templates
HTML Free Code