Wednesday, November 7, 2012

Lagenda mat Kilang #Rokok [dua]

 Sambil senyum kambing, aku angkat perlahan cawan putih yang sudah sumbing lalu menghirup air suam 3in1. Lega. Muka dan dada yang panas kembali tegang. Juruteknik hanya memandang 3in1-nya di-hampir-habis-kan.

Petang itu breakdown kurang. Projek sampingan mereka sudah siapkan awal. Masing-masing letih berborak tentang pelbagai tajuk. Dari pengalaman masa muda-muda, masuk cerita tentang kahwin, kereta, hantu, minuman keras, rokok dan kahwin sekali lagi.

“Aku ada soalan untuk kamu semua.” Aku membuka tajuk baru. Semua mata memandang orang yang paling banyak bercakap pada hari itu walaupun dia yang paling kurang pengalaman.

“Begini.. Kalau, kalau dan kalau lah, kerajaan mendapati cara meletakkan gambar mayat bayi dan kaki bengkak di kotak rokok ni tidak berkesan.” Semua semakin bersemangat sebaik sahaja mendengar perkataan rokok.

“Dan tiba-tiba kerajaan jadi bengong dengan menukarkan semua jenis rokok kepada warna merah jambu. Pink! Kamu masih mahu hisap?.” Ayat dimatikan dengan kening terangkat.

“Isk! Peduli apa aku? Rokok tetap rokok.” Seorang perokok bersuara.

“Daaan.. kalau dia letak di batang rokok tu gambar bunga-bunga. Macam pondan!.” Kali ini dengan kening terangkat-angkat. Beberapa orang mula ragu-ragu untuk menjawab.

“Aku, tetap hisap. Tapi tapuk-tapuk* la..” Salah seorang bersuara.

“Hahaha!. Ada lagiiii… dan kalau rook-rokok tu semua berbentuk zakar. Mahu?.”

“Kahkahkahkahkah…” Semua manusia dalam bengkel ketawa termasuk yang tidak merokok.

Hari itu aku dapat dua orang yang sanggup berhenti merokok kalau ia benar-benar dilaksanakan tidak termasuk yang masih ragu-ragu.

Pesanan:
 Berdasarkan pemerhatian aku, remaja terjebak dengan rokok kebanyakannya kerana ingin kelihatan macho. Termasuklah kawan sekolah aku. Ini adalah peringkat mereka terikut-ikut dan belum ketagih dengan rokok.

Buktinya? Waktu sekolah menengah, stesen bas sekolah kami akan dipenuhi oleh pelajar pada waktu pulang. Tempat lelaki dan perempuan bercampur. Dan benda paling ketara yang aku perhatikan kawan-kawan yang berkongsi satu batang rokok untuk 5-6 orang ni, mereka akan jeling pelajar perempuan sebaik sahaja mendapat giliran menyedut rokok kongsi.

So? Mereka rasa Cool, macho dengan rokok tersebut dan mereka merasakan orang yang melihat mereka turut merasakan mereka cool. Dan mereka harap orang Nampak la mereka hisap. Titik. Tapi ia tidak berlaku kepada pelajar yang memang sudah ketagih pada usia muda tersebut.

*Tapuk = Sembunyi 


0 Perbincangan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kamsar bin Muhamad Bahron



Aku orang biasa.

Buat benda biasa.

Blog aku biasa-biasa.

Aku suka menulis tentang benda biasa.

Tapi aku akan jadi Lagenda!.

bah bah bah



Pra-Sekolah - Tiada

Sekolah Rendah Kebangsaan

Sekolah Menengah Kebangsaan - Sains Tulen

Kolej Matrikulasi - Sains Fizikal

Universiti - Kejuruteraan Mekanikal

KILANG - Maintenance



AHLAN WA SAHLAN


thelegend88


kepala otak kau!

ada soalan? ~i'm always by your side!!

"SUDUT KRITIK"

SUDUT INI MEMBERI PELUANG KEPADA PENGUNJUNG UNTUK MENGKRITIK BLOG INI SESUKA HATI MEREKA.. KALAU NAK YANG LEN, BAGI KAT BAWAH..

TIDAK BOLEH :

-BERKATA KESAT

-MEMUJI

-MENUDUH MENGKHINZIR BUTA

-MENGIKLAN

MENGAJARKAN ILMU ITU SEDEKAH

Kaunter Pukul

MUST SEE

Blog Unik

Kawan-kawan UTM

Rakan-rakan Lain

CAPAIAN

Followers

Template by KangNoval & Abdul Munir | blog Blogger Templates
HTML Free Code