Sunday, July 4, 2010

Allah, Mou Sukoshi Dake


Tiba-tiba masa seakan terhenti. Kaki terus menendang kebawah. Tangan terkapai-kapai mengharap perhatian. Perasaan sesal sedikit timbul bilamana nafas yang tertahan semakin mendesak untuk diberikan haknya. Rasa yakin untuk ditolong semakin tipis. Tapi, kalau aku mati sekarang, apa yang akan berlaku?. Bagaimana dengan tanggungjawab yang aku tinggalkan di bumi kampus? Bagaimana dengan keluarga yang belum merasa pemberianku? Bagaimana dengan sahabat-sahabat yang sentiasa menanti untuk aku hadir didepan mereka?.

Adakah aku dalam keadaan yang diredhai Allah pada ketika ini?. Berputus asa bermakna aku redha untuk meniggalkan semua. Terus berusaha bermakna aku bersedia untuk makan hati dan melalui hari-hari seterusnya seperti biasa.mungkin bukan..

Satu jasad sasa tibatiba mendakapku. Aku tahu siapa dia walaupun mata tertutup rapat. Alhamdulillah.. Allah hanya ingin mengujiku rupanaya. Bukan untuk mengakhiri ujianNya. Aku membalas dakapannya dan cuba untuk bertenang. Sesaat terasa, aku sudah sampai ke tebing. Ucapan terima kasih tidak terhenti aku ucapkan kepada dia dan Alhamdulillah kepadaNya.
Aku duduk kaku dan menggeletar di tebing sungai. Keseorangan. Ya Allah.. rupanya aku belum solat. Kerana leka dengan hiburan ini. Mungkin juga kerana aku terlalu lalai dan nakal untuk mencuba benda bahaya itu.

Air wudhuk segera diambil. Kiblat ditentukan dengan cahaya mentari. Solat ringkas tapi semacam lama ditunaikan dalam kebasahan dan menggigil. Mungkin orang yang lalu lalang melihatnya pelik. Kerana zaman ini Islam memang sudah dilihat dagang!..

Selepas sujud syukur, aku segera menuju ke sungai semula dengan membawa pelampung
Dan tersenyum…

BONUS:

Dua hari kemudian, semasa menjalankan tugas sebagai seorang mahasiswa praktikal, sebiji jasad tumpat seberat 50kg jatuh menimpa ibujari kaki.. mereka memanggilnya sebagai ‘penutup chamber’..

Catatan:
1) Sentiasa bersyukur
2) Mati boleh dimana-mana dan bila-bila masa
3) Allah, give me more time..

4 Perbincangan:

Khairunnisa said...

Alhamdulillah..nah cinta Allah itu ada di mana2.. bertuah bagi mereka yg dapat merasainya..

lagenda pejuang islam said...

ok

Anonymous said...

tak pandai berenang??..
tapi tengok sungai tu mcm cetek je..
alhamdulillah masih ada peluang utk bertemu sahabat mu ni

lagenda pejuang islam said...

yang dalam gambar tu mmg cetek sbb dah lemas tadi. yang dalam tu, 2 kaki lebih tinggi dari org yang lemas.
Alhamdulillah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kamsar bin Muhamad Bahron



Aku orang biasa.

Buat benda biasa.

Blog aku biasa-biasa.

Aku suka menulis tentang benda biasa.

Tapi aku akan jadi Lagenda!.

bah bah bah



Pra-Sekolah - Tiada

Sekolah Rendah Kebangsaan

Sekolah Menengah Kebangsaan - Sains Tulen

Kolej Matrikulasi - Sains Fizikal

Universiti - Kejuruteraan Mekanikal

KILANG - Maintenance



AHLAN WA SAHLAN


thelegend88


kepala otak kau!

ada soalan? ~i'm always by your side!!

"SUDUT KRITIK"

SUDUT INI MEMBERI PELUANG KEPADA PENGUNJUNG UNTUK MENGKRITIK BLOG INI SESUKA HATI MEREKA.. KALAU NAK YANG LEN, BAGI KAT BAWAH..

TIDAK BOLEH :

-BERKATA KESAT

-MEMUJI

-MENUDUH MENGKHINZIR BUTA

-MENGIKLAN

MENGAJARKAN ILMU ITU SEDEKAH

Kaunter Pukul

MUST SEE

Blog Unik

Kawan-kawan UTM

Rakan-rakan Lain

CAPAIAN

Followers

Template by KangNoval & Abdul Munir | blog Blogger Templates
HTML Free Code