Monday, September 2, 2013

Kolagen – Kolaborasi [Dua] Generasi


Setiap orang memiliki cerita yang tersendiri walaupun corak perjalanannya hampir sama. Kolagen adalah koleksi cerpen dari dua penulis yang dipisahkan sejauh satu generasi.

Salah seorang penulis mendapat pendedahan hidup belajar di Osaka Jepun manakala seorang lagi mendapat pendedahan lebih awal di Quezon City, Filipina.

“Kau menghalang mentariku,” bilang mereka. Namun mereka diadalah dapat berbuat apa-apa melainkan berbising-bising. Lama kelamaan mereka sendiri yang senyap dan mula melopong kerana begitulah hakikatnya apabila anjing menyalak bukit. Anjing keletihan namun bukit tiadalah bergerak walau seinci pun. Alam tuhan ini adil. Yang mahu akan dapat, yang leka akan termangsa, dan yang tabah pasti akan cari jalan. ~Nash Azly.

“Yam dah jumpa, mak,” dia mendekari ibu yang masih menterbalikkan telur dalam kuali. “Entah siapa sepak ke bawah katul, pasal tu Yam tak Nampak. Yam minta maaf, mak.” Dia melihat ibunya diam, itu tanda ibunya kecil hati. Dia tahu benar ibunya. ~Sahlan Mohd Saman.

Dengan membaca cerita dari dua generasi ini, kita dapat melihat jalan hidup orang muda zaman sekarang dan orang muda semasa saya masih kecil. Dan jalan cerita senior zaman sekarang.


Tajuk: Kolagen – Kolaborasi [Dua] Generasi
Tebal: 117 mukasurat
Penulis: Nash Azly & Sahlan Mohd Saman
Harga: RM10.90
Kedai: Lejen Press
Penerbit: Lejen Press
...

3 Perbincangan:

Hafiz Hilmi said...

cip. xdak sampul lebih? kasi pos sini la..tolong kwn2 ni.

Lagenda said...

haha.. ada bah kalau kau. PM alamat la.

Hafiz Hilmi said...

aku PM kat fb

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kamsar bin Muhamad Bahron



Aku orang biasa.

Buat benda biasa.

Blog aku biasa-biasa.

Aku suka menulis tentang benda biasa.

Tapi aku akan jadi Lagenda!.

bah bah bah



Pra-Sekolah - Tiada

Sekolah Rendah Kebangsaan

Sekolah Menengah Kebangsaan - Sains Tulen

Kolej Matrikulasi - Sains Fizikal

Universiti - Kejuruteraan Mekanikal

KILANG - Maintenance



AHLAN WA SAHLAN


thelegend88


kepala otak kau!

ada soalan? ~i'm always by your side!!

"SUDUT KRITIK"

SUDUT INI MEMBERI PELUANG KEPADA PENGUNJUNG UNTUK MENGKRITIK BLOG INI SESUKA HATI MEREKA.. KALAU NAK YANG LEN, BAGI KAT BAWAH..

TIDAK BOLEH :

-BERKATA KESAT

-MEMUJI

-MENUDUH MENGKHINZIR BUTA

-MENGIKLAN

MENGAJARKAN ILMU ITU SEDEKAH

Kaunter Pukul

MUST SEE

Blog Unik

Kawan-kawan UTM

Rakan-rakan Lain

CAPAIAN

Followers

Template by KangNoval & Abdul Munir | blog Blogger Templates
HTML Free Code