Thursday, November 5, 2009

QUANTUM TARBIYAH : ZERO TO HERO



Suatu hari pada bulan ramadhan di Masjidil Haram, seorang guru sedang menyampaikan ilmu kepada murid-muridnya. Dengan jelas, lugas, dan komunikatif, guru tersebut mengajarkan ilmu fiqh, jinayah, dan hukum-hukum jenayah. Semasa majlis tersebut sedang berjalan, sang guru sempat meminta izin sebentar untuk minum.

“kenapa anda minum? Ini kan bulan puasa?” protes sang murid.

“aku belum wajib berpuasa” jawab si guru ringkas.

Siapakah sang guru tersebut?

Belum baligh sudah menjadi guru di Masjidil Haram.

Beliau adalah SEORANG BIASA YANG MELEDAKKAN POTENSI DIRI MENJADI LUAR BIASA.

Muhammad Idris Asy Syafi’i atau lebih dikenali sebagai Imam Syafi’i.


Buku karangan Solikhin Abu Izzudin ini telah menjadi salah satu buku best seller di Indonesia. Dengan memulakan isi buku ini dengan beberapa cerita orang yang luar biasa, beliau Berjaya menyentap minat dan perasaan pembaca untuk terus membaca dan mencabar para pembaca untuk mendasyatkan peribadi biasa menjadi luar biasa.


Kemampuan anda terbatas? Itu bukan masalah! Sebab bila di tengah keterbatasan itu kita mampu mendasyatkan diri untuk meraih prestasi tinggi, itulah kepahlawanan sejati.


CIRI-CIRI PERIBADI UNGGUL

1. Orang yang mempunyai cita-cita yang menggelora

2. Mereka yang memiliki jiwa yang membara

3. Mereka yang selalu berusaha dengan giat

4. Mereka yang memiliki kesiapan yang terus menerus

“manusia dinilai berdasarkan perbuatan mereka. Kebesaran jiwa mereka yang menentukan karya besar mereka memang besar. Di mata orang-orang kerdil, masalah-masalah sepele menjadi besar. Bagi yang berjiwa besar, masalah-masalah besar terlihat kecil”

~Al Mutanabi


Jika anda seorang yang suka untuk meng’highlight’ butir-butir mutiara kata daripada buku, adalah kurang bijak jika anda melakukannya pada buku ini kerana ianya sarat dengan ayat-ayat yang berbahasa tinggi ditambah lagi dengan penggunaan bahasa Indonesia.

Akhir sekali, saya menyeru kepada sesiapa sahaja yang memerlukan momentum baru sama ada dalam kehidupan atau gerak kerja, buku ini menyimpan jawapannya!. Apa yang penting, segala perubahan bermula dari diri anda sendiri.


11. Bagi manusia ada malaikat-malaikat yang selalu mengikutinya bergiliran, di muka dan di belakangnya, mereka menjaganya atas perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak merobah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka merobah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri. dan apabila Allah menghendaki keburukan terhadap sesuatu kaum, Maka tak ada yang dapat menolaknya; dan sekali-kali tak ada pelindung bagi mereka selain Dia.


Cuba bayangkan..

Anda adalah salah satu daripada tiga longgok besi mentah dalam sebuah stor. Setiap longgokan itu akan dieksport ke luar Negara untuk diproses. Selonggok akan dieksport ke Jerman untuk dijadikan kereta Mercedez Benz yang berharga berjuta-juta ringgit. Selonggok lagi akan dieksport ke Jepun untuk dijadikan lori Toyota yang berharga puluhan ribu ringgit. Manakala selonggok lagi akan dieksport ke tempat X di sekitar Malaysia untuk dijadikan cangkul yang berharga seribu ringgit(pukal).

Nah! Pilihan berada di tangan anda! Sebelum ni, kita semua adalah selonggok bahan logam mentah. Anda mampu memilih proses apa yang anda inginkan untuk menuju masa hadapan.

Taknak goreng banyak-banyak, anda fikir..


~semoga buku ini dapat membuka minda setiap pembaca untuk menjadi HERO. Jom Mengembara ke masa hadapan!..dengan kadar 24 jam sehari, 7 hari seminggu!~

p/s: berhati-hati bila membaca buku ini kerana ia adalah bahasa Indonesia. Sila rujuk orang yang faham..

ADA SOALAN?

0 Perbincangan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kamsar bin Muhamad Bahron



Aku orang biasa.

Buat benda biasa.

Blog aku biasa-biasa.

Aku suka menulis tentang benda biasa.

Tapi aku akan jadi Lagenda!.

bah bah bah



Pra-Sekolah - Tiada

Sekolah Rendah Kebangsaan

Sekolah Menengah Kebangsaan - Sains Tulen

Kolej Matrikulasi - Sains Fizikal

Universiti - Kejuruteraan Mekanikal

KILANG - Maintenance



AHLAN WA SAHLAN


thelegend88


kepala otak kau!

ada soalan? ~i'm always by your side!!

"SUDUT KRITIK"

SUDUT INI MEMBERI PELUANG KEPADA PENGUNJUNG UNTUK MENGKRITIK BLOG INI SESUKA HATI MEREKA.. KALAU NAK YANG LEN, BAGI KAT BAWAH..

TIDAK BOLEH :

-BERKATA KESAT

-MEMUJI

-MENUDUH MENGKHINZIR BUTA

-MENGIKLAN

MENGAJARKAN ILMU ITU SEDEKAH

Kaunter Pukul

MUST SEE

Blog Unik

Kawan-kawan UTM

Rakan-rakan Lain

Followers

Template by KangNoval & Abdul Munir | blog Blogger Templates
HTML Free Code