Sunday, March 16, 2014

Indahnya Cinta


Ibnul Qayyim dalam kitab Al-Fawa’id, ketika menjelaskan tentang firman Allah yang bermaksud “Allah mencintai mereka dan mereka pun mencintainya.” (Al-Maidah: 54).
Beliau mengatakan, “Tidaklah menghairankan jika Allah mengatakan ‘mereka mencintai-Nya’, kerana yang berbuat baik tentu akan dicintai. Zat yang telah memberimu makan, memberi pakaian, dan menciptakanmu, sudah tentu akan engkau cintai. Tetapi yang mengagumkan adalah firman-Nya, ‘ALLAH MENCINTAI MEREKA’.

Kata orang, cinta itu indah. Begitu indah hingga ada yang membutakan. Buta dari melihat cela yang ada pada cintanya. Itu kata orang. Hingga datang Islam, agama keamanan mengajar manusia saling mencintai. Cinta kepada saudara, keluarga, agama, alam dan paling indah cinta kepada-Nya.

Melalui buku ini, penulis berbicara tentang cinta. Cinta agung kepada Allah dan cinta sesama makhluk. Termasuk cara meraih cinta melalui adab-adab islam, adab ikhtilaf dan sebagainya.

Ps: saya mula baca buku ini sejak dari kampus lagi. Bed time book kata orang putih. Sebelum habis baca, saya sudah habis belajar dan pulang ke kampung. Baru hari ini saya sambung pembacaan dan perasaan ada kelainan sedikit. Hati berbunga-bunga. Whoa!

Tajuk: Indahnya Cinta
Tebal: 302 mukasurat
Penulis: Dr. ‘Aidh Abdullah Al-Qarni
Harga: RM36.00 - 10%
Kedai: Badan Cemerlang, Angsana JB
Penerbit: Al-Hidayah Publications
Buku Lain: Tersenyumlah, Aku, buku dan cinta
...

2 Perbincangan:

renja hijo said...

"Baru hari ini saya sambung pembacaan dan perasaan ada kelainan sedikit. Hati berbunga-bunga. Whoa! "

tudia bak hang!
haha.

Lagenda said...

Koh Koh Koh..
Yattunaa..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kamsar bin Muhamad Bahron



Aku orang biasa.

Buat benda biasa.

Blog aku biasa-biasa.

Aku suka menulis tentang benda biasa.

Tapi aku akan jadi Lagenda!.

bah bah bah



Pra-Sekolah - Tiada

Sekolah Rendah Kebangsaan

Sekolah Menengah Kebangsaan - Sains Tulen

Kolej Matrikulasi - Sains Fizikal

Universiti - Kejuruteraan Mekanikal

KILANG - Maintenance



AHLAN WA SAHLAN


thelegend88


kepala otak kau!

ada soalan? ~i'm always by your side!!

"SUDUT KRITIK"

SUDUT INI MEMBERI PELUANG KEPADA PENGUNJUNG UNTUK MENGKRITIK BLOG INI SESUKA HATI MEREKA.. KALAU NAK YANG LEN, BAGI KAT BAWAH..

TIDAK BOLEH :

-BERKATA KESAT

-MEMUJI

-MENUDUH MENGKHINZIR BUTA

-MENGIKLAN

MENGAJARKAN ILMU ITU SEDEKAH

Kaunter Pukul

MUST SEE

Blog Unik

Kawan-kawan UTM

Rakan-rakan Lain

Followers

Template by KangNoval & Abdul Munir | blog Blogger Templates
HTML Free Code