Monday, August 26, 2013

Aqilah Farzanah


Kalau ada orang tanya, senyuman apa yang mampu menghilangkan resah, lelah dan duka?
Aku akan jawab senyuman dia.
Dengan wajah yang masih jernih dari sebarang dosa dan senyuman yang bukan pura-pura.

Aku bertemu dengannya lebih dua bulan lepas.
Walaupun pada mulanya dia malu-malu, tapi akhirnya dia membuat aku letih melayan kerenah manjanya.

Tapi pertemuan kami tidak lama.
Dia terpaksa balik ke negeri kelahirannya bersama keluarga.
Beberapa puluh minit sebelum perpisahan, di satu sudut lapangan terbang, ninja-ninja jahat sudah mula memotong bawang.
Jam yang dengki mula berputar laju sehingga saat perpisahan tiba.
Aku hulurkan tangan, dia sambut dan cium tangan dengan lembut.
Disusuli dengan senyuman paling lebar hingga menampakkan baris giginya.

Dia kemudian merangkul tengkuk aku. Aku terkejut.
Kemudian dia lepaskan semula dengan senyuman yang paling manis.
Aku membalas dengan senyum yang tawar. Ninja-ninja makin galak memotong bawang.

Dia kemudian memeluk lagi. Aku hanya sambut dengan senyuman.
Kemudian dia peluk lagi. Semakin erat. Aku tiada pilihan selain membalas pelukan itu dengan erat.
Bawang yang dipotong oleh ninja semakin terasa. Aku bertahan sebagai lelaki jantan.

Tiga das kucupan dihadiahkan untuk aku. Aku membalas dengan hanya satu das.
Kami berpegangan tangan sehingga dia masuk pintu pemeriksaan.
Aku dilarang masuk oleh pegawai keselamatan bertugas.
Bawang yang dipotong semakin banyak. Aku tahan. Aku kan lelaki.

Di bahagian imigresen, ramai orang berbaris untuk pemeriksaan kad pengenalan dan passport.
Dia sempat memandang aku. Aku melambai dengan senyuman dan bibir terketar-ketar.
Dia kemudian tersenyum lalu lari keluar menuju ke arah aku melalui pegawai keselamatan dan alat pengimbas logam.
Ramai orang kaget.

Tapi dia sempat ditahan di pintu masuk dan dihantar masuk semula.
Inilah masa ninja menggunakan jutsu hebat mereka.
Rasa bawang potong semakin mengada-ngada. Tapi aku masih mampu mengawalnya.

Aku tarik nafas dalam-dalam dan berlalu pergi bersama yang lain.
Capai kunci kereta. Hidupkan enjin dan penyaman udara. Bergerak keluar dan bayar parking kereta.

Beberapa meter meninggalkan lapangan terbang, aku hidupkan radio.
Original Soundtrack Wonderpets berkumandang.
Aku tekan butang next. Kedengaran kumpulan Lefthanded menyampaikan lagu ‘Ku Di Halaman Rindu’.
Rupa-rupanya ada ninja mengikuti aku dalam kereta dan masih memotong bawang.
Aku menyanyi bersama dengan penuh perasaan dan air mata. Whoa!

Dua beradik.

Cucu pertama dalam keluarga. She's truly get all the attention.
...

0 Perbincangan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kamsar bin Muhamad Bahron



Aku orang biasa.

Buat benda biasa.

Blog aku biasa-biasa.

Aku suka menulis tentang benda biasa.

Tapi aku akan jadi Lagenda!.

bah bah bah



Pra-Sekolah - Tiada

Sekolah Rendah Kebangsaan

Sekolah Menengah Kebangsaan - Sains Tulen

Kolej Matrikulasi - Sains Fizikal

Universiti - Kejuruteraan Mekanikal

KILANG - Maintenance



AHLAN WA SAHLAN


thelegend88


kepala otak kau!

ada soalan? ~i'm always by your side!!

"SUDUT KRITIK"

SUDUT INI MEMBERI PELUANG KEPADA PENGUNJUNG UNTUK MENGKRITIK BLOG INI SESUKA HATI MEREKA.. KALAU NAK YANG LEN, BAGI KAT BAWAH..

TIDAK BOLEH :

-BERKATA KESAT

-MEMUJI

-MENUDUH MENGKHINZIR BUTA

-MENGIKLAN

MENGAJARKAN ILMU ITU SEDEKAH

Kaunter Pukul

MUST SEE

Blog Unik

Kawan-kawan UTM

Rakan-rakan Lain

Followers

Template by KangNoval & Abdul Munir | blog Blogger Templates
HTML Free Code