Tuesday, September 22, 2009

CATATAN AIDILFITRI

IJAB..
itulah yang mengisi otak pemikiranku pada 2 hari akhir ramadhan ni.
bukan ijab qabul. tapi ijtima' aidilfitri borneo anjuran MARSIS training and services khas buat mahasiswa borneo yang tidak berpeluang untuk balik beraya di rumah masing-masing.

bas KL yang dijadualkan sampai pada pukul 6 petang telah memaksaku berlari ke kaunter bas kerana aku telah bermain dengan masa sebelumnya. Namun, kelewatanku bukanlah lewat sebenarnya (faham ka?) mereka telah membuatku menunggu lama (hingga tertidur) di kaunter tiket akibat daripada bas yang datang lambat.Hmm..Malaysiaku.

HARI TERAKHIR RAMADHAN

hari ini berlalu dengan dunia..
haha..perkara biasa bagi manusia masa kini. 10 akhir ramadhan yang sepatutnya digunakan untuk merebut tawaran emas iaitu pembebasan dari api neraka telah dikesampingkan dan digantikan tawaran setahun sekali para peniaga kapitalis. inilah peluang untuk mendapat banyak diskaun hebat hari raya. hari ini kami gunakan untuk membeli barang bagi persiapan untuk IJAB pada esok harinya. Letiihh....





selepas berbuka dengan 2 botol yakult(bukan promote), kami sempat berjalan2 di sekitar KL termasuklah bertakbir sebentar di masjid negara.








tapi tanggungjawab sendiri tidak akan dilupakan. potong daging hanya mengambil masa yang singkat jika dilakukan bersama-sama. tapi, hakikatnya 'banyak bos dari kuli'. apa boleh buat..







1 SYAWAL


hari dimulakan dengan solat sunat Aidiladha di masjid wilayah.walaupun datang agak lewat namun sempat jugak solat berjemaah tanpa masbuk.kalau masbuk, tak tau la macam mana..


wajah keriangan di hari kemenangan ini hanya dapat ditunjukkan dengan gambar. namun, dalam benak setiap peserta IJAB terlindung kesayuan yang amat mendalam. ya. berjauhan dari keluarga tercinta pada hari mulia merupakan salah satu dugaan berat bagi setiap perantau. tapi, apa yang nak dirisaukan? kami kan KELUARGA!.



sebelah malam kami gunakan untuk beraya di rumah sahabat2 yang tinggal di sekitar tempat kejadian. nama tempat tidak dapat dispesifikkan kerana penulis tidak tahu menahu tentang tempat tu.gambar: beraya di rumah Iskandar


2 SYAWAL


sambutan raya kami tidak serupa dengan yang lain. jika mereka semua sibuk balik kampung, kami pula sibuk balik 'bandar'.memang tidak ada kerja beraya di bandar.




3 SYAWAL


seperti hari-hari sebelumnya, tiada apa yang boleh dibuat selain berjalan-jalan di sekitar pusat Malaysia. Sate Kajang. nama yang cukup menarik minat untuk mencuba. berbekalkan perut yang kosong, kami mengembara malam untuk mencuba sate yang terkenal di kawasan tersebut. hati kami bersyukur kerana Allah masih memberi kami kesempatan menikmati tarbiah foodiah pada hari tersebut.


4 SYAWAL


tak lengkap rasanya pengembaraan raya sekiranya tidak melawat ke tempat-tempat menarik. sebelum bertolak pulang ke kampus, kami sempat melawat beberapa tempat menarik (kebanyakannya tutup) di sekitar shah alam dan KL.






secara jujurnya, semua tempat yang kami lawati tidaklah begitu mengujakan. namun, ukhuwah yang membawa kami ke sana menjadikan jalan-jalan makan angin kami ini suatu pengalaman dan memori indah yang tidak dapat dilupakan.




tahniah diucapkan kepada MARSIS TRAINING AND SERVICES kerana berjaya menjayakan program seumpama ini untuk kami-kami yang tidak dapat pulang beraya di kawasan masing-masing..

~ukhuwah itu indah bila bertemu dan berpisah kerana Allah~

~semoga kita dapat menghayati makna sebenar kembali kepada fitrah di hari raya. tarbiah ramadhan tidak akan dilupakan. kami akan terus berlatih untuk menambar Ramadhan yang akan datang. Ya Allah. panjangkanlah umurku sehingga aku dapat bertemu lagi ramadhan yang akan datang~

0 Perbincangan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kamsar bin Muhamad Bahron



Aku orang biasa.

Buat benda biasa.

Blog aku biasa-biasa.

Aku suka menulis tentang benda biasa.

Tapi aku akan jadi Lagenda!.

bah bah bah



Pra-Sekolah - Tiada

Sekolah Rendah Kebangsaan

Sekolah Menengah Kebangsaan - Sains Tulen

Kolej Matrikulasi - Sains Fizikal

Universiti - Kejuruteraan Mekanikal

KILANG - Maintenance



AHLAN WA SAHLAN


thelegend88


kepala otak kau!

ada soalan? ~i'm always by your side!!

"SUDUT KRITIK"

SUDUT INI MEMBERI PELUANG KEPADA PENGUNJUNG UNTUK MENGKRITIK BLOG INI SESUKA HATI MEREKA.. KALAU NAK YANG LEN, BAGI KAT BAWAH..

TIDAK BOLEH :

-BERKATA KESAT

-MEMUJI

-MENUDUH MENGKHINZIR BUTA

-MENGIKLAN

MENGAJARKAN ILMU ITU SEDEKAH

Kaunter Pukul

MUST SEE

Blog Unik

Kawan-kawan UTM

Rakan-rakan Lain

Followers

Template by KangNoval & Abdul Munir | blog Blogger Templates
HTML Free Code