Saturday, July 31, 2010

Teguran Suci & Jujur Terhadap Mufti Johor : Sebuah Polemik Agama


Bismillahirrahmanirrahim..

Karangan Allahyarham Prof. Dr. Abdul Malik bin Abdul Karim Amrullah atau lebih dikenali sebagai Buya Hamka ini merupakan sebuah risalah kecil yang ditulis pada 3 Ogos 1958. Ia bertujuan untuk membuat satu teguran suci kepada mufti Johor pada masa itu, As-Sayyid Alwi bin Tahir Al-Haddad dalam memberi sedikit keterangan untuk menentang kaum muda. Pada mulanya, risalah ini tidak terdapat dalam mana-mana daftar buku karangan beliau. Namun, “the lost manuscript” ini nampaknya masih releven pada masa sekarang dan ianya terus dicetak untuk peringatan bersama.

Pada awal karangan beliau, beliau terlebih dahulu menegaskan bahawa tidak wujud perkataan kaum tua dan kaum muda di dalam Islam. Yang wujud adalah istilah umat islam yang beriktikad kepada aqidah ahli sunnah wal jamaah. Menurut beliau, berfikir adalah tanda hidup, berlain-lainan pendapat adalah alamat ada kemajuan pada diri kita masing-masing. Tuan membaca kitab dan kami pun membaca pula. Tetapi kita satu di bawah perlindungan kalimat lailahaillallah bersatu di bawah bendera Muhammad Rasulullah. Bersatu menghadap kiblat Kaabah Allah! Kita bersatu pada urat dan pada pohon. Adapun jika banyak cabang kayu adalah itu alamat suburnya.

Dalam seluruh karangan “the lost manuscript” ini, beliau begitu bijak membidas tuduhan yang dilemparkan dan menjawabnya dengan begitu halus sekali. Padat dengan info, beliau patut dijadikan contoh dalam berhujah. Tidak dengan menunjukkan perasaan dan memaki hamun, tapi beliau telah mengemukakan bukti, dalil dan idea yang hidup dan mudah difahami oleh orang biasa. Dan yang paling penting sekali, beliau cuba sedaya upaya untuk menjaga hati semua pihak dan memastikan segala tuduhan dapat dijawab dengan baik.

“sudah terbiasa di dalam hidup dan pergaulan hidup. Kadang-kadang fikiran bersamaan pada satu masalah dan kelak kemudian hari berselisih di dalam masalah yang lain dan kemudian bersamaan pula. Itulah alamat bahawa kita berfikir. Itulah sebabnya perselisihan demikian jangan dimasukkan ke dalam rongga hati dan jangan menjadikan dendam, kerana masih satu masalah pokok yang kita tidak pernah berselisih, iaitu bahawa kita adalah umat yang satu. Dan kita adalah hamba Allah yang dijadikan Tuhan bersama-sama dangan Jin buat beribadat kepada-Nya!”

Catatan:
1) Orang kata, buku ni diharamkan di Johor. Saya kata, saya beli di Tawau, saya orang Tawau, saya orang Islam dan berhak mengetahuinya
2) Kepandaian Buya Hamka dalam menjawab beberapa masalah, kadang-kadang lembut dan kadang-kadang cukup tegas dalam memberi hujah!
3) This lost manuscript is still available until now because we still can see this problem continued eventough there are no more kaum tua and kaum muda.
4) Selepas baca buku ini, anda akan menjadi semangat. (tak tahu kenapa). Jadi, sila jadikan semangat anda beserta dengan kefahaman.
5) Mungkin beberapa orang yang cakna dengan keadaan semasa melihat beberapa perkara dalam buku ini sama dengan apa yang dia hadapi sekarang..wallahu’alam

Tajuk: sebuah Polemik Agama: Teguran Suci & Jujur Terhadap Mufti Johor
Tebal: 114 mukasurat
Penulis: Prof. Dr. Hamka
Harga: RM14.50
Kedai: FANIKA Tawau. (bukan Pani Kah!!)
Penerbit: Pustaka Dini

1 Perbincangan:

amaL said...

Catatan:

1) sy menetap di Johor dan sy membeli buku ini di plaza Angsana JB.

2) benar kepandaian buya Hamka dlm penjelasannya buat kita berlapang dada dlm menerima teguran

3) gosh after 60yrs, melayu muslim masih bergaduh ttg masalah cabang dan ranting. Sdgkan yg pokok dikesampingkan.

4) sy tahu kenapa sy semangat setelah membacanya.

5) it has been 60 yrs and the issu seputar melayu muslim ttp sama... menjadikan bangsa ku mundur di tanah sendiri. Mentaqlid membabi buta mengkafir semudah-mudahnya.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kamsar bin Muhamad Bahron



Aku orang biasa.

Buat benda biasa.

Blog aku biasa-biasa.

Aku suka menulis tentang benda biasa.

Tapi aku akan jadi Lagenda!.

bah bah bah



Pra-Sekolah - Tiada

Sekolah Rendah Kebangsaan

Sekolah Menengah Kebangsaan - Sains Tulen

Kolej Matrikulasi - Sains Fizikal

Universiti - Kejuruteraan Mekanikal

KILANG - Maintenance



AHLAN WA SAHLAN


thelegend88


kepala otak kau!

ada soalan? ~i'm always by your side!!

"SUDUT KRITIK"

SUDUT INI MEMBERI PELUANG KEPADA PENGUNJUNG UNTUK MENGKRITIK BLOG INI SESUKA HATI MEREKA.. KALAU NAK YANG LEN, BAGI KAT BAWAH..

TIDAK BOLEH :

-BERKATA KESAT

-MEMUJI

-MENUDUH MENGKHINZIR BUTA

-MENGIKLAN

MENGAJARKAN ILMU ITU SEDEKAH

Kaunter Pukul

MUST SEE

Blog Unik

Kawan-kawan UTM

Rakan-rakan Lain

CAPAIAN

Followers

Template by KangNoval & Abdul Munir | blog Blogger Templates
HTML Free Code