Thursday, April 8, 2010

Benarkah MPMUM Peneraju Perubahan?

BENARKAH MPMUM PENERAJU PERUBAHAN?

Sekali baca, tajuk buku ini seolah-olah ingin menceritakan tentang segala perubahan yang berlaku di kampus 'lama' Universiti Malaya. Namun, buku ini sebenarnya menceritakan tentang liku-liku yang dihadapi oleh satu gelombang 'oren' yang memperjuangkan Hak Mahasiswa terutamanya dari segi kebajikan setelah setahun memerintah di aras tertinggi kepimpinan mahasiswa di kampus tersebut.

Buku karangan Farid Jalpah ini sebenarnya sudah lama aku pegang, belek, dan usung ke mana-mana. Buku kecil yang isinya yang padat dengan fakta dan cerita tentang kehidupan kampus di UM cukup untuk aku (yang lambat membaca) mempunyai keinginan yang kuat untuk menghabiskan bacaan dalam tempoh waktu yang super sibuk ini. Dalam kekangan masa ini, suka kiranya aku untuk mengajak manusia yang bergelar MAHASISWA untuk membaca buku ini bagi mencari kebenaran yang selama ini merantai leher mahasiswa.

antara perkongsian menarik adalah:
1) Cara 'pihak itu' menekan mahasiswa adalah lebih kurang sama dengan UTM
2) YB Pro-M dianaktirikan. Logik tak exco yang jaga kolej tak dapat kolej? haha..
3) itu je yang aku ingat. Dah lama habis baca buku ni..baru sempat masuk blog..hoho

"Apa yang perlu kita berikan perhatian dalam alaf yang kian mencabar dan persaingan sengit ialah kita tidak boleh selesa dangan pencapaian silam tanpa berusaha. Pencapaian silam kadang-kadang boleh menjerumuskan kita dalam situasi leka dan seronok"
(NC UM ke-6)


We cannot be sure of having something to live for unless we are willing to die for it
~Che Guevera~


catatan:
Aku mahasiswa!!! cobala kalau berani!

GOOD LUCK 4 FINAL!
~bejuang sebagai engineer lebih 'best' daripada berjuang sebagai macai~
:::nota hati untuk diri...







0 Perbincangan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kamsar bin Muhamad Bahron



Aku orang biasa.

Buat benda biasa.

Blog aku biasa-biasa.

Aku suka menulis tentang benda biasa.

Tapi aku akan jadi Lagenda!.

bah bah bah



Pra-Sekolah - Tiada

Sekolah Rendah Kebangsaan

Sekolah Menengah Kebangsaan - Sains Tulen

Kolej Matrikulasi - Sains Fizikal

Universiti - Kejuruteraan Mekanikal

KILANG - Maintenance



AHLAN WA SAHLAN


thelegend88


kepala otak kau!

ada soalan? ~i'm always by your side!!

"SUDUT KRITIK"

SUDUT INI MEMBERI PELUANG KEPADA PENGUNJUNG UNTUK MENGKRITIK BLOG INI SESUKA HATI MEREKA.. KALAU NAK YANG LEN, BAGI KAT BAWAH..

TIDAK BOLEH :

-BERKATA KESAT

-MEMUJI

-MENUDUH MENGKHINZIR BUTA

-MENGIKLAN

MENGAJARKAN ILMU ITU SEDEKAH

Kaunter Pukul

MUST SEE

Blog Unik

Kawan-kawan UTM

Rakan-rakan Lain

CAPAIAN

Followers

Template by KangNoval & Abdul Munir | blog Blogger Templates
HTML Free Code