Saturday, June 19, 2010

Khutbah Itu

Jumaat pada cuti kali ini bukan Jumaat yang biasa. Ia diisi dengan kerja-kerja praktikal demi memenuhi tuntutan akademik yang jauh sekali dari ilmu-ilmu teori yang dipelajari di alam kampus.Tiada masa untuk mandi dan melakukan ibadah sunat yang lain. Bahkan ada khalayak yang hairan dengan tubuh ini yang mengenakan baju T dan tidak memakai kain pelikat ke masjid. Mungkin ia sudah dilihat sebagai syarat sah bagi sesetengah masyarakat.



Perlahan-lahan dia mengambil air wudhuk sambil matanya liar melihat sekeliling masjid yang baru dikenalinya itu. Satu perbualan jelik yang mengganggu fikirannya tiba-tiba menerpa bilamana dua orang lelaki yang berborak di masjid menawarkan pertaruhan RM20 untuk perlawanan bola piala dunia yang bakal berlangsung pada malam hari yang penuh keberkatan ini. Dia hanya mampu mengetap bibir dan menggelengkan kepala.



Solat sunat ditunaikan ringkas kerana khatib sudah mula membacakan khutbah. Hatinya agak riang melihat ramai kanak-kanak yang datang ke masjid untuk mendapat tarbiyah demi menjadi pencinta masjid suatu hari nanti.



Belum habis khatib menyeru jemaah untuk bertaqwa kepada Sang Pencipta, matanya memandang sekeliling yang umpama satu pertandingan tidur duduk diadakan. Keadaan di bahagian belakang semakin bingit. Kanak-kanak kebanyakannnya semakin sibuk dengan dunia budak mereka. Ada yang berborak, bermain tepuk-tepuk tangan bahkan ada yang kehulu-kehilir.


Belum sempat fikiran kembali kepada khatib yang sedang menahan esak diatas mimbar, seorang lelaki dihadapannya memalingkan muka dan mengatakan bahawa kanak-kanak di belakang itu sangat bising. Satu perkara yang semua jemaah masjid maklum!. Astaghfirullah..dia hanya melemparkan senyuman sinis dan memalingkan muka kearah tingkap. Anak matanya mengerling kearah beranda rumah yang berdekatan dengan masjid. Beberapa orang perempuan yang selayaknya digelar anak dara kelihatan berehat disitu. Ada yang baring mengiring sambil menampakkan bentuk badannya, ada yang mencari kutu sesama mereka dan beberapa lagi kelibat yang tidak sepatutnya berada di tempat yang hampir dengan Rumah Allah itu.



“kini anak-anak lebih suka mencium tangan orang lain berbanding tangan ibu bapa mereka sendiri”. Telinganya tertangkap satu ayat yang begitu menyentap perasaannya sebagai seorang anak setelah dia cuba untuk menumpukan perhatian yang lebih kepada susuk tua yang sedang membaca KHUTBAH itu.



Bibirnya terketar-ketar tapi masih mampu untuk meneruskan KHUTBAHnya. Kesedihan jelas terpancar diwajahnya. Mungkin kerana isi khutbah yang membincangkan isu anak dan ibubapa barangkali dan mungkin juga kerana melihat gelagat lucu jemaah masjid yang datang seperti semata-mata untuk menunaikan satu rutin mingguan yang biasa.



Solat jumaat berjemaah dirasakan singkat. Mungkin kerana keadaan pembesar suara di situ tampaknya seperti kehabisan frekuensinya sendiri. Dalam hati nuraninya berbisik..”aku mesti buat sesuatu!..” dia mengangguk kepala…



Perjalanannya diteruskan sambil tersenyum.


~tinggal dua minggu lagi!~

Catatan:
- Dulu kalau bapak aku tau aku bising di masjid, alamatnya jadi kuda belang la belakang aku kena libas tali pinggang
- Ko bercakap masa khatib berkhutbah, ‘ia’ jadi sia-sia
- Ramai komplen speaker tak kuat
- Mana perginya anak muda? .

2 Perbincangan:

Anonymous said...

'sesungguhnya islam itu datang dalam keadaan asing dan akan kembali dalam keadaan yang asing, beruntunglah orang2 yang asing..

-semoga orang2 yang 'asing' akan bertambah ramai agar tidak lagi menjadi asing..amin

Lagenda said...

bah. amin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kamsar bin Muhamad Bahron



Aku orang biasa.

Buat benda biasa.

Blog aku biasa-biasa.

Aku suka menulis tentang benda biasa.

Tapi aku akan jadi Lagenda!.

bah bah bah



Pra-Sekolah - Tiada

Sekolah Rendah Kebangsaan

Sekolah Menengah Kebangsaan - Sains Tulen

Kolej Matrikulasi - Sains Fizikal

Universiti - Kejuruteraan Mekanikal

KILANG - Maintenance



AHLAN WA SAHLAN


thelegend88


kepala otak kau!

ada soalan? ~i'm always by your side!!

"SUDUT KRITIK"

SUDUT INI MEMBERI PELUANG KEPADA PENGUNJUNG UNTUK MENGKRITIK BLOG INI SESUKA HATI MEREKA.. KALAU NAK YANG LEN, BAGI KAT BAWAH..

TIDAK BOLEH :

-BERKATA KESAT

-MEMUJI

-MENUDUH MENGKHINZIR BUTA

-MENGIKLAN

MENGAJARKAN ILMU ITU SEDEKAH

Kaunter Pukul

MUST SEE

Blog Unik

Kawan-kawan UTM

Rakan-rakan Lain

Followers

Template by KangNoval & Abdul Munir | blog Blogger Templates
HTML Free Code