Wednesday, October 27, 2010

Beruk


Satu lagi novel yang bukan karangan FT. novel “BERUK” ini adalah karangan Azizi Abdullah.

“Demi Allah yang jiwaku berada di tangan-Nya, seseorang itu tidak beriman hingga dia mencintai saudaranya sebagaimana dia mencintai dirinya sendiri”

Jika kita melihat cerita-cerita yang berasal dari Malaysia pada suatu masa dahulu, jalan cerita yang dibawakan biasanya tidak lari dari menceritakan tentang seorang budak kampung yang miskin, tapi mempunyai semangat juang yang tinggi. Seorang yang bijak dalam pelajaran. Sering menjadi mangsa buli. Ramai orang tidak suka kepadanya. Dia seorang yang tabah. Dan pada penghujung cerita, budak ini telah melakukan sesuatu yang luar biasa hingga menyebabkan orang ramai berasa kagum dengannya. Peleraian cerita pula, budak ini telah menjadi seorang yang sangat Berjaya dalam hidup!.

Untuk cerita pada zaman sekarang, saya cadangakn supaya tidak membincangkannya. Tentang bagaimana pocong itu berkeliaran kerana mati dibunuh selepas dirogol beramai-ramai dan mayatnya dicampak ke dalam sungai. Tentang bagaimana seorang wanita jelita yang menjadi rebutan di antara seorang ustaz dan seorang ahli ilmu hitam. Tentang saka harimau yang perlu diwariskan kepada keturunan melalui jari hantu. Tentang sekumpulan kawan yang tersesat di dalam hutan….bla..bla..bla..

Novel ini mempunyai jalan cerita yang hampir sama dengan situasi pertama. Cerita yang sering saya dengari dari orang tua-tua semasa saya kecil. Terimbau kembali semasa saya dan abang dan kawan-kawan lain mengerumuni kepala ayah saya untuk mencari uban dan beliau akan memberikan satu cerita yang pastinya mempunyai pengajaran untuk ‘budak-budak’ seperti kami sebagai upah mencari uban.

Alias merupakan seorang pelajar sekolah rendah yang kehilangan ayah sejak kecil. Ibunya lumpuh. Rumahnya usang hampir runtuh. Harta peninggalan ayahnya adalah “pon”. Seekor beruk yang bijak dan pandai memetik kelapa. Upah petik kelapa itulah punca rezeki dua beranak itu. Sedih kan…

Dia sering diejek BERUK di sekolah termasuklah cikgu kesayangan dia sendiri. Tapi dia tidak pernah merungut. Dan akhirnya… boleh baca sendiri. Satu jaminan saya, jika anda menghayati jalan cerita ini dan hati anda belum cukup keras, anda akan menangis. Terutama sekali bab-bab terakhir buku ini. Teresak-esak tuh!. Jadi, kalau nak baca tu, sembunyilah sikit ya..

Tahukah anda, Cimpanzi adalah binatang yang paling cerdik. Tapi ia tidak akan sampai kepada level manusia kerana manusia mempunyai akal dan ia tidak.

Mungkin Darwin mencipta teorinya selepas melihat hubungan baik yang terjalin di antara manusia dan beruk. Dan ada juga manusia pada zaman sekarang yang berperangai seperti beruk..kahkahkah..

~santuni semua jiwa walaupun hanya seekor anak ikan~
Tokei ikan bertaQwa
28 oktoober 2010, 1.25am

Catatan:
1) Di awal buku ini ada sedikit bosan. Jadi bertahanlah sehingga ke klimaks!
2) Buku ni memang sedih.
3) Gambaran sekolah Alias hampir sama dengan sekolah aku semasa tingkatan 1
4) Kalau aku jumpa cikgu dia tu, rasa macam nak lempang jak.
5) Bandingkan pelajar macam alias dan pelajar terbaik zaman sekarang (yang tak terbaik jangan cerita la..memang hampeh pun)

Tajuk: Beruk
Tebal: 208 mukasurat
Penulis: Azizi Abdullah
Harga: RM18.90
Kedai: Badan Cemerlang, Angsana
Penerbit: Al-Ameen Serve Holdings SDN. BHD

0 Perbincangan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kamsar bin Muhamad Bahron



Aku orang biasa.

Buat benda biasa.

Blog aku biasa-biasa.

Aku suka menulis tentang benda biasa.

Tapi aku akan jadi Lagenda!.

bah bah bah



Pra-Sekolah - Tiada

Sekolah Rendah Kebangsaan

Sekolah Menengah Kebangsaan - Sains Tulen

Kolej Matrikulasi - Sains Fizikal

Universiti - Kejuruteraan Mekanikal

KILANG - Maintenance



AHLAN WA SAHLAN


thelegend88


kepala otak kau!

ada soalan? ~i'm always by your side!!

"SUDUT KRITIK"

SUDUT INI MEMBERI PELUANG KEPADA PENGUNJUNG UNTUK MENGKRITIK BLOG INI SESUKA HATI MEREKA.. KALAU NAK YANG LEN, BAGI KAT BAWAH..

TIDAK BOLEH :

-BERKATA KESAT

-MEMUJI

-MENUDUH MENGKHINZIR BUTA

-MENGIKLAN

MENGAJARKAN ILMU ITU SEDEKAH

Kaunter Pukul

MUST SEE

Blog Unik

Kawan-kawan UTM

Rakan-rakan Lain

CAPAIAN

Followers

Template by KangNoval & Abdul Munir | blog Blogger Templates
HTML Free Code