Wednesday, February 9, 2011

Stress ?

Salam alaik..
Anda stress?
Jika ya, tahniah diucapkan kerana anda masih lagi waras. Hanya orang gila yang tidak mengalami stress!. Sejak bergelumang di alam kampus, aku banyak berjumpa dengan orang yang mengaku stress. Ada yang tertekan kerana akademik yang susah, ada yang perasan sibuk dengan gerak kerja persatuan dan ada juga yang frust sebab aku tak layan surat cinta diorang…ok. Yang last tu sekadar hiasan.


Apa itu stress?
Kita telah bertemu perkataan ini sejak dari bangku sekolah lagi. Untuk mengenalinya dengan lebih rapat, kita perlu melihatnya dari pelbagai sudut. Setelah itu, barulah kita akan menemui cara untuk mengawalnya. Sebagai bakal jurutera, sudah semestinya aku akan melihatnya dari sudut yang paling sesuai untuk aku.Semasa di sekolah menengah, kita diajar tentang muqaddimah kepada pengajaran tentang hakikat stress iaitu pressure. Ataupun lebih dikenali sebagai tekanan (sebab zaman aku belum ada lagi PPSMI.)

Pressure, P = F/A

F = daya yang dikenakan.
A = luas kawasan yang dikenakan daya.


Tapi dalam persamaan ini, kita hanya diajar bahawa semakin besar daya, tekanan akan semakin besar. Semakin kecil kawasan, tekanan akan semakin besar. Contoh adalah tapak kasut dan mata pisau. Kita pun angguk..oooo…

Semakin kecil kawasan di mata pisau, semakin tajam pisau, semakin besar daya yang terhasil dan semakin kecil daya yang diperlkan untuk memotong.

Apabila kita naik one step further, kita akan diajar tentang hakikat stress yang sebenar. Masa tu lah pensyarah akan cakap, apa yang korang belajar masa sekolah menengah dulu tu, tipu sahaja.. disini, kita akan belajar bahawa daya yang dikenakan keatas satu jasad, ia akan diagihkan secara sekata dalam jasad tersebut. Akibatnya, semua elemen dalam jasad tersebut akan menerima tekanan atau daya yang sama.



Tapi dalam kursus kejuruteraan mekanikal, satu istilah penting telah diajarkan kepada kami yang mana ia akan membawa banyak perubahan kepada pemahaman terhadap stress ini. Ia dinamai sebagai “stress concentration”. Bahasa melayu aku tak pasti. Yang pasti bukan kepekatan stress. Haha..


Apabila suatu jasad mempunyai stress concentration, ia akan lebih mudah untuk fail (gagal) atau patah dan sebagainya. Kerana daya yang diberikan akan tertumpu pada kawasan tersebut. Hal ini amat berbahaya dan amat penting untuk dikaji bagi mengelakkan kegagalan dalam komponen tersebut.


Jadi, apa kaitan semua ni dengan stress yang kita alami?..ha..

Manusia mempunya stress concentration mereka sendiri. Iaitu otak. Kenapa otak? Sebab ia diguna untuk berfikir. Buktinya? Kalau orang buat silap, orang yang jem akan menjerit ‘ko tak ada otak ka ha??!’.


Alangkah hebatnya orang yang berotak besar..

Saya nak tanya kepada anda, apa beza anda dengan rakan sekelas dari segi akademik, bebanan tugasan dan projek, test dan sebagainya?. Ia sama bukan? Habis tu kenapa ada yang Berjaya dan ada yang gila di tengah jalan?. Apa beza anda dengan ahli persatuan lain yang anda ikuti dari segi bebanan tugas, gerak kerja, mesyuarat dan sebagainya? Sama bukan? Habis tu kenapa ada yang berkomitmen tinggi hingga menjadi pimpinan dan ada pula yang keluar/futur?.


Ini adalah kerana kemampuan diri setiap individu adalah berbeza sama sekali. Mungkin ‘tekanan luar’ yang diterima adalah sama. Tapi ‘stress concentration’ atau ‘kemampuan otak’ setiap orang adalah berbeza.

So what?
Jadi, setiap orang yang terlibat sama ada pimpinan, orang yang membahagikan bebanan tugas, pensyarah ataupun ketua kelas seharusnya mengenal potensi orang di sekeliling mereka. Dan yang paling penting sekali adalah mengenali potensi diri masing-masing. You know what your brain can do. So, why do you want to do something else?.

Kesimpulan
Saya ada rahsia.. biasanya kalau ada anggota badan yang mengalami stress yang terlalu tinggi, ia akan cramp. Kadang bergetar. Dan jika otak yang mengalami stress yang terlalu tinggi, ia akan effect banyak anggota badan terutama sekali kepala… (sapa nak tahu sangat, hubungi aku) macam mana nak terangkan pun aku tak tahu. Yang penting, senyum tak semestinya tidak tertekan.

~setiap manusia mempunyai kebolehan yang berbeza~ kamsar,30 oktober 2010, 2.20pm

Catatan:
1. Aku pernah stress
2. Kalau anda stress, anda tahu apa yang harus dibuat..(clue: wudhuk)
3. Stress andalah sesuatu yang tidak Nampak. Jadi, jangan berharap sangat orang lain memahami anda.
4. Kenali potensi anda dan orang di sekitar anda


Lampiran untuk orang yang stress..
selamat mencuba!



hohoho



0 Perbincangan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kamsar bin Muhamad Bahron



Aku orang biasa.

Buat benda biasa.

Blog aku biasa-biasa.

Aku suka menulis tentang benda biasa.

Tapi aku akan jadi Lagenda!.

bah bah bah



Pra-Sekolah - Tiada

Sekolah Rendah Kebangsaan

Sekolah Menengah Kebangsaan - Sains Tulen

Kolej Matrikulasi - Sains Fizikal

Universiti - Kejuruteraan Mekanikal

KILANG - Maintenance



AHLAN WA SAHLAN


thelegend88


kepala otak kau!

ada soalan? ~i'm always by your side!!

"SUDUT KRITIK"

SUDUT INI MEMBERI PELUANG KEPADA PENGUNJUNG UNTUK MENGKRITIK BLOG INI SESUKA HATI MEREKA.. KALAU NAK YANG LEN, BAGI KAT BAWAH..

TIDAK BOLEH :

-BERKATA KESAT

-MEMUJI

-MENUDUH MENGKHINZIR BUTA

-MENGIKLAN

MENGAJARKAN ILMU ITU SEDEKAH

Kaunter Pukul

MUST SEE

Blog Unik

Kawan-kawan UTM

Rakan-rakan Lain

CAPAIAN

Followers

Template by KangNoval & Abdul Munir | blog Blogger Templates
HTML Free Code