Monday, September 6, 2010

Tazkirah Pak Arab di Petang Hari



Hari ni adalah hari yang menjadikan aku orang paling malas di dunia. Tiada benda yang boleh aku buat selain tunggu masa untuk balik ‘bandar’ beraya. Hujan turun agak lebat. Tengah tengok ong bak 3 (xda pilihan). Suasana sunyi sepi. Azan asar berkumandang..


Baik aku solat sini jak. Hujan bah ni. Uzur syari’e.. kihkihkih..
Akhirnya aku dah sampai surau. Tapi aku datang lambat dan berlambat-lambatan…
Kulihat hanya seorang pak arab sedang baca quran. Aku tahu dia. Selalu jadi imam di sini. Dia punya azan pun aku kenal.

“Assalamualaikum..have you perform solah?”
“Wlm..no. im waiting. And I still waiting. Two is not enough (klau x silap dengar lah)”
Usai solat sunat, 2 lagi pak arab datang. Yes!! Jom solat. Haha.. jerit hati kecilku..

*****

Aku terus menuju ke tepi surau dan mengambil senaskhah Al-Quran. Dan baca… x boleh baca banyak2 nih. Kalau khatam, apa aku nak baca esok?. Bisik hati nakalku. Aku lantas berjalan ingin pulang dan sambung tengok cerita.


“Assalamualaikum brother..”
“Wlm.. aku berpaling dan senyum.”
“I heard you recite the Quran on surah Mutahffifin”
“Yeees… aku tersenyum dalam cuak. Apa pulak aku salah baca ni??”
“Do you understand what its mean?”
“Noo.. aku tersenyum dalam malu. Aku bukannya ada basic arab pun.”
“Do you mind if I explain it to you?”
“Sure! Sambil menuju ke arah pak arab tu.”

Dia pun explain dengan bahasa inggeris yang tersekat-sekat tapi aku faham.

“this muthaffifin people, is the one who are really bad. Bla bla bla.. If I want to buy 2kg of meat, I like it to be complete 2kg. You know?. But if I am the one who sell it, I like to make it less. Maybe 1.9kg.. You know?”

Ooooo(4 harokat)… its cheating right?
Yes! Cheating.

*****

“You don’t go back home?”
“Erk? insyaAllah I will go to KL tomorrow with my brothers.”
“Owh..i see.. So, you are from sarawak?”
“Eh, im from sabah. (jangan tanya macam mana dia tahu)”
“What about your parents? Is they still good?”
“Owh.. They stay with my little brother and my sister. They are still healthy.”
“It’s good to work in KL. But if you can, try to stay close to them.”
“Yes. insyaAllah when I graduated, I will work over there..”
“Its good!. When you want to work, YOU MUST FIND a PLACE THAT IS GOOD FOR YOUR CONDITION AND RELIGION. AND ALSO TO YOUR FATHER AND MOTHER.”

Pastu kami pun sembang pasal ibubapa. Bagaimana perasaan mereka berlainan dengan apa yang kita rasa. Perasaan yang hanya kita akan rasa apabila kita mempunyai anak. Yang penting, you must be good to them!. Tentang dalil, tak yah cerita lah. Macam air jak keluar dari mulut dia..hehe..



“Thanks very much! I really need that reminder!. Assalamualaikum..”

Aku pun berlalu keluar dari surau. Balik bilik nak sambung tengok cerita.

Mak, pak, I wont let you down!..
aku berlalu sambil tersenyum..

catatan:
1. Kena cari tempat yang baik untuk keadaan diri sendiri. It’s your future!. So you must decide it!
2. Kena cari tempat yang baik untuk agama. Yang aku faham ada dua jenis..
a. Baik untuk aku jaga agama aku sendiri. Tidak mudah berubah menjadi binatang ternak di tempat tersebut.
b. Baik untuk Islam itu sendiri. Tempat yang aku boleh bergerak kerja dan berkomitmen untukNya.
3. Kena cari tempat yang dekat dengan ibubapa. Bila lagi diorang nak rasa kasih sayang kita kan..an..an..an..
4. Yang penting..baca Quran selalu!

“The place that you can return to is the one where people always think of you”

0 Perbincangan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kamsar bin Muhamad Bahron



Aku orang biasa.

Buat benda biasa.

Blog aku biasa-biasa.

Aku suka menulis tentang benda biasa.

Tapi aku akan jadi Lagenda!.

bah bah bah



Pra-Sekolah - Tiada

Sekolah Rendah Kebangsaan

Sekolah Menengah Kebangsaan - Sains Tulen

Kolej Matrikulasi - Sains Fizikal

Universiti - Kejuruteraan Mekanikal

KILANG - Maintenance



AHLAN WA SAHLAN


thelegend88


kepala otak kau!

ada soalan? ~i'm always by your side!!

"SUDUT KRITIK"

SUDUT INI MEMBERI PELUANG KEPADA PENGUNJUNG UNTUK MENGKRITIK BLOG INI SESUKA HATI MEREKA.. KALAU NAK YANG LEN, BAGI KAT BAWAH..

TIDAK BOLEH :

-BERKATA KESAT

-MEMUJI

-MENUDUH MENGKHINZIR BUTA

-MENGIKLAN

MENGAJARKAN ILMU ITU SEDEKAH

Kaunter Pukul

MUST SEE

Blog Unik

Kawan-kawan UTM

Rakan-rakan Lain

CAPAIAN

Followers

Template by KangNoval & Abdul Munir | blog Blogger Templates
HTML Free Code