Thursday, March 22, 2012

Filem: In Time


Intro. Tidak tahu bila dan kenapa. Kerana mereka tidak ada masa untuk mengambil tahu mengenainya. Manusia pada masa tersebut dibina secara genetik untuk hidup hanya selama 25 tahun. Bermula umur mereka 24 tahun, jam jangka yang berada di lengan mereka akan berdetik menunjukkan satu tahun berbaki yang mereka ada.

Tapi. Masa yang mereka ada itu boleh dipindahkan sesama manusia. Ia malah menjadi matawang pada masa tersebut. Yang miskin bekerja keras untuk memastikan masanya tidak habis. Yang kaya akan hidup beratus tahun. Kapitalis seperti ini lebih rakus daripada kapitalis duit kertas yang tahu bahawa tidak ada manusia yang boleh hidup selama-lamanya.



Cerita ini bermula dengan seorang lelaki biasa yang tiba-tiba mendapat nyawa (wang) bernilai lebih seratus tahun dari seorang lelaki yang sudah bosan hidup dengan meninggalkan pesanan “don’t waste my time”.

1) Ini adalah filem yang hanya dibintangi oleh orang muda.
2) Orang kaya sangat takut untuk mati atas kesilapan diri sendiri memandangkan mereka mempunyai banyak umur.
3) Walaupun sekarang ada yang mempunyai ‘harta’ beratus tahun, namun dia tetap tidak tahu bila dia akan mati. Dan mati itu pasti.

كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَمَنْ زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلا مَتَاعُ الْغُرُورِ
Tiap-tiap Yang bernyawa akan merasai mati, dan bahawasanya pada hari kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. ketika itu sesiapa Yang dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke syurga maka Sesungguhnya ia telah berjaya. dan (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi Segala kemewahannya dan pangkat kebesarannya) tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang Yang terpedaya.[3:185]


Secawan kopi berharga 4minit. Tambang bas berharga 2jam. Whoa!
..

0 Perbincangan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kamsar bin Muhamad Bahron



Aku orang biasa.

Buat benda biasa.

Blog aku biasa-biasa.

Aku suka menulis tentang benda biasa.

Tapi aku akan jadi Lagenda!.

bah bah bah



Pra-Sekolah - Tiada

Sekolah Rendah Kebangsaan

Sekolah Menengah Kebangsaan - Sains Tulen

Kolej Matrikulasi - Sains Fizikal

Universiti - Kejuruteraan Mekanikal

KILANG - Maintenance



AHLAN WA SAHLAN


thelegend88


kepala otak kau!

ada soalan? ~i'm always by your side!!

"SUDUT KRITIK"

SUDUT INI MEMBERI PELUANG KEPADA PENGUNJUNG UNTUK MENGKRITIK BLOG INI SESUKA HATI MEREKA.. KALAU NAK YANG LEN, BAGI KAT BAWAH..

TIDAK BOLEH :

-BERKATA KESAT

-MEMUJI

-MENUDUH MENGKHINZIR BUTA

-MENGIKLAN

MENGAJARKAN ILMU ITU SEDEKAH

Kaunter Pukul

MUST SEE

Blog Unik

Kawan-kawan UTM

Rakan-rakan Lain

CAPAIAN

Followers

Template by KangNoval & Abdul Munir | blog Blogger Templates
HTML Free Code