Monday, March 21, 2011

Kadang-kadang, anak orang miskin lebih bijak dari anak orang kaya

Awas! Ini bukan aku!

Masa aku sekolah rendah dulu, aku pernah ada 1 kereta Dash Yonkuro. Tapi apa yang best main dengan benda ni bukan sebab ia kereta. Tapi aku suka dynamo dalam kereta tu. Boleh pasang kipas, buat bot kecil. Boleh pasang penutup tin susu pekat manis cap junjung, boleh guna potong pokok pisang di kebun orang. Kemudian, aku dapat tahu, litar bateri >> wayar >> dynamo >> kipas ini boleh diterbalikkan menjadi kipas >> dynamo >> wayar >> elektrik. Woha!. Aku teruja.

Naik sekolah menengah, cikgu mula ajar tenaga alternatif seperti solar dan angin. Aku mula berangan untuk memasang ‘windmill’ atas bumbung rumah aku. Untuk bekalan elektrik. Mula berangan untuk pasang dynamo di sungai untuk bekalkan elektrik jugak (walaupun Kampung Sungai Imam aku tiada sungai).

Tapi itu hanya idea yang tidak mampu aku bentangkan dan laksanakan. Aku sibuk menghafal rumus. Sibuk membaca buku sejarah. Sibuk bermain guli.

Masuk UTM, belajar sesuatu yang serupa dengan sekolah. But engineering is all about application of that knowledge. Tapi belajar aplikasi secara teori. Jadi bila aku nak praktikkan semua ilmu ni?.

Dan baru-baru ni, aku jumpa satu artikel tentang seorang budak Afrika.

Dari sini: izismile.com

Nama budak ni William Kamkwamba (ada bunyi nama aku). Orang Malawi Afrika. Masa umur dia 14 tahun (tingkatan 2 kalau di Malaysia), dia dibuang dari sekolah sebab tidak mampu bayar yuran pengajian. Tapi dia tetap belajar dengan melawat perpustakaan tempatan. Sehinggalah dia ternampak gambar kincir angin di kulit buku (Using Energy).

Dan akhirnya dia buat 5 buah kincir angin dari bahan buangan. Kincir angin pertama setinggi 5 meter dibina selama 3 bulan. Kegunaan? Membekalkan elektrik di kampungnya untuk mengecas telefon bimbit.

Sekarang William Kamkwamba berusia 22 tahun. Sambung pelajaran dan ditaja sepenuhnya. Woha!.


so?

Pada mana-mana cikgu Fizik, cuba anda berikan projek membina kincir angin ni kepada pelajar tingkatan 5 (kelas terbaik) sekolah anda. Segala perbelanjaan ditanggung. Semua boleh dibeli. Agak-agak berapa lama diorang boleh siapkan?

Seseorang yang sudah menjadi asyik dengan kerjanya, dia mampu bekerja dalam apa jua keadaan. Cuba tengok keadaan si Kam tu..

Kejuruteraan adalah satu cabang ilmu yang mengaplikasikan sains dan matematik.

Cikgu Fizik aku pernah berkata, “buat apa kerajaan bagi kondom kepada orang HIV? Baik dia bagi duit dengan budak sekolah yang miskin nih. Buat apa kerajaan bagi jarum kepada penagih dadah? Baik dia bagi IC kepada budak pandai yang ndakda IC.”. hahaha..

~bersekolah bukan syarat untuk menjadi bijak. tapi bersekolah mampu menjadikan anda bijak
kamsar, 21 mac 2011, 6.45pm

Cacatan:
1) Mungkin sekarang kes berhenti sekolah kerana tidak mampu sudah menjadi rare di Malaysia. Tapi ia masih ada di Sabah.
2) Salah satu sebab aku minat Fizik dan kejuruteraan adalah kerana aku TERPAKSA menggunakannya sejak dari kecil.
3) Masalah pelajar pandai tapi berhenti sebab tiada IC, aku no komen.

2 Perbincangan:

Unknown said...

bijak di ek...

LabiLabi nak jadi macam dia lah


Singgah & Follow Blog Labi-Labi NineMustafa
& JariPlastik

Lagenda said...

like!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kamsar bin Muhamad Bahron



Aku orang biasa.

Buat benda biasa.

Blog aku biasa-biasa.

Aku suka menulis tentang benda biasa.

Tapi aku akan jadi Lagenda!.

bah bah bah



Pra-Sekolah - Tiada

Sekolah Rendah Kebangsaan

Sekolah Menengah Kebangsaan - Sains Tulen

Kolej Matrikulasi - Sains Fizikal

Universiti - Kejuruteraan Mekanikal

KILANG - Maintenance



AHLAN WA SAHLAN


thelegend88


kepala otak kau!

ada soalan? ~i'm always by your side!!

"SUDUT KRITIK"

SUDUT INI MEMBERI PELUANG KEPADA PENGUNJUNG UNTUK MENGKRITIK BLOG INI SESUKA HATI MEREKA.. KALAU NAK YANG LEN, BAGI KAT BAWAH..

TIDAK BOLEH :

-BERKATA KESAT

-MEMUJI

-MENUDUH MENGKHINZIR BUTA

-MENGIKLAN

MENGAJARKAN ILMU ITU SEDEKAH

Kaunter Pukul

MUST SEE

Blog Unik

Kawan-kawan UTM

Rakan-rakan Lain

CAPAIAN

Followers

Template by KangNoval & Abdul Munir | blog Blogger Templates
HTML Free Code