Wednesday, January 15, 2014

Murtad


Adam dan Akhil, adik beradik kembar yang datang dari kampung di utara tanah air untuk mencuba nasib hidup di kota raya. Mereka adalah anak-anak yang soleh, periang, saling sayang menyayangi, berpelajaran dalam bidang IT dan pelajaran pondok serta tangkas dalam pergaduhan.

Satu pakej yang terlalu baik untuk sekadar bekerja di pejabat. Pengembaraan novel ini bermula apabila mereka mendapat tawaran kerja untuk agama yang menjanjikan gaji yang lumayan. Membunuh orang-orang murtad!.

***

Rokok dicucuh. Akhil menghembuskan asap dan tersenyum mengangguk. “Muka sekoq-sekoq cam nak haram. Hehh.. hehehe samseng kepala bana apa hangpa ni!” sindir Akhil.
Telinga Dinggo mula merah menahan kutukan. Kepalanya diteleng ke arah rakannya di sebelah kiri. Kasman yang memegang kayu berlari menyerang ke arah Akhil yang masih lagi tidak berganjak. Akhil hanya meniup asap rokoknya menunggu lelaki berseluar kotak merapati ke arahnya.
“Hiyahhhh…” Sebatang kayu dihayun ke arah kepala Akhil. Akhil pantas menunduk lalu merembat perut Kasman yang terbuka dengan satu hentakan yang kuat. Terdengar bunyi retakan pada rusuk kasman yang bertubuh jangkung itu sehingga terus terbaring tidak bergerak.
“Siyei.. Jerit ja lebih. Cam haram!”

***

Akhil yang menyedari dirinya diterpa pantas menghayunkan bet besbol mengenai tepat ke kaki lelaki yang menyerangnya dari belakang. Lelaki yang kakinya patah terus terjatuh duduk ke tanah. Kemarahan Akhil tidak terhenti, dia bingkas menyepak muka lelaki itu sehingga bertaburan gigi kapak dan taring di celahan semak samun. Badan lelaki yang gempal tersembam ke tanah. Kaku.

***

Untuk novel aksi, saya memberi lima bintang kepada novel ini. Adegan gaduh yang digambarkan oleh penulis cukup menarik dan sangat jelas untuk digambarkan dalam kepala pembaca. Ada ketikanya pembaca akan membayangkan dirinya sendiri menjadi Adam atau Akhil. Whoa!.

Memandangkan watak utama dalam novel ini adalah orang utara, slanga yang dituturkan dalam dialog juga berbunyi utara. Bagi orang Borneo macam saya, advise rakan-rakan utara amat diperlukan termasuk memahami perkataan kesatnya. Haha..

Tajuk: Murtad
Tebal: 323 mukasurat
Penulis: Hasrul Rizwan
Harga: RM19.90
Kedai: Kinokuniya KLCC
Penerbit: FIXI
...

0 Perbincangan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kamsar bin Muhamad Bahron



Aku orang biasa.

Buat benda biasa.

Blog aku biasa-biasa.

Aku suka menulis tentang benda biasa.

Tapi aku akan jadi Lagenda!.

bah bah bah



Pra-Sekolah - Tiada

Sekolah Rendah Kebangsaan

Sekolah Menengah Kebangsaan - Sains Tulen

Kolej Matrikulasi - Sains Fizikal

Universiti - Kejuruteraan Mekanikal

KILANG - Maintenance



AHLAN WA SAHLAN


thelegend88


kepala otak kau!

ada soalan? ~i'm always by your side!!

"SUDUT KRITIK"

SUDUT INI MEMBERI PELUANG KEPADA PENGUNJUNG UNTUK MENGKRITIK BLOG INI SESUKA HATI MEREKA.. KALAU NAK YANG LEN, BAGI KAT BAWAH..

TIDAK BOLEH :

-BERKATA KESAT

-MEMUJI

-MENUDUH MENGKHINZIR BUTA

-MENGIKLAN

MENGAJARKAN ILMU ITU SEDEKAH

Kaunter Pukul

MUST SEE

Blog Unik

Kawan-kawan UTM

Rakan-rakan Lain

CAPAIAN

Followers

Template by KangNoval & Abdul Munir | blog Blogger Templates
HTML Free Code