Friday, September 17, 2010

Aidilfitri anak perantau

Aidilfitri tahun ini sekali lagi berlainan daripada tahun-tahun sebelumnya. Satu lagi matlamat aku tercapai. Iaitu pergi ke kampung orang. Aku nak sangat tengok keadaan kampung di semenanjung ni.


Pagi raya berlalu seperti biasa. Semua orang bangun dan bersiap untuk pergi ke masjid dan solat sunat aidilfitri. Tapi di sini, bekalan air telah terputus beberapa hari sebelum raya sehingga sekarang. Datang lambat juga menjadi masalah besar apabila kami tidak mendapat ruang untuk solat. Ramai orang yang tertekan tidak dapat melaksanakan ibadah sunat itu dan aku berharap agar perasaan yang sama akan timbul apabila ibadah wajib tidak dapat dilaksanakan. Jelas?.




Solat jumaat, khutbah pada hari itu adalah “muhabasah ramadhan”. Ya ini bukan typing error. Tapi khatib yang tersalah baca setelah berkali-kali mencuba untuk membacanya. Kenapalah agaknya anak muda tidak deberi peluang?

Keistimewaan solat jumaat di sini adalah apabila terdapat ahli jemaah masjid yang baru sampai, dia akan menghulurkan tangan untuk bersalaman dengan semua orang di sepanjang perjalanan beliau untuk duduk. Wah! Ini akan memastikan mereka-mereka yang tertidur akan bangun semula. Tapi aku turut menyaksikan 2 orang dewasa yang duduk 1 saf di hadapan aku berbual-bual semasa khutbah. Adakah ini biasa?. Adakah kerana mereka bukan melayu?


Malam raya, duduk dalam rumah. Baca buku. Dan sesekali menonton television. Bagi yang melanggan astro, kemungkinan besar mereka tidak akan mendengar takbir hari raya di TV. Inilah masanya untuk astro mengaut keuntungan dengan menayangkan cerita hantu dan apa-apa yang bagi mereka lucu (lawak bodo) asalkan berkaitan dengan hari raya. Adakah ini caranya untuk mereka menunjukkan bahawa syaitan sudah dilepaskan?


Persembahan nyanyian juga tidak ketinggalan. Selepas persembahan Rock oleh kumpulan MUH, tiba-tiba muncul di atas pentas beberapa orang lelaki dan perempuan yang siap menutup aurat. Berkopiah. Bersongkok. Bertudung. Berteleku di atas sejadah. Mengalunkan sajak keinsafan sambil mata basah berkaca. Adakah ini caranya? Mudah-mudahan Allah membantu kita untuk ikhlas.




di sinilah aku membeli beberapa buah buku untuk dibaca semasa cuti. Yang aku tahu, cuti yang bakal aku tempuhi bukan cuti biasa dan bukannya pendek. Antara buku yang menjadi mangsa adalah ikan fugu, lukisan dan jimson karya Faisal Tehrani, karipap-karipap cinta karya Nazri M Annuar dan buku best seller the tipping piont.




Antara benda menarik yang aku jumpa:


Tak tahu nak kata apa..










Ni buku kecil yang aku jumpa semasa beraya di rumah orang
















Apa aktiviti orang yang beraya di bandar?



satu tampat yang bernama i-city. Sebuah tempat yang penuh dengan cahaya. Aku pun tak pasti berapa watt yang ia gunakan untuk nyalakan semua lampu semalaman. Tapi tempat itu memang indah. Dan sila jangan datang pada waktu siang..








Klik pada imej untuk saiz yang lebih memuaskan hati.

Catatan:
1. Ia tak sehebat beraya di rumah sendiri
2. Perasaan sebak tidak diceritakan di sini
3. Ini adalah raya yang terakhir di perantauan. insyaAllah..
4. Tidur cukup banyak!
5. Bila nak puasa 6?


hukuman orang yang tak puasa!


“sebaik-baik tempat beraya adalah di rumah. Maafkanlah kesalahan sesiapa sahaja sebelum dia meminta maaf kepadamu. insyaAllah kamu tidak akan rugi”
~kamsar, 17th september 2010, 4.31am~

0 Perbincangan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kamsar bin Muhamad Bahron



Aku orang biasa.

Buat benda biasa.

Blog aku biasa-biasa.

Aku suka menulis tentang benda biasa.

Tapi aku akan jadi Lagenda!.

bah bah bah



Pra-Sekolah - Tiada

Sekolah Rendah Kebangsaan

Sekolah Menengah Kebangsaan - Sains Tulen

Kolej Matrikulasi - Sains Fizikal

Universiti - Kejuruteraan Mekanikal

KILANG - Maintenance



AHLAN WA SAHLAN


thelegend88


kepala otak kau!

ada soalan? ~i'm always by your side!!

"SUDUT KRITIK"

SUDUT INI MEMBERI PELUANG KEPADA PENGUNJUNG UNTUK MENGKRITIK BLOG INI SESUKA HATI MEREKA.. KALAU NAK YANG LEN, BAGI KAT BAWAH..

TIDAK BOLEH :

-BERKATA KESAT

-MEMUJI

-MENUDUH MENGKHINZIR BUTA

-MENGIKLAN

MENGAJARKAN ILMU ITU SEDEKAH

Kaunter Pukul

MUST SEE

Blog Unik

Kawan-kawan UTM

Rakan-rakan Lain

CAPAIAN

Followers

Template by KangNoval & Abdul Munir | blog Blogger Templates
HTML Free Code