Thursday, November 29, 2012

10 Muharam

Al-Bukhari dan Muslim meriwayatkan daripada Ibn Abbas r.a.,
"Bahawa Rasulullah SAW berpuasa pada hari 'Asyura' (10 Muharam) dan memerintahkan supaya kita mengerjakannya."

10 Muharam
Dalam Facebook dan blog, ramai yang bersembang tentang 10 Muharam sebagai hari yang sangat baik kelebihannya untuk berpuasa.
Tapi di alam realiti (aku), lebih ramai yang menjadikannya hari yang sangat baik untuk membeli barang periuk, gayung, kuali, gula, tepung dan hari untuk mengadakan majlis.
Daaaaaaan.... aku tewas. Whoa!

Pada hari itu, aku manghadiri 2 siri membeli-belah, 2 walimah, 1 majlis tunang dan 1 majlis merisik.
Dan yang menariknya, aku sempat menyaksikan ayah gadis yang dirisik menemuduga jejaka yang merisik. Antara soalannya:
1) Kenapa saudara memilih anak saya yang berlainan bangsa dengan kamu?
2) Boleh membaca Quran?. Whoa!

Hai manusia, Sesungguhnya kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa – bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia diantara kamu disisi Allah ialah orang yang paling taqwa diantara kamu. Sesungguhnya Allah Maha mengetahui lagi Maha Mengenal.
(QS. 49. Al-Hujuraat:13)
..

0 Perbincangan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kamsar bin Muhamad Bahron



Aku orang biasa.

Buat benda biasa.

Blog aku biasa-biasa.

Aku suka menulis tentang benda biasa.

Tapi aku akan jadi Lagenda!.

bah bah bah



Pra-Sekolah - Tiada

Sekolah Rendah Kebangsaan

Sekolah Menengah Kebangsaan - Sains Tulen

Kolej Matrikulasi - Sains Fizikal

Universiti - Kejuruteraan Mekanikal

KILANG - Maintenance



AHLAN WA SAHLAN


thelegend88


kepala otak kau!

ada soalan? ~i'm always by your side!!

"SUDUT KRITIK"

SUDUT INI MEMBERI PELUANG KEPADA PENGUNJUNG UNTUK MENGKRITIK BLOG INI SESUKA HATI MEREKA.. KALAU NAK YANG LEN, BAGI KAT BAWAH..

TIDAK BOLEH :

-BERKATA KESAT

-MEMUJI

-MENUDUH MENGKHINZIR BUTA

-MENGIKLAN

MENGAJARKAN ILMU ITU SEDEKAH

Kaunter Pukul

MUST SEE

Blog Unik

Kawan-kawan UTM

Rakan-rakan Lain

CAPAIAN

Followers

Template by KangNoval & Abdul Munir | blog Blogger Templates
HTML Free Code