"IMPLIKASI PEMANSUHAN PPSMI TERHADAP P&P DI IPTA"
Anjuran: Fakulti Pendidikan UTM
pengajaran dan pembelajaran sains dan matematik dalam bahasa inggeris atau lebih dikenali sebagai PPSMI dilihat sebagai salah satu usaha murni 'kerajaan' untuk memastikan rakyat Malaysia tidak ketinggalan dalam bahasa antarabangsa ini dan seterusnya dapat memacu rakyat yang akan datang ke arah pengantarabangsaan.
adakah ini yang kita harapkan di sekolah?. dengan harapan supaya kita dapat meningkatkan kefasihan dalam bahasa asing ini, secara tidak langsung kita telah menjahanamkan 3 perkara penting di sekolah.
-BM-bahasa rojak adalah kulat yang sangat jelik bagi bahasa ibunda kita.
-BI-apa erti kita belajar bahasa inggeris sejak dari tadika lagi?
-SAINS-ini adalah subjek kefahaman. untuk mempelajarinya, kita memerlukan bahasa yang paling mudah!. jika kita gunakan bahasa yang kurang difahami, apa erti belajar sains?
2) PPSMI telah membunuh minat pelajar terhadap sains dan matematik
3) dilema antara mendaulatkan bahasa melayu dan mengantarabangsa orang melayu.
4) terdapat 2 aliran dalam satu bumbung. pelajar sains menggunakan bahasa inggeris dan pelajar sastera menggunakan bahasa melayu. jadi, pelaksanaan program ini adalah tidak sekata kepada semua pelajar.
5) berdasarkan kajian di FKM, sebanyak 10% mahasiswa "drop" subjek selepas pelaksanaan PPSMI
6) pensyarah UTM mengambil masa selama 20 tahun untuk membina perbendaharaan kata kejuruteraan dalam bahasa melayu. ini membuktikan BM juga merupakan satu bahasa ilmu yang mampu menjelaskan perkara-perkara sains.
7) sebelum PPSMI, pelajar tetap boleh cemerlang di luar negara
8) dalam sains, penguasaan ilmu adalah yang utama. jadi, mengapa kita harus mengorbankan penguasaan ilmu untuk belajar BI?
9) jika kita ingin maju dengan BI, bagaimana dengan Jepun yang boleh maju dengan bahasa mereka sendiri?. Korea telah meninggalkan kita di belakang sedangkan mereka menjunjung bahasa mereka sendiri
10) sebah negara yang BERMARUAH akan menggunakan bahasa sendiri
11) tidak dinafikan, BI perlu dikuasai tapi jati diri negara sendiri perlu dipertahankan kerana warna bumi ini adalah BM!
12) BM bukan bahasa bangsa tetapi bahasa negara. mempertahankan bahasa bukan mempertahankan bangsa
13) penggunaan BI menyebabkan timbul simptom malu bertanya di kalangan mahasiswa
cadangan:
1) mencadangkan agar menggunakan dwibahasa sejak dari sekolah rendah lagi
2) melaksanakan program untuk subjek yang tidak kritikal seperti pendidikan seni
3) penggunaan BI 100% di IPTA bagi subjek sains
4) pelajar antarabangsa perlu belajar BM
2) mahasiswa perlu boleh berkomunikasi di luar negara
3) UTM menuju pengantarabangsaan
4) daripada 600 graduan FKM, hanya 3 sahaja graduan melayu (*tolong sahkan)
5) BM terbukti berjaya mengajar ilmu sains dan teknologi
6) belajar BI dari sekolah rendah, kenapa masih tidak dapat kuasai BI?
7) kurikulum di sekolah tidak sesuai untuk membantu pelajar menguasai BI
8) kita akan ketinggalan jika hanya menggunakan BM sahaja.
9) takut melayu akan menjadi satu bangsa yang keliru jati diri
cadangan:
1) penggunaan dwibahasa di UTM
2) nisbah penggunaan bahasa-40:60 = BI:BM (megikut subjek)
3) 2 seksyen untuk setiap subjek. BM dan BI. mahasiswa diberi peluang untuk memilih seksyen yang mereka inginkan
2) bahasa tidak menjadi penentu dalam penguasaan ilmu
3) BM didaulatkan tetapi BI mesti dikuasai oleh mahasiswa
*harap maaf kerana dekan fp yang sepatutnya menggulung diskusi telah 'menghilangkan diri'. menurut pengerusi majlis, perbincangan ini akan diletakkan dalam akademik net. aku pun tak tahu di mana.
untuk diskusi, ini sahaja yang penulis dapat kongsikan dek kerana kekangan masa dan penglibatan yang tidak penuh dalam diskusi tersebut (mengantuk). untuk rakaman, anda boleh download di ruangan "download of the day" kemudian.
harap maaf: menulis tidak dapat mencari logo sebenar di internet. ni jak yang ada
1) MENCEMERLANGKAN YANG PANDAI, MENJAHANAMKAN YANG 'KURANG PANDAI'
Berdasarkan kepada kajian yang dibuat oleh PEMBINA, antara kesan sampingan pelaksanaan PPSMI ini kepada pelajar-pelajar sekolah adalah 'gap' keputusan peperiksaan yang semakin besar dan parah diantara sekolah bandar dan luar bandar. pelajar bandar yang kebanyakannya sudah mahir berbahasa inggeris dengan mudah dapat menyesuaikan diri dengan perubahan yang mendadak ini. walau bagaimanapun, ia adalah satu mimpi ngeri bagi pelajar-pelajar luar bandar yang 'kurang' fasih berbahasa inggeris. Menurutnya lagi, keputusan peperiksaan bagi pelajar-pelajar MRSM juga didapati menurun dan setaraf dengan sekolah-sekolah biasa yang lain.2) MEMUSNAHKAN BM, BI, DAN SAINS
kelas sains: "pour the water into the balang, and then stir pelan2 to make sure the bahan chemical did not tumpah".adakah ini yang kita harapkan di sekolah?. dengan harapan supaya kita dapat meningkatkan kefasihan dalam bahasa asing ini, secara tidak langsung kita telah menjahanamkan 3 perkara penting di sekolah.
-BM-bahasa rojak adalah kulat yang sangat jelik bagi bahasa ibunda kita.
-BI-apa erti kita belajar bahasa inggeris sejak dari tadika lagi?
-SAINS-ini adalah subjek kefahaman. untuk mempelajarinya, kita memerlukan bahasa yang paling mudah!. jika kita gunakan bahasa yang kurang difahami, apa erti belajar sains?
DISKUSI 1 - PRO & KON PEMANSUHAN PPSMI
1) kerugian berganda. sebanyak 75% pelajar yang berprestasi sederhana dan rendah menjadi semakin teruk dan hanya 25% pelajar adalah sebaliknya.2) PPSMI telah membunuh minat pelajar terhadap sains dan matematik
3) dilema antara mendaulatkan bahasa melayu dan mengantarabangsa orang melayu.
4) terdapat 2 aliran dalam satu bumbung. pelajar sains menggunakan bahasa inggeris dan pelajar sastera menggunakan bahasa melayu. jadi, pelaksanaan program ini adalah tidak sekata kepada semua pelajar.
5) berdasarkan kajian di FKM, sebanyak 10% mahasiswa "drop" subjek selepas pelaksanaan PPSMI
6) pensyarah UTM mengambil masa selama 20 tahun untuk membina perbendaharaan kata kejuruteraan dalam bahasa melayu. ini membuktikan BM juga merupakan satu bahasa ilmu yang mampu menjelaskan perkara-perkara sains.
7) sebelum PPSMI, pelajar tetap boleh cemerlang di luar negara
8) dalam sains, penguasaan ilmu adalah yang utama. jadi, mengapa kita harus mengorbankan penguasaan ilmu untuk belajar BI?
9) jika kita ingin maju dengan BI, bagaimana dengan Jepun yang boleh maju dengan bahasa mereka sendiri?. Korea telah meninggalkan kita di belakang sedangkan mereka menjunjung bahasa mereka sendiri
10) sebah negara yang BERMARUAH akan menggunakan bahasa sendiri
11) tidak dinafikan, BI perlu dikuasai tapi jati diri negara sendiri perlu dipertahankan kerana warna bumi ini adalah BM!
12) BM bukan bahasa bangsa tetapi bahasa negara. mempertahankan bahasa bukan mempertahankan bangsa
13) penggunaan BI menyebabkan timbul simptom malu bertanya di kalangan mahasiswa
cadangan:
1) mencadangkan agar menggunakan dwibahasa sejak dari sekolah rendah lagi
2) melaksanakan program untuk subjek yang tidak kritikal seperti pendidikan seni
3) penggunaan BI 100% di IPTA bagi subjek sains
4) pelajar antarabangsa perlu belajar BM
DISKUSI 2 - ARAH TUJU P&P DI UTM
1) BM digunakan sepenuhnya dalam p&p sejak 1983-20032) mahasiswa perlu boleh berkomunikasi di luar negara
3) UTM menuju pengantarabangsaan
4) daripada 600 graduan FKM, hanya 3 sahaja graduan melayu (*tolong sahkan)
5) BM terbukti berjaya mengajar ilmu sains dan teknologi
6) belajar BI dari sekolah rendah, kenapa masih tidak dapat kuasai BI?
7) kurikulum di sekolah tidak sesuai untuk membantu pelajar menguasai BI
8) kita akan ketinggalan jika hanya menggunakan BM sahaja.
9) takut melayu akan menjadi satu bangsa yang keliru jati diri
cadangan:
1) penggunaan dwibahasa di UTM
2) nisbah penggunaan bahasa-40:60 = BI:BM (megikut subjek)
3) 2 seksyen untuk setiap subjek. BM dan BI. mahasiswa diberi peluang untuk memilih seksyen yang mereka inginkan
KESIMPULAN
1) graduan UTM diharap dapat menguasai BM, BI, sains dan teknologi2) bahasa tidak menjadi penentu dalam penguasaan ilmu
3) BM didaulatkan tetapi BI mesti dikuasai oleh mahasiswa
*harap maaf kerana dekan fp yang sepatutnya menggulung diskusi telah 'menghilangkan diri'. menurut pengerusi majlis, perbincangan ini akan diletakkan dalam akademik net. aku pun tak tahu di mana.
untuk diskusi, ini sahaja yang penulis dapat kongsikan dek kerana kekangan masa dan penglibatan yang tidak penuh dalam diskusi tersebut (mengantuk). untuk rakaman, anda boleh download di ruangan "download of the day" kemudian.
~bahasa itu jambatan ilmu. kerana itulah ilmuan islam zaman silam adalah seorang ahli bahasa pada masa yang sama~
0 Perbincangan:
Post a Comment