Monday, September 9, 2013

Meng-Ikan di Tempat Nostalgik


Malam. Sejuk. Gelap.
Penat bekerja di siang hari, petang waktu pulang dari kerja hujan turun gerimis.
Keadaan yang hampir sempurna untuk tidur petang.
Tiba-tiba aku diajak pergi memancing. Maka secara automatik aku tolak dengan baik.
Tapi dengan satu soalan, di mana?
Mereka jawab di Wakuba, Batu 15. Perkampungan udang.
Aku terus semangat untuk ikut.


Tumpang gembira sahaja.
Ikan Kerapu 12 inci kepala hingga ekor.
Tempat memancing kali ini biasa sahaja.
Tidak banyak ikan tapi sangat selesa dan luas.
Waktu tengah malam aku hanya berbaring sambil memegang tangsi.
Juga sambil melihat bintang dan ‘tahi’-nya.
Keadaan yang sangat hening untuk aku berfikir tentang perancangan masa depan dan masa lampau.
Masa lampau di sini.


Sejarah:
Semasa aku sekolah rendah, ayah kerja di sebuah kawasan penternakan Udang di Wakuba.
Jadi, banyak masa kami sekeluarga dihabiskan di sana terutama sekali semasa cuti sekolah.
Di tempat yang sama kami memancing pada malam itu, 13 tahun lalu juga aku, abang, kakak, kawan baik, kakak kawan baik dan chargeman kolam udang pergi memancing. Masa itu aku takut dengan ketinggian pump house dari dasar laut. Jadi aku hanya berpaut pada tiang dan tidak ada tangan lebih yang boleh digunakan untuk memancing.


Dulu, di tempat ini aku belajar kawal Digger (Hitachi) dari ayah. Aku belajar bahawa guli bearing (besi) yang berlainan saiz sebenarnya diambil dari spherical roller bearing (mechanical component) bukan dibuat untuk kanak-kanak main guli sebab sebelah rumah di kolam udang ini adalah bengkel. Aku belajar teknik-teknik tangkap ketam sama ada semasa ia berenang atau menangkapnya dengan tangan semasa ia di darat. Aku belajar ambil, kupas dan makan kupang. Dan aku juga belajar berenang di dalam kolam udang tapi tidak berjaya. Whoa!


Mangsa tambahan. Belut.
...

0 Perbincangan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kamsar bin Muhamad Bahron



Aku orang biasa.

Buat benda biasa.

Blog aku biasa-biasa.

Aku suka menulis tentang benda biasa.

Tapi aku akan jadi Lagenda!.

bah bah bah



Pra-Sekolah - Tiada

Sekolah Rendah Kebangsaan

Sekolah Menengah Kebangsaan - Sains Tulen

Kolej Matrikulasi - Sains Fizikal

Universiti - Kejuruteraan Mekanikal

KILANG - Maintenance



AHLAN WA SAHLAN


thelegend88


kepala otak kau!

ada soalan? ~i'm always by your side!!

"SUDUT KRITIK"

SUDUT INI MEMBERI PELUANG KEPADA PENGUNJUNG UNTUK MENGKRITIK BLOG INI SESUKA HATI MEREKA.. KALAU NAK YANG LEN, BAGI KAT BAWAH..

TIDAK BOLEH :

-BERKATA KESAT

-MEMUJI

-MENUDUH MENGKHINZIR BUTA

-MENGIKLAN

MENGAJARKAN ILMU ITU SEDEKAH

Kaunter Pukul

MUST SEE

Blog Unik

Kawan-kawan UTM

Rakan-rakan Lain

CAPAIAN

Followers

Template by KangNoval & Abdul Munir | blog Blogger Templates
HTML Free Code