Saturday, January 4, 2014

Lagenda Mat Kilang #Terima Kasih


Dari cikgu sekolah rendah hingga penyarah universiti, semua sudah memberi nasihat dengan aku tentang tulisan. Terima kasih cikgu. 

Petang Sabtu. Aku sepatutnya kerja setengah hari sahaja tapi hari ini aku kerja sampai petang. memang prinsip kerja di sini antara enjinair, technician dan foreman salah seorang mesti ada yang bekerja tidak kira hari raya, krismas, tahun baru cina, tahun baru, tahun baru hijrah malah hari 1 Malaysia pun. Sekiranya seseorang ingin bercuti, dia perlu mendapatkan tanda tangan dari orang lain sebagai tanda sokongan. Bukan sokongan biasa-biasa. Tapi jika suatu masalah berlaku pada hari orang tersebut bercuti, orang yang memberi sokongan perlu bertanggungjawab menyelesaikan masalah, menjawab dengan bos dan sebagainya sementara orang yang bercuti akan menjalani hari cutinya dengan ceria dan kerjanya dibuat oleh orang lain.

Dimulakan cerita, hari sabtu adalah off day Foreman. Technician awal-awal lagi sudah sms aku untuk tambah cuti tahun baru. Ada masalah katanya. Memandangkan aku adalah orang yang recommend cuti beliau termasuk hari sabtu, aku perlu berada dalam kilang sehingga petang.

Sebelah petang sabtu dan sepanjang hari ahad biasanya adalah waktu rehat orang maintenance. Maintenance notification kurang, bos-bos yang berkeliaran pun kurang. Petang itu agak mendung dan sesuai untuk lepak di tempat makan yang bersebelahan dengan surau. bersembang tentang masa depan, masa lampau, jenis perangai orang-orang kilang yang bernama Ahmad, cerita sepasang suami isteri yang dikurniakan 9 orang anak perempuan dan bagaimana nilai hantaran anak-anak mereka akan meningkat mengikut urutan adik-beradik dan macam-macam cerita yang aku mulakan hanya dengan sejenis gam yang kontraktor gunakan untuk mengegam belt conveyor yang terkoyak di sebelah surau. Biasa.. cerita lelaki. Aku cuma nasihatkan mereka agar berhati-hati menggunakan gam tersebut sebab ia amat toksik hingga mampu memberi kesan negatif terhadap sistem pernafasan dan pembiakan orang yang terhidu.

Dengan ini, perenggan di atas sebenarnya adalah pendahuluan.

Tanpa sedar, sudah hampir pukul 5 petang dan aku belum solat asar. Sambil rancak bercerita, aku tanggalkan safety boot, stoking. Letak helmet, buku dan pen atas meja. Kemudian datang seorang pemuda dari fuel department ke dalam surau untuk solat. Operator yang baru mula kerja dan baru satu kali baca khutbah Jumaat. Aku terus bagi isyarat untuk dia tunggu. Biar lambat asal berjemaah kataku dalam hati.

Setelah tolak-menolak tiga kali, dia beralah dan menjadi imam. Tolak-menolak lagi, dia beralah dan membaca doa. Punya lah rendah diri mamat ni. Selepas mengaminkan doa dan bersalaman dan sidai sejadah, aku terus keluar.

Tiba-tiba dia panggil aku, 'Cip!'.
'ya?' kata aku.
'Terima kasih ya..' katanya sambil melipat kain batik coklatnya.
'Haaa... ya. Apa?' jawabku kemudian disusuli soalan. Dengar macam dia ucap termia kasih.
'Terima kasih!' katanya lagi dengan nada lebih tinggi.
'Ooo.. untuk apa?'
Dia hanya tersenyum sambil menyidai kain batik coklatnya dan menggantung songkok hitam di tepi tingkap masjid.

Terima Kasih; kata yg diucapkan atau yg ditulis sbg tanda bersyukur atau sbg tanda terhutang budi. berterima kasih mengucapkan terima kasih; melahirkan rasa syukur; bersyukur

Thank You;  Exclamation a polite expression of gratitude.
...

0 Perbincangan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kamsar bin Muhamad Bahron



Aku orang biasa.

Buat benda biasa.

Blog aku biasa-biasa.

Aku suka menulis tentang benda biasa.

Tapi aku akan jadi Lagenda!.

bah bah bah



Pra-Sekolah - Tiada

Sekolah Rendah Kebangsaan

Sekolah Menengah Kebangsaan - Sains Tulen

Kolej Matrikulasi - Sains Fizikal

Universiti - Kejuruteraan Mekanikal

KILANG - Maintenance



AHLAN WA SAHLAN


thelegend88


kepala otak kau!

ada soalan? ~i'm always by your side!!

"SUDUT KRITIK"

SUDUT INI MEMBERI PELUANG KEPADA PENGUNJUNG UNTUK MENGKRITIK BLOG INI SESUKA HATI MEREKA.. KALAU NAK YANG LEN, BAGI KAT BAWAH..

TIDAK BOLEH :

-BERKATA KESAT

-MEMUJI

-MENUDUH MENGKHINZIR BUTA

-MENGIKLAN

MENGAJARKAN ILMU ITU SEDEKAH

Kaunter Pukul

MUST SEE

Blog Unik

Kawan-kawan UTM

Rakan-rakan Lain

CAPAIAN

Followers

Template by KangNoval & Abdul Munir | blog Blogger Templates
HTML Free Code