Thursday, November 1, 2012

Lagenda mat Kilang #Kerja untuk apa?

Hari ni, kaki aku ditindih oleh bilah kipas Cooling Tower (berat!). Tapi aku mintak tolong sambil ketawa dan orang tolong sambil ketawa.

“Alright. Siapa di sini yang tahu dia kerja untuk apa, sila ambil tangan.” Sunyi… Pagi itu cuaca sejuk. Pekerja baru termasuk enginair diwajibkan menghadiri sesi briefing di dalam bilik penyaman udara bersama pihak pengurusan.
“Come on.. ada yang tahu?”
“Saya tahu bos!.” Seorang lelaki mengangkat tangan dengan semangat.
“Apa dia?.”
“Mestilah cari duit bos…” lelaki itu tersenyum puas.
“Ooo.. kalau begitu, mula besok pagi saya mahu you kerja di tempat letak kereta. Di situ ada semut yang selalu panjat tiang. You kira berapa ekor semut yang panjat setiap hari dan saya akan bayar awak accordingly.” Plant Manager mengangkat kening. Lelaki tadi tergamam.

Kalau diikutkan, mahu sahaja aku baca balik objektif kerja yang aku tulis dalam resume semasa temuduga tempoh hari. Tapi aku tahu aku perlu berfikir panjang sebelum berbicara dengan orang di hadapan aku sekarang. Dia bukan calang-calang orangnya. Ramai orang lama beritahu aku dia tidak pernah kalah dalam argument dengan orang bawahan walaupun dia yang salah!.

[Jeda]

Beberapa bulan pertama, aku kerja dengan perasan rajin dalam kilang. Untuk survival dan belajar sebanyak dan secepat mungkin cara kerja dalam kilang. Apabila gaji diterima pada setiap hujung bulan, aku (dan orang lain) mula membuat senarai barang yang ingin dibeli.

Kali pertama gaji dipotong selepas aku order baju overall atau coverall. Untuk keselesaan dan keselamatan semasa maintenance bulanan.

Beberapa bulan kemudian, aku order Safety Boot jenama ‘Safety Jogger’ tinggi hingga buku lali. Ia untuk melindungi bahagian kaki apabila berdekatan dengan kerja pemotongan besi. Juga potong gaji dan lebih mahal.

Kemudian aku order mesin basuh untuk basuh motor baju. Supaya aku tidak perlu lagi basuh baju dengan tangan. Balik kerja, badan letih, mana ada mood mahu basuh pakaian.

Sekarang, orang sekeliling menyarankan aku beli kenderaan berbumbung sebab kenderaan dua roda tidak sesuai digunakan untuk jarak perjalanan aku balik kampung. Kalau ada kenderaan berbumbung, maka senanglah aku ulang-alik 74.2 kilometer antara rumah quarters dan rumah kampung tanpa basah kuyup diludah awan.

[tapi]

Aku masih malu-malu untuk mengakui bahawa sejak empat belas bulan aku bekerja, aku lebih cenderung untuk bekerja keras untuk bekerja. Faham?

“Saya mahu kamu mengambil peluang bekerja di sini untuk belajar seeeeban’yak mungkin. Memang betul ramai orang muda yang kerja di sini dan lari bila sudah pandai. Tapi saya tidak pernah halang mereka sebab mereka mahu belajar.”

Legasi perjuangan dan janji penuh semangat aku bersama sahabat beberapa tahun lalu tidak akan dapat dilupakan. Menyumbangkan harta dan tenaga untuk perjuangan Islam. Ya.. tapi praktikalnya dimana dong?. Jangan sampai dibilang retorik.

...

0 Perbincangan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kamsar bin Muhamad Bahron



Aku orang biasa.

Buat benda biasa.

Blog aku biasa-biasa.

Aku suka menulis tentang benda biasa.

Tapi aku akan jadi Lagenda!.

bah bah bah



Pra-Sekolah - Tiada

Sekolah Rendah Kebangsaan

Sekolah Menengah Kebangsaan - Sains Tulen

Kolej Matrikulasi - Sains Fizikal

Universiti - Kejuruteraan Mekanikal

KILANG - Maintenance



AHLAN WA SAHLAN


thelegend88


kepala otak kau!

ada soalan? ~i'm always by your side!!

"SUDUT KRITIK"

SUDUT INI MEMBERI PELUANG KEPADA PENGUNJUNG UNTUK MENGKRITIK BLOG INI SESUKA HATI MEREKA.. KALAU NAK YANG LEN, BAGI KAT BAWAH..

TIDAK BOLEH :

-BERKATA KESAT

-MEMUJI

-MENUDUH MENGKHINZIR BUTA

-MENGIKLAN

MENGAJARKAN ILMU ITU SEDEKAH

Kaunter Pukul

MUST SEE

Blog Unik

Kawan-kawan UTM

Rakan-rakan Lain

CAPAIAN

Followers

Template by KangNoval & Abdul Munir | blog Blogger Templates
HTML Free Code