Saturday, August 28, 2010

Aku Belum Bersedia..


Salam..

Makluman kepada sahabat-sahabat yang selalu menggunakan ayat seperti tajuk di atas, entri ini berkaitan dengan benda lain..Cuma nak pinjam ayat sahaja.

Sejak memasuki zon perdana untuk umat Islam, banyak perubahan yang dapat aku lihat berlaku disekitar duniaku UTM. Adakah kerana mereka berpuasa atau kerana berkatnya Ramadhan yang menjadikan mereka begitu, hanya Allah yang maha Mengetahui akan hamba-hambaNya.

Kenapa aku berpuasa?

Bayangkan, kalau datang kepada kamu seseorang dan tanya soalan, kenapa ko puasa?. Apa ayat yang akan keluar dari mulut anda?

Contoh 1:
Memang lah kena puasa bro..agak-agak jugak la kalau tak puasa. Tak ke nanti ko kena tangkap. Lagipun, bagi aku lah kan, sapa yang tak puasa ni, memang sah orang lemah dan orang lembik!. Penyakit gastric? Hoho..Itu penyakit orang manja bro..kihkihkih

Contoh 2:
Eh, awak orang Islam. Takkan awak tak tahu.. perut kita ni, mempunyai satu medium yang akan merembeskan asid hidroklirik. Asid ni, berfungsi untuk menghancurkan makanan yang berada dalam perut kita. Ha.. sebab tu umat Islam digalakkan bersahur. Sebab pada waktu itu, asid tadi dijadualkan untuk dirembes dengan banyak. Selepas 2 jam waktu makan, semua makanan tadi habis diproses di perut dan dihantar ke usus kecil. Baki 12 jam kita berpuasa lagi adalah waktu dimana perut kita akan kosong. Apabila asid hidroklorik tadi dirembes lagi, ia sebenarnya membersihkan dinding perut kita dari sisa-sisa makanan. Allah memerintahkan kita berbuka pada waktu maghrib kan..an..an..an.. sebabnya adalah itu dalah waktu di mana perut kita bersih dari sisa makanan. Kalau kita tidak makan pada waktu tersebut, asid tadi akan menghakis perut dan jika kita makan lebih awal, perut kita tidak berapa nak bersih. Subhanallah.. itulah ciptaan Allah..wah!!

Contoh 3:
Ntah. Perintah Allah kan. Ada dalam Quran lau tak silap.

Contoh 4:
La..sebab perut kita ni perlu direhatkan. Sedangkan robot perlukan rehat. Apatah lagi perut kita yang tak seberapa ni. Dalam setahun, mestilah ada waktu untuk rehat bah!.

Contoh 5:
Ko tu budak biasiswa JPA! Mana ko paham perasaan aku nih. Kurang-kurang, kalau aku puasa, bajet boleh lah kurang sikit.

Contoh 6:
Ko tak tahu ker? Ustaz tu cakap, ada kajian yang dibuat oleh Schilvengrez dari Negara ntah apa da.. kalau puasa cara Islam ni, kesihatan kita boleh bertambah dan umur pun boleh panjang tau.

p/s: suma jawapan mantap-mantap. Tapi ia semua menggambarkan niat masing-masing. Kan.. an.. an..

Tak payah nak cerita panjang..


“barangsiapa yang berpuasa dan puasanya tidak membawanya menuju ketaqwaan kepada Allah, makan puasanya bermasalah..”[Ismail Musytari, 2010]


Hikmah puasa

Banyak hikmah kita boleh Nampak hasil dari bulan tarbiyah ini. Terutama sekali di sekitar UTM.
1. Orang ramai semakin galak membaca Al-Quran
2. Orang ramai berlumba-lumba bersedekah
Gambar adalah hidangan berbuka puasa yang disediakan di Masjid Sultan Ismail.

3. Orang semakin ramai datang ke Masjid
Gambar menunjukkan orang ramai yang datang berbuka puasa di MSI sebelum solat Maghrib. Gambar tengah solat tidak dapat diambil kerana penulis sedang solat.

4. Orang ramai semakin sensitif dengan perkara sekeliling
Gambar menunjukkan sudut pidato yang dibuat selepas solat jumaat yang menyentuh tentang isu Palestin.

5. Semakin banyak program Islamik diadakan seperti forum, ceramah dan lain-lain
6. Dan lain-lain.

Jadi apa aku nak sampaikan nih? Ntah la.. yang penting ada lah tu mesej yang sampai kan. JOM PUASA PENUH!. Bagi yang mampu…

Gambar menunjukkan Ramadhan sudah sampai separuh!

Catatan:
1. Puasalah. Kamu tidak akan rugi
2. Betulkan niat puasa.

3. Manfaatkan bulan perdana ini.

2 Perbincangan:

Hanisah Binti Mohamad Ali said...

Salam...
nice sharing..rindunya iftar di MSI..
sedikit perkongsian juga...seseorang yg meninggalkan puasa dgn sengaja tanpa keuzuran di bulan Ramdhan amatlah rugi kerana Barakah puasa di bulan Ramadhan yang tidak terhingga di kurniakan Allah buat hambanya di bulan ini..walaupon dia akan puasa ganti di bulan yang lain (dari Semanis Kurma TV9) ^_^
~ Moga dirahmati Allah s.w.t kmu dan sahabat2 di sna..
--{@ Hanisah

lagenda pejuang islam said...

wlm..
amin ya rabb..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kamsar bin Muhamad Bahron



Aku orang biasa.

Buat benda biasa.

Blog aku biasa-biasa.

Aku suka menulis tentang benda biasa.

Tapi aku akan jadi Lagenda!.

bah bah bah



Pra-Sekolah - Tiada

Sekolah Rendah Kebangsaan

Sekolah Menengah Kebangsaan - Sains Tulen

Kolej Matrikulasi - Sains Fizikal

Universiti - Kejuruteraan Mekanikal

KILANG - Maintenance



AHLAN WA SAHLAN


thelegend88


kepala otak kau!

ada soalan? ~i'm always by your side!!

"SUDUT KRITIK"

SUDUT INI MEMBERI PELUANG KEPADA PENGUNJUNG UNTUK MENGKRITIK BLOG INI SESUKA HATI MEREKA.. KALAU NAK YANG LEN, BAGI KAT BAWAH..

TIDAK BOLEH :

-BERKATA KESAT

-MEMUJI

-MENUDUH MENGKHINZIR BUTA

-MENGIKLAN

MENGAJARKAN ILMU ITU SEDEKAH

Kaunter Pukul

MUST SEE

Blog Unik

Kawan-kawan UTM

Rakan-rakan Lain

Followers

Template by KangNoval & Abdul Munir | blog Blogger Templates
HTML Free Code