Sunday, March 22, 2009

FALSAFAH CINTA & BERCINTA



SALAM....

Bangunan CICT, UTM Skudai, sabtu 21 mac 2009- dua pembentangan kertas kerja telah dijalankan berkaitan dengan tajuk perkahwinan semasa belajar pro dan kontra, dan isu-isu perkahwinan masa kini.


Sumber mengatakan bahawa pembentang kertas kerja tersebut merupakan seorang ustaz yang tidak asing lagi di kalangan mahasiswa UTM iaitu Ustaz Ismail Mustari, timbalan Pengarah Masjid Sultan Ismail, UTM. Habis berita….

Pada hari sabtu lepas, aku dan sahabat-sahabat lain bangun pada awal pagi dan segera bersiap dengan bersungguh-sungguh kerana hari itu adalah hari yang istimewa bagi kami dan mahasiswa-mahasiswa lain yang sedar (MAHAR). Kami mempunyai satu temu janji yang sangat penting untuk dihadiri.




CINDAI atau seminar cintaku dari Ilahi.. aku dapat perhatikan para ajk program telah melakukan gerak kerja mereka dengan bersungguh-sungguh sejak beberapa minggu lalu. Walaupun kali ini aku bukanlah salah seorang ajk untuk program tersebut, namun aku dapat melihat sahabat-sahabat lain yang ingin melihat mahasiswa UTM ini sedar bertungkus lumus dalam menjayakan program ini. Ini terbukti apabila mereka menghadapi kesukaran dalam menempah tempat program. Setelah beberapa kali pertukaran tempat berlaku, Akhirnya seramai lebih daripada 200 mahasiswa! Menghadiri majlis tersebut pada hari kejadian. Eh, mungkin 300..

Kalau tak percaya, boleh kira sendiri. Imej ini disahkan ori kecuali sedikit pertambahan label.
gambar hiasan


Ahhh… menggoreng lagi…

Sebenarnya aku nak berkongsi mengenai salah satu falsafah yang ustaz ismail kongsikan pada hari tersebut. ~falsafah cinta dan bercinta~..

ia adalah seperti yang tertera pada gambar di bawah..


Sebenarnya panjang lagi huraian ustaz ismail dalam perkara ini..yang pastinya semua mahasiswa yang hadir (kecuali yang tidur) akan lebih bersemangat untuk teruskan perjalanan hidup masing-masing di bumi UTM ini kerana mereka tahu bahawa mereka sentiasa terdedah dengan mehnah dan tribulasi yang dapat memesongkan mereka dari jalan sebenar. Tiada apa lagi yang dapat aku taip..semua dah masuk dalam gambar tuh..

jadi, kesimpulannya, cindai ni bukanlah seminar untuk menyuruh semua mahasiswa untuk berkahwin (kalau tak tahu la..) tapi ianya lebih kepada pendedahan kepada kami berkaitan dengan gejala sooo "sial!" yang sedang meningkat secara eksponen pada hari ini.

terutama sekali couple!..isk, aku kalau tengok orang couple ni, ntah lah..
aku pernah mendengar (ntah dari mana.lupa sudah bah.)
"kalau budak-budak (orang couple) ni dah kahwin.." kata kawan aku sambil menuding jari ke arah betina yang memeluk dia punya jantan di atas motor yang berlalu laju,
"agak-agak, diorang ni akan makin mesra tak?.."
tiba-tiba lalu pulak sepasang couple yang dah berkahwin menaiki motosikal (dapat dilihat melalui umur mereka yang dah agak jauh)...
"aik, napa bini dia pegang besi belakang motor? tak pulak dia nak peluk lelaki halal dia?"
...pelik..

aku tergelak dalam hati..-cerita rekaan-

1 Perbincangan:

KhairinaIzzati said...

sedih tak dapat pegi cindai..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kamsar bin Muhamad Bahron



Aku orang biasa.

Buat benda biasa.

Blog aku biasa-biasa.

Aku suka menulis tentang benda biasa.

Tapi aku akan jadi Lagenda!.

bah bah bah



Pra-Sekolah - Tiada

Sekolah Rendah Kebangsaan

Sekolah Menengah Kebangsaan - Sains Tulen

Kolej Matrikulasi - Sains Fizikal

Universiti - Kejuruteraan Mekanikal

KILANG - Maintenance



AHLAN WA SAHLAN


thelegend88


kepala otak kau!

ada soalan? ~i'm always by your side!!

"SUDUT KRITIK"

SUDUT INI MEMBERI PELUANG KEPADA PENGUNJUNG UNTUK MENGKRITIK BLOG INI SESUKA HATI MEREKA.. KALAU NAK YANG LEN, BAGI KAT BAWAH..

TIDAK BOLEH :

-BERKATA KESAT

-MEMUJI

-MENUDUH MENGKHINZIR BUTA

-MENGIKLAN

MENGAJARKAN ILMU ITU SEDEKAH

Kaunter Pukul

MUST SEE

Blog Unik

Kawan-kawan UTM

Rakan-rakan Lain

CAPAIAN

Followers

Template by KangNoval & Abdul Munir | blog Blogger Templates
HTML Free Code