Wednesday, May 20, 2009

KEMBARA DI NEGERI PIMPINAN ULAMA’

Pemandangan yang agak meletihkan..

Minggu lepas merupakan peluang keemasan untuk melihat dengan mata kepala sendiri negeri pimpinan ulama’ Malaysia iaitu Negeri Kelantan. Selepas melepasi ujian dunia (peperiksaan akhir) di bumi UTM, aku tidak rileks begitu sahaja tanpa berbuat apa-apa. Banyak program telah dirangka bagi mengisi masa cuti aku sebelum bertolak pulang ke daerah kelahiranku TAWAU.

Selepas menjadi ajk untuk satu program, aku bergegas mengemaskan barang keperluan untuk sehari perjalanan dan mengikut sahabat seperjuanganku pergi ke Kelantan. Kami menjadi musafir dan menempuhi perjalanan beratus kilometer dengan penuh berhati-hati memandangkan cermin pintu pada bahagian pemandu kereta kawan aku telah pecah selepas mengalami kemalangan.



perjalanan kami ke destinasi adalah melalui satu lagi negeri yang islamik iaitu Terengganu. Tak sangka pulak aku dapat bonus nih. Hehe













Disebabkan cuaca yang tidak menentu, kami telah berhadapan dengan hujan lebat semasa dalam perjalanan. Cermin pintu kereta yang pecah memaksa kami untuk berhenti seketika di sebuah masjid. Kesempatan ini digunakan untuk kami menunaikan solat fardhu secara jamak dan qasar.




Aku sungguh teruja dengan suasana yang islamik di negeri ini. Gejala SO ‘SIAL’ tak dapat kukesan berbanding dengan tempat kelahiran atau tempat pengajian aku sendiri. Masjid-masjid tidak perlu indah untuk memenuhi saf-saf yang berada di dalamnya. Ramai rakyatnya menutup aurat semasa berada di luar rumah. Kanak-kanak telah dididik dengan budaya ilmu dan kehidupan Islam. Yang paling penting, kanak-kanak yang kutemui begitu sopan melayani orang dewasa seperti aku.


tempat yang telah menjadi target untuk aku lawati. SJR.. penuh dengan buku yang yang membuakkan jiwa pembacaanku. Disebabkan masa yang suntuk, aku cuba mempercepatkan masa untuk berjalan-jalan di sana. Tapi, sebelum pulang aku juga sempat menggarab sebuah novel “Sultan Muhammad Al-Fateh Penakluk Konstantinopel”.untuk menjadi santapanku semasa dalam perjalanan pulang nanti.



Tempat yang menjadi impian aku untuk
dikunjungi sejak dari sekolah menengah lagi. Rumah Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat. Rumah sederhana berhampiran dengan masjid Pulau Melaka menginsafkan sesiapa sahaja yang melihatnya. Siapa sangka seorang menteri besar memiliki rumah sebegini rupa. Walaupun tiada rezeki untuk bersua muka dengan tuan punya rumah, namun hatiku puas kerana dapat melihat salah satu bukti kezuhudan pemimpin agung ini.


Semoga perjalanan ini menjadi satu enzim yang menaikkan semangat aku untuk terus berjuang managakkan daulah Islamiyyah di bumi Malaysia ini. Aku sangat rindu untuk melihat tempat kelahiranku menjadi seperti ini…

Ya..suatu hari nanti!

~PPERJALANANMU JAUH. NAMUN ITULAH YANG DITUNTUT OLEHMU UNTUK MENCAPAI SINAR DI HUJUNG DESTINASI~

3 Perbincangan:

panod said...

wah.....
seronoknye die makan angin~
jgn lupe bli ole2 skali
hehe

Hafizhilmi said...

nti lain kali kte pi ramai2 ke kelantan..jgn riso..bnyk tmpt lagi xsmpt nak tnjk..

Lagenda said...

hoho...
bereh boh..!!!!
satu hari mana cukup bah!

insyaAllah tuan-tuan...
satu minggu sodap juak tuh..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kamsar bin Muhamad Bahron



Aku orang biasa.

Buat benda biasa.

Blog aku biasa-biasa.

Aku suka menulis tentang benda biasa.

Tapi aku akan jadi Lagenda!.

bah bah bah



Pra-Sekolah - Tiada

Sekolah Rendah Kebangsaan

Sekolah Menengah Kebangsaan - Sains Tulen

Kolej Matrikulasi - Sains Fizikal

Universiti - Kejuruteraan Mekanikal

KILANG - Maintenance



AHLAN WA SAHLAN


thelegend88


kepala otak kau!

ada soalan? ~i'm always by your side!!

"SUDUT KRITIK"

SUDUT INI MEMBERI PELUANG KEPADA PENGUNJUNG UNTUK MENGKRITIK BLOG INI SESUKA HATI MEREKA.. KALAU NAK YANG LEN, BAGI KAT BAWAH..

TIDAK BOLEH :

-BERKATA KESAT

-MEMUJI

-MENUDUH MENGKHINZIR BUTA

-MENGIKLAN

MENGAJARKAN ILMU ITU SEDEKAH

Kaunter Pukul

MUST SEE

Blog Unik

Kawan-kawan UTM

Rakan-rakan Lain

CAPAIAN

Followers

Template by KangNoval & Abdul Munir | blog Blogger Templates
HTML Free Code