Tuesday, March 17, 2009

TAK SEMUA HUKUM BOLEH DILANGGAR?

SALAM...
"Peraturan dicipta untuk dilanggar!!"
aku sering mendengar ayat di atas sejak aku kecil lagi terutama sekali oleh orang yang baru sahaja buat salah dan cuba untuk menutup kesalahan itu..

Hatiku bermonolog sendirian.."kalau ia dicipta untuk dilanggar, kenapa ia dicipta?. Jadi, aku sebagai seorang mahasiswa yang waras dan bakal jurutera profesional, aku bertekad akan untuk tidak melanggar peraturan di manapun aku berada selagi tidak bertentangan dengan hukum syara". Tapi, aku masih lagi tidak puas hati dengan ayat di atas kerana seolah-olah orang yang dapat memanipulasikan peraturan yang ada telah menggunakannya untuk kepentingan diri sendiri dan untuk menghapuskan apa sahaja yang menghalang dia untuk mencapai matlamat.
p/s: perkara di atas tidak berkaitan dengan apa yang aku ingin kongsikan di sini..hahahaa..

Saban hari, kita seakan-akan sudah lali melihat di kaca television, surat khabar (samada yang penipu mahupun tidak), dan banyak lagi media cetak lain berkaitan dengan kes-kes manusia yang tidak sedar a.k.a b*d*h ini dengan mudahnya melanggar peraturan yang ada (samada sekular atau tak). Malah terdapat segelintir umat manusia di dunia ini yang telah menjadikannya rutin dan berbangga dengan jenayah yang dilakukan.-macam lah dapat duit-..

*"tapi, sedarkah anda wahai manusia sekalian..bahawa kita sebagai makhluk yang lemah tidak mungkin dapat melanggar semua hukum yang ada."

Haaa...
aku termenung sejenak selepas aku mengengar pensyarah "introduction to design" aku menaburkan ayat yang bertanda * di atas kepada kami (Tapi ayat itu aku dah modify untuk kesesuaian semua lapisan masyarakat).
agak-agak, apa maksud dia bagitahu demikian?

dia kemudian menulis sesuatu di papan putih..
F = ma... setuju??
kami semua mengangguk faham..
itu adalah hukum Newton!!
siapa yang boleh langgar?
kita adalah manusia yang ego. jika anda adalah orang yang suka melanggar hukum, cuba langgar hukum di atas..boleh?

tu baru satu. ada lagi..
-hukum Faraday
-hukum keabadian tenaga
-hukum termodinamik
-hukum voltan dan arus Kirchoff
-ada banyak lagi...aku pun tak ingat semua..

Jadi, adakah anda masih ingin mengaku boleh langgar semua hukum? silakan..
Tidak dinafikan terdapat hukum-hukum tertentu yang boleh dilanggar oleh orang-orang tertentu termasuk aku hahaha...


ha.. ni buktinya...aku kat tengah kalau nak tahu la...
bagaimana 3 orang di atas boleh melakukan tendangan dari udara (Rider kick) dengan kelajuan tinggi (hingga kaki mereka terbakar!) ? sedangkan di mana-mana pun graviti adalah bernilai 9.81m/s2 pada aras laut. jika dikira dengan logik akal manusia bersama dengan bantuan kalkulator, anda akan mendapati hal ini hanya berlaku jika:

1) Anda lompat dari atas langit beribu-ribu kilometer dari aras laut - kalau berani la..
2) Henshin jadi rider dan guna clock up sebelum membuat tendangan - korang bukan kamen rider..

jadi, kesimpulannya, simpulkan sendiri....

sesungguhnya satu-satunya hukum yang luhur adalah hukum Allah.. persetan golongan kuffar yang memfitnah hukum Islam! ketahuilah hukum-hukum tersebut adalah untuk kepentingan kita juga samada sedar atau tak sedar..


“Tidak boleh memudaratkan diri dan mencetuskan mudarat kepada orang lain” [Hadith dari Abu Sa'id al-Khudri, diriwayatkan oleh Ibn Majah dan lain-lainnya]

thelegend88.blogspot.com
~make history or become history~

0 Perbincangan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kamsar bin Muhamad Bahron



Aku orang biasa.

Buat benda biasa.

Blog aku biasa-biasa.

Aku suka menulis tentang benda biasa.

Tapi aku akan jadi Lagenda!.

bah bah bah



Pra-Sekolah - Tiada

Sekolah Rendah Kebangsaan

Sekolah Menengah Kebangsaan - Sains Tulen

Kolej Matrikulasi - Sains Fizikal

Universiti - Kejuruteraan Mekanikal

KILANG - Maintenance



AHLAN WA SAHLAN


thelegend88


kepala otak kau!

ada soalan? ~i'm always by your side!!

"SUDUT KRITIK"

SUDUT INI MEMBERI PELUANG KEPADA PENGUNJUNG UNTUK MENGKRITIK BLOG INI SESUKA HATI MEREKA.. KALAU NAK YANG LEN, BAGI KAT BAWAH..

TIDAK BOLEH :

-BERKATA KESAT

-MEMUJI

-MENUDUH MENGKHINZIR BUTA

-MENGIKLAN

MENGAJARKAN ILMU ITU SEDEKAH

Kaunter Pukul

MUST SEE

Blog Unik

Kawan-kawan UTM

Rakan-rakan Lain

CAPAIAN

Followers

Template by KangNoval & Abdul Munir | blog Blogger Templates
HTML Free Code