Friday, May 29, 2009

JALAN DA'WAH


ANTARA KEASLIAN DAN PENYELEWENGAN

“Jalan da’wah adalah jalan yang satu yang pernah dilalui dan dijalani oleh Rasulullah S.A.W dan para sahabatnya dulu. Jalan ini dilalui juga oleh para du’at dan kita juga harus berjalan di atas jalan itu InsyaAllah, dengan taufiq dari Allah kelak berbekalkan iman, amal, kasih sayang dan persaudaraan. Kita mengajak mereka kepada beriman dan beramal, kemudian menyatukan hati-hati mereka atas kasih sayang dan persaudaraan. Maka terkumpullah kekuatan dan tenaga aqidah menjadi tenaga penyatuan, dan jadilah jemaah mereka sebagai jemaah contoh yang pasti akan melahir kalimahnya dan mendapat kemenangan da’wahnya walaupun dihalangi oleh seluruh penghuni bumi ini”

~Imam Hassan Al-Banna~

M/s:18


“Adapun keadaan semasa seperti yang kita lihat sekarang, perundangan Islam berada dalam satu lembah, tetapi perundangan pelaksanaan berada nun jauh di satu lembah yang lain. Sesungguhnya berdiam diri pihak-pihak pengislah Islam daripada berusaha mengembalikan hukum Islam merupakan satu jenayah Islam. Jenayah ini tidak boleh ditebus kecuali dengan bangun semula dan melucutkan kuasa pelaksanaan dari tangan mereka yang tidak menjalankan hukum dengan hukum-hukum Islam yang hanif.”

~Imam Hassan Al-Banna~

M/s:40


Ciri-ciri jemaah:

1. Mempunyai manhaj kerjanya untuk mendirikan Daulah Islamiyyah sejagat

2. Mengamalkan kefahaman yang betul, lengkap dan murni untuk Islam.

3. Tidak salah dan tidak menyeleweng

4. Menyeluruh, tidak separuh-separuh

5. Bersih daripada bid’ah dan khurafat dan sebarang cemaran lain

6. Mengamalkan cara Rasulullah dalam kegiatan berda’wah untuk menegakkan daulah Islamiyyah

7. Amalan dihalakan kesemuanya kepada Islam

M/s:47


“sesungguhnya lelaki cakap bukan lelaki kerja, lelaki kerja pula bukan lelaki jihad, lelaki jihad yang semata-mata berjihad saja bukan lelaki jihad yang bijaksana yang boleh mengeluarkan hasil yang memberi keuntungan besar melalui pengorbanan yang sedikit sahaja.”

~Imam Hassan Al-Banna~

M/s:96

“Wahai Ikhwanul-Muslimun dan manusia semua! Dalam laungan rintihan pedih dari karat kelusuhan dunia, meminta belas kasihan pertolongan, dan dalam gelora gelombang kebanjiran berbagai da’wah yang melaung memanggil di seluruh alam, maka terjebaklah para ilmuan dalam kegelapan yang menyamar kemewahan, mereka diumpan dan ditipu dengan janji-janji yang sebenarnya angan-angan.”

~Imam Hassan Al-Banna~

M/s:119

Buku yang menarik ini menceritakan mengenai penyelewengan yang berlaku dalam sesuatu jemaah atau pertubuhan yang islamik. Ia menggariskan pelbagai bentuk penyelewengan, sekitar jemaah dan penglibatan dengan jemaah, sekitar masalah kefahaman, sekitar gerak kerja, dan lain-lain termasuklah berkaitan dengan ujian yang menimpa dan cara menghadapinya supaya kita tidak menyeleweng disebabkan olehnya.

Bertitik tolak dari kondisi sekarang dan pergerakan jemaah Ikhwanul-Muslimin di mesir, penulis dapat mencuri perhatian pembaca dan meletakkan kata-kata dan ucapan Asy-Syahid Imam Hasan Al-Banna sebagai kunci untuk merungkai masalah yang dihadapi pada masa kini dan cara untuk mengatasinya.


~semoga buku ini dapat membantu kita untuk terus tetap berada di jalan yang lurus. jauh dari penyelewengan dan pengkhianatan~

0 Perbincangan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kamsar bin Muhamad Bahron



Aku orang biasa.

Buat benda biasa.

Blog aku biasa-biasa.

Aku suka menulis tentang benda biasa.

Tapi aku akan jadi Lagenda!.

bah bah bah



Pra-Sekolah - Tiada

Sekolah Rendah Kebangsaan

Sekolah Menengah Kebangsaan - Sains Tulen

Kolej Matrikulasi - Sains Fizikal

Universiti - Kejuruteraan Mekanikal

KILANG - Maintenance



AHLAN WA SAHLAN


thelegend88


kepala otak kau!

ada soalan? ~i'm always by your side!!

"SUDUT KRITIK"

SUDUT INI MEMBERI PELUANG KEPADA PENGUNJUNG UNTUK MENGKRITIK BLOG INI SESUKA HATI MEREKA.. KALAU NAK YANG LEN, BAGI KAT BAWAH..

TIDAK BOLEH :

-BERKATA KESAT

-MEMUJI

-MENUDUH MENGKHINZIR BUTA

-MENGIKLAN

MENGAJARKAN ILMU ITU SEDEKAH

Kaunter Pukul

MUST SEE

Blog Unik

Kawan-kawan UTM

Rakan-rakan Lain

CAPAIAN

Followers

Template by KangNoval & Abdul Munir | blog Blogger Templates
HTML Free Code