Thursday, August 12, 2010

Trust!

Assalam..

Pagi tadi, aku bangun seperti biasa lalu membasuh muka dan sedikit hemat diri. Kemudian, baru aku sedar bahawa hari nak hujan. Tapi aku dah ter’segar’kan diri..maka tidur semula adalah mustahil!

Aku menghampiri ‘awek pertama’ aku dan memasukkan kata laluan untuk cuba menyiapkan kerja sekolah yang kononnya banyak. Terlintas di fikiran untuk membancuh air cokelat susu yang baru aku beli semalam. Aku menuju ke sinki blok untuk membasuh bekas yang bakal menjadi seal kepada tin susu itu nanti.

“jemput makan dek!” satu suara menyapa cergas
“erk!!.. iyek macik.. tekejut saya” balasku sambil mengurut-urut dada
“besok puasa sudah kan..” mak cik cleaner memulakan kata sambil tertawa kecil
“iyek” tak tahu nak kata apa”
“nanti besok ndak makan sudah kalau kerja. Gaji pun belum lagi tauke (baca: pejabat KRP) bagi. Mau pake untuk beli makanan. Tapi ndak pa, macik masih boleh lagi sebab macik ada suami yang baik. Baru jak macik kawin dengan orang sini. Dia pake IC biru. Saya bilang, kalau kau mau saya, kau mesti masuk muslimin dulu…pastu, kami pigi indon sama-sama tiga bulan untuk kawin..bla..bla..”

“ooo..” tak tahu nak kata apa
“suamiku yang dulu lain. Aku penat-penat kerja lapan tahun di arab Saudi cari duit. Tapi senang-senang jak dia kasik habis belanjakan 180 juta rupiah. Tapi suamiku yang sekarang baik.. aku ada 14 anak tu..dua ada di Jakarta sekolah. Satu yang gadis tu, SMA sekarang. Satu lagi belajar jadi cekgu.. ada jugak yang kerja di Taiwan..tiga orang kawin di sana..kaya sudah..bla..bla..”

“hmm” tak tahu nak kata apa
“aku ada ruma di sini. Tiga bilik aku kasi sewa dengan orang. Dua aku pake sendiri. Satu pake untuk tarok barang, satu lagi pake untuk tidur. Boleh jugak aku dapat duit bulan-bulan. Ada jugak kawanku yang dengki bilang aku senang sudah sebab kahwin dengan orang kaya..”

“ooo..” tak tahu nak kata apa”
“dulu masa aku cerai dengan laki aku yang dulu, aku berdoa ya Allah, janganlah kau temukan lagi aku dengan orang bangsa aku..susah aku dikerjakan. Biarlah aku kawin dengan orang putih asalkan dia jujur ya Allah..sambil aku hantak-hantak tumit aku di tanah. Sekarang macik kawin suda dengan orang cina. Dia bawa aku jalan-jalan di kota..di singapur pun pernah jugak masa cuti ni..kalau aku bawa dia pigi sawah, dia takut mau turun sebab ada ular bilangnya..haha” sambung mak cik tu sambil mengawal suara terketar-ketarnya.

“mm..” tak tahu nak kata apa
Bla..bla..bla..

Bekas yang aku baru basuh sudah kering di tangan aku. Muka sudah berkerut. Kaki aku yang kononnya berstamina tinggi mula lenguh. Dengan kata-kata yang tidak putus, aku tak tahu macam mana nak berhenti. Adakah aku perlu hentikan rancangan bancuh air dan beli kuih di meranti?.

Akhirnya aku terlepas (tak nak bagitahu macam mana). Aku termenung sejenak. Kenapa dia bagitahu aku? Adakah kerana dia terlalu gembira kerana memiliki suami yang begitu baik dan romantik?. OMG! Aku cemburu.. kerja macam tu pun boleh bahagia..
Tapi, kenapa?..

Trust!! That is the key to survive in your first job as an engineer. How to know that your workmate trust you?..they will tell you everything including their personal matter such as about their family. Then, that time, they are trusting you!..

Ha..tak sia-sia aku pergi ke degree++ minggu lepas. Nampak dah!.

Kepercayaan adalah ubat. Dan juga sengat. Kadang boleh jadi sumber kekuatan. Tapi boleh jadi sumpahan. Taburkan kepercayaan kepada mereka yang boleh dipercayai. Mereka juga boleh mengkhianati. Bagaimana ingin dipercayai jika diri tidak mempercaya?. Seperti tukang basuh tandas sangat percaya kepada budak biasa sepertiku. Kerana aku mahasiswa?. Atau kerana aku senyum kepadanya setiap hari?. Aku bergerak kerja dangan penuh kepercayaan bersama semua sahabat. Adakah mereka begitu juga?. Menjadi pemimpin bererti bersedia. Sedia untuk menangis dan sedia untuk bersusah. Hanya pahit yang dirasa kerana manisnya nun di syurga sana. Adakah mereka tahu tentang itu?. Tantunya mereka lebih arif. Tapi adakah mereka juga menangis seperti itu?. Wallahu a’lam!.

Yang pasti, percaya adalah kuncinya! Kenapa? Kerana anda tidak akan menumpang kenderaan mereka tanpa kepercayaan anda bersama mereka. Itu sahaja?. Ya dan tidak.
Kenapa tidak yakin walhal apa yang dilakukan adalah perkara yang dicintai Allah. ~saifulIslam
Aku lantas menyambar kunci motosikal dan topi kaledar sambil tersenyum..

Catatan:
1) Sebarang kesukaran untuk memahami teks, boleh lah tanya dengan segera.
2) Ini perbualan antara orang jawa Indonesia dan orang bugis Sulawesi. Tiada masalah komunikasi!
3) Anda patut dengar sendiri cerita dia..

5 Perbincangan:

Anonymous said...

Saya percaya pada anda!

Khairunnisa said...

hehe.. bagus punya cerita.. aku yang jadi pembaca pun penat membaca, tebayang mak cik tu becerita dengan aku.. pergh.. kering kita menunggu.. tapi.. fikir, fikir, pasti ada kebaikan :)

jawa Indonesia & bugis sulawesi memang tiada masalah .. sokong!! hihi


* Ust Kamsar.. balek tawau suda kau? kikiki

lagenda pejuang islam said...

annoy:
trust in a person who put their trust in Allah

Qalam:
penat mata membaca. penat lagi kaki dan mulut yang kering
~setahun lagi di UTM. InsyaAllah

Khairunnisa said...

agak-agak la "Qalam" lagi tu

haha.. tau la, graduate kamu ramai2 tahun depan kan..

maksud saya.. balik raya ka nnt ni? kalau ndak balik, bole la tu jadi pengarah utk IJAB Marsis hihi

lagenda pejuang islam said...

QALAM:
ndak balik. kalau jadi pengarah, UTM boikot ijab. haha..cari lah org lain. ndak tau lg mau beraya di mana

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kamsar bin Muhamad Bahron



Aku orang biasa.

Buat benda biasa.

Blog aku biasa-biasa.

Aku suka menulis tentang benda biasa.

Tapi aku akan jadi Lagenda!.

bah bah bah



Pra-Sekolah - Tiada

Sekolah Rendah Kebangsaan

Sekolah Menengah Kebangsaan - Sains Tulen

Kolej Matrikulasi - Sains Fizikal

Universiti - Kejuruteraan Mekanikal

KILANG - Maintenance



AHLAN WA SAHLAN


thelegend88


kepala otak kau!

ada soalan? ~i'm always by your side!!

"SUDUT KRITIK"

SUDUT INI MEMBERI PELUANG KEPADA PENGUNJUNG UNTUK MENGKRITIK BLOG INI SESUKA HATI MEREKA.. KALAU NAK YANG LEN, BAGI KAT BAWAH..

TIDAK BOLEH :

-BERKATA KESAT

-MEMUJI

-MENUDUH MENGKHINZIR BUTA

-MENGIKLAN

MENGAJARKAN ILMU ITU SEDEKAH

Kaunter Pukul

MUST SEE

Blog Unik

Kawan-kawan UTM

Rakan-rakan Lain

Followers

Template by KangNoval & Abdul Munir | blog Blogger Templates
HTML Free Code