Tuesday, August 24, 2010

2 hari lagi!

Apa yang dua hari lagi? 2 hari lagi adalah 17 Ramadhan.

Cuba bayangkan..
Pada suatu hari, anda bangun seawal 5 pagi (untuk orang semenanjung) untuk bersahur. Anda sedar tentang kepentingan bersahur dan anda sebagai seorang pelajar dan dai’e sepenuh masa sudah tentunya tidak ingin melepaskan peluang keemasan ini.

Walaupun sikit, asalkan berkat. Sedikit roti dicubit dan dikunyah sambil menunggu air dalam cerek pemanas mendidih. Makan sambil tutup mata tentunya bukan sesuatu yang anda inginkan. Makumlah semalam anda terperangkap dengan mesyuarat Ihya’ Ramadhan kolej anda sehingga lewat tengah malam.

Tiba-tiba, Booommm!!!!... anda tersentak. AllahuAkbar!! Apalah budak-budak UTM ni. Dah masuk U pun masih main mercun lagi. Dah la pagi-pagi buta. Agak-agak lah bah jugak.

*****

Usai bersahur, perut pun kenyang, hati senang, wajah riang, jam loceng ditatap beberapa saat.. hmmm.. 20 minit lagi masuk subuh.. boleh lagi tidur satu round nih.. hihihi..bisik hati kecil.. tapi, anda sebagai seorang mahasiswa yang sihat memilih untuk melawan rasa malas dan segera mengambil air wudhuk untuk bertajjud..

usolli..
belum sempat anda mengangkat takbir solat, tiba-tiba satu pengumuman kecemasan diumumkan dan meminta semua mahasiswa berkumpul di dewan sebaguna dengan segera. Tanpa membang masa anda bergegas ke dewan sambil dipenuhi tanda tanya tentang apa yang berlaku.

*****

Pengetua kolej mara kehadapan..
"Assalamualaikum. Dengan masa yang terbatas ini, saya akan jelaskan perkara ini dengan ringkas. Harap semua ambil perhatian. Keadaan Negara kita sekarang telah berlaku huru-hara. Amerika dan Israel telah mengisytiharkan perang ke atas Negara kita dan akan menyerang pada hari 17 Ramadhan. Berdasarkan laporan yang diterima, Singapura turut bersekongkol menyerang kita."

"Semua parti politik termasuk sudah bergabung dan fokus untuk mempertahankan tanah air kita. Kini tiada lagi masalah antara jemaah di Negara kita. Tiada lagi masalah parti politik di Negara kita. Tiada lagi masalah perkauman di Negara kita. Semuanya sudah bergabung untuk menentang Yahudi Laknatullah."

"Saya sebagai wakil kolej ini diarahkan untuk menagmbil sebanyak mungkin nama mahasiswa yang bersedia untuk turut serta dalam perjuangan ini. Secara terus terang, berdasarkan kepada teknologi yang kita ada, tiada jaminan untuk pulang hidup-hidup. Yang pasti, jika anda mati, anda akan mati dalam keadaan tidak menyerah kalah kepada musuh."

"Jadi, siapa yang bersedia, boleh mara kehadapan sekarang juga."

Anda buntu. Anda keliru. Perkara yang tidak terfikir oleh akal seorang mahasiswa yang inginkan keputusan peperiksaan yang baik dan sekadar menjadi pimpinan kepada sebuah kelab kecil yang islamik. Banyak cerita tentang pengorbanan aku dapat dalam usrah dan program. Tapi aku tidak pernah bertanya tentang situasi ini. Apa yang perlu aku lakukan?

Tahukah anda?
Berapakah berat M16 beserta dengan peluru?
Berapakah jarak paling jauh anda boleh lari?
Pada waktu tengah hari, adakah anda bersemangat untuk berpuasa?
Berapakah berat beg anda yang sarat dengan buku?

Nanti..anda akan menggalas bag pack, menjinjing M16 dan berlari kearah musuh pada waktu tengah hari 17 Ramadhan. Para sahabat Berjaya pada zaman mereka kerana apa?. Adakah anda akan Berjaya? Kenapa?.

Pemandangan di atas balai cerapan UTM..14 Ramadhan semasa berjogging..

Untuk menjawab, cubalah lakukan beberapa perkara yang meletihkan dan tengok sejauh mana anda mampu bertahan..

Catatan:
1. Sekadar pembuka minda pada hari yang orang sibuk berbicara tentang hari raya
2. Adakah anda kuat?
3. Apa yang anda tahu tentang tarbiyyah jasadiyyah?
4. adakah anda sudah bersedia?
5. salah satu latihan, bertakbir kuat-kuat jika ada perkumpulan untuk mengutuk serangan terhadap Palestin..hihi..

0 Perbincangan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kamsar bin Muhamad Bahron



Aku orang biasa.

Buat benda biasa.

Blog aku biasa-biasa.

Aku suka menulis tentang benda biasa.

Tapi aku akan jadi Lagenda!.

bah bah bah



Pra-Sekolah - Tiada

Sekolah Rendah Kebangsaan

Sekolah Menengah Kebangsaan - Sains Tulen

Kolej Matrikulasi - Sains Fizikal

Universiti - Kejuruteraan Mekanikal

KILANG - Maintenance



AHLAN WA SAHLAN


thelegend88


kepala otak kau!

ada soalan? ~i'm always by your side!!

"SUDUT KRITIK"

SUDUT INI MEMBERI PELUANG KEPADA PENGUNJUNG UNTUK MENGKRITIK BLOG INI SESUKA HATI MEREKA.. KALAU NAK YANG LEN, BAGI KAT BAWAH..

TIDAK BOLEH :

-BERKATA KESAT

-MEMUJI

-MENUDUH MENGKHINZIR BUTA

-MENGIKLAN

MENGAJARKAN ILMU ITU SEDEKAH

Kaunter Pukul

MUST SEE

Blog Unik

Kawan-kawan UTM

Rakan-rakan Lain

Followers

Template by KangNoval & Abdul Munir | blog Blogger Templates
HTML Free Code