Monday, February 28, 2011

Ukhuwah Itu Indah

Cerita:

Petang yang mendung, tergerak hati untuk tidur sahaja di bilik pada waktu itu. Apa tidaknya, badan yang tak seberapa ini sudah cukup letih untuk melakukan sebarang tugas lagi. Sakit kepala sudah tidak dihiraukan. Hari isnin biasanya menjadi hari untuk ramai orang berpuasa.
‘tapi, kalau aku balik, kompem tidur sampai maghrib ni’
‘Baik aku ambil peluang ni untuk potong rambut.’ bisik hati kecilku.
Tuut..tuut..dengan pantas aku mencapai telefon bimbit untuk membaca mesej yang diterima.
“salam.aku sakit kapla lah..tolong beli makanan bukak posa untuk aku..”
Aku segera menjawab. “aku nak g potong rambut. Takut tak sempat. Sori bos!”
“kalau macam tu, xpa lah. Aku mintak tolong naqib kita”


koma

Semasa di kedai gunting rambut, satu mesej aku terima daripada naqib aku..
“salam. Ada sahabat kita sakit kepala. Tolong belikan dia makanan boleh tak? Ana tak sempat lah..”
Aku tersenyum... “ok” jawabku ringkas.



Jeda

Mungkin ada yang tidak faham berkaitan dengan cerita ini. Jadi, anda boleh lah abaikannya..hoho.

Bercakap tentang ukhuwah, aku sudah banyak kali menerima soalan berkaitan dengannya, “mana ukhuwah enta?”. Apa itu ukhuwah?

Kakak aku pernah berkata, ukhuwah itu indah bila kita bertemu dan berpisah kerana Allah.
Kawan aku pernah berkata, ukhuwah itu terjalin apabila kita makan, tidur dan bermusafir bersama-sama
Senior aku pula bernah berkata, ukhuwah akan terbina secara automatik apabila kita diikat dengan satu kalimah suci lailahaillallah..
Tapi, yang pasti, mak pernah berkata, berkawanlah dengan sesiapa pun. Asalkan kau bahagia dan selamat bersamanya.




Berkata sahabat Nabi, sahabat yang baik bukanlah sahabat yang sentiasa membenarkan kata sahabatnya. Tapi mereka akan memastikan sahabatnya sentiasa berkata benar.

Jadi, apa itu ukhuwah?..anda boleh cari sendiri. Ia mempunyai tafsiran yang berbeza bagi setiap orang.

“Yang saya maksudkan dengan ukhuwah adalah : mengikatnya hati-hati dan jiwa-jiwa ini dengan ikatan aqidah, dan aqidah merupakan ikatan yang paling kukuh dan paling mahal harganya, dan ukhuwah adalah saudara keimanan, sementara perpecahan adalah teman dari kekufuran, kekuatan yang utama adalah persatuan dan tidak ada persatuan tanpa cinta, dan cinta yang paling rendah adalah lapang dada, sementara yang paling tinggi adalah itsar(mengutamakan saudaranya).
~ Hassan Al-Banna


Kapel islamik atau ukhuwah islamiyyah lelaki perempuan?

Jadi, kalau ukhuwah itu berdasarkan aqidah Islam, maknanya Ia juga berlandaskan ajaran Islam. Maksud saya, ajaran yang sebenar. Bukan yang mengaku Islam tapi anjur aktiviti maksiat. Bukan yang mengaku isteri yang soleh tapi merosakkan nama suami. Bukan yang mengaku pemimpin Negara Islam tapi ziarah kubur orang yang tidak diterima bumi. Bukan!

Jeda

Maka, walaupun ada orang yang mengaku dia kapel Islamik dengan seseorang. Dan menjaga ikhtilat gilavavi pun, hakikatnya ia tetap ada kecacatan. Naa..



Kesimpulan

Nampaknya dah terkeluar tajuk. Idea yang dah lama baru nak edit, beginilah jadinya. Ringkasnya, ukhuwah itu memang indah!. Tak percaya? Cubalah.. dan cerita ukhuwah saya sendiri bermula dari halaqah usrah. Dan saya berazam untuk membina sebanyak mungkin talian ini sebelum bergraduasi..

Untuk yang dah ‘terkapel’, suka saya quote pesanan ikon cinta UTM, Ustaz Ismail Mustari. Kerja saya bukan hanya menghalang orang bercinta buta sana sini dan bukan hanya mengahwinkan orang. Tapi saya sedia berbincang dan berjumpa dengan anda semua.. jadi, siapa yang terasa, jumpalah ustazzz…


Janganlah engkau membuktikan perSAHABATan itu dengan kata-kata, tapi buktikanlah perSAHABATan itu melalui kasih sayang yang benar-benar ikhlas kerana ALLAH
~Muhamad Izmar Hafizi bin Omar


Catatan:
1. Islam tidak pernah menyekat kemahuan manusia
2. Serius, ukhuwah itu memang indah. I mean, the true one
3. penulis bukanlah seorang penulis. Jadi, sebarang masalah harap maaf.


Lampiran:

Mantan Pengerusi Kelab Remaja Ukhuwah (KRU) dan ikon Ukhuwah PMIUTM

Di bawah ni ada dua pasangan yang sedang berduaan…

Gambar ambil dari google.


Gambar dicari bermula di http://www.iskandarfateh.com/

Berdasarkan pandangan kasar daripada kedua-dua gambar, saya yakin pembaca dapat memberikan perbezaan yang paling besar di antara keduanya. (kalau tak tahu jugak, tanya di ruangan komen). Jadi, yang mana satukah anda?..haa… tepuk dahi tanya akal. wlm


5 Perbincangan:

tasnim said...

Ukhwah yang indah..

Sejak bila kita mula berukhwah ya Akh?

adakah sejak berprogram bersama? atau sejak kita dilahirkan sebagai muslim?

Moga Ukhwah itu kerana Allah..

lagenda pejuang islam said...

huh. soalan yang susah. wlm.
~inilah akibatnya campur tajuk ukhuwah dan sahabat dalam satu entri..

asrarqulub said...

jiwang...

Khairunnisa said...

gue sambung..

akhirnya~ dia jugak yang beli makanan ^^~

ukhuwwah itu.. tak terkata, sebab,

banyak maksudnya..

kadang umpama bunga, kadang umpama cinta..

nah, sini, umpama ukhuwwah dari si Dayang..

"Ukhuwwah ibarat bintang kejora!"

lagenda pejuang islam said...

AQ: uina..ada pulak tok

DG: kenapa kejora?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kamsar bin Muhamad Bahron



Aku orang biasa.

Buat benda biasa.

Blog aku biasa-biasa.

Aku suka menulis tentang benda biasa.

Tapi aku akan jadi Lagenda!.

bah bah bah



Pra-Sekolah - Tiada

Sekolah Rendah Kebangsaan

Sekolah Menengah Kebangsaan - Sains Tulen

Kolej Matrikulasi - Sains Fizikal

Universiti - Kejuruteraan Mekanikal

KILANG - Maintenance



AHLAN WA SAHLAN


thelegend88


kepala otak kau!

ada soalan? ~i'm always by your side!!

"SUDUT KRITIK"

SUDUT INI MEMBERI PELUANG KEPADA PENGUNJUNG UNTUK MENGKRITIK BLOG INI SESUKA HATI MEREKA.. KALAU NAK YANG LEN, BAGI KAT BAWAH..

TIDAK BOLEH :

-BERKATA KESAT

-MEMUJI

-MENUDUH MENGKHINZIR BUTA

-MENGIKLAN

MENGAJARKAN ILMU ITU SEDEKAH

Kaunter Pukul

MUST SEE

Blog Unik

Kawan-kawan UTM

Rakan-rakan Lain

CAPAIAN

Followers

Template by KangNoval & Abdul Munir | blog Blogger Templates
HTML Free Code