Pada suatu hari, seorang lelaki yang baru mendapat lesen motosikal menunggang sebuah superbike Honda (yang aku impikan dari dulu lagi). Dengan keadaan semasa, dia ‘hanya’ menunggang pada kelajuan lebih kurang 250 kilometer sejam. Macam mana kelajuan tu? Bayangkan, anda menaiki motosikal wave 125cc dan membawa top speed (125 kilometer sejam). Dan terdapat sebuah lagi motosikal memotong anda. Anda nampak macam dia 125 kmph sedangkan anda tidak bergerak. Tapi hakikatnnya anda sedang bergerak dengan kelajuan 125 kmph. Tak faham? Bayangkan anda perlu ke Kuala Lumpur dari Ayer Hitam dalam masa sejam. Ha.. maka pandulah dengan kelajuan itu (kalau meter kenderaan anda boleh cecah).
Cuba bayangkan kalau ia terlanggar sesuatu. Apa yang akan terjadi?. Pada kelajuan tersebut, sebuah kereta Volkswagen keluar dari sebuah simpang. Dan tindak balas manusia biasa [SEE-DECIDE-REACT] yang naik motosikal itu langsung tidak sempat untuk membolehkannya menekan brek. Maka perlanggaran berlaku pada kelajuan yang sama (250kmph).
Selepas insiden ini, polis menemui mayat 2 orang yang menaiki kereta tersebut bersama dengan penunggang dan motornya.
Ketiga-tiga orang yang terlibat terbunuh serta merta selepas kereta yang dinaiki terbalik dan mendarat sejauh 10 kaki dari tempat perlanggaran. (prinsip keabadian momentum).
Baiklah.. apa kaitan dengan aku yang tahun akhir ni?. Seperti yang aku ceritakan pada kisah yang lepas, kita mestilah memastikan bahawa PSM yang sedang disipkan ini berguna untuk masyarakat supaya ia dapat dibuat dengan hati yang gembira dan bersemangat.
Jadi, PSM aku adalah buat benda ni..
Video menunjukkan sebuah dinding nipis berbentuk segi empat yang dihentam dari atas. Tapi aku dah hide bahagian atas supaya kita boleh tengok deformation betul2.
Nampak macam ntah apa-apa. Tapi tahukah anda, benda ni banyak manfaatnya. Memang tidak dinafikan bilangan kemalangan jalan raya agak sukar dikurangkan kerana kebanyakan faktor kemalangan adalah dari sikap pemandu itu sendiri. Tapi sebagai jurutera, kami berusaha untuk mengurangkan kadar kematian daripada kemalangan tersebut. Haaa..
So?
Aku nak tanya, kalau nak pilih kereta antara yang body keras tak boleh kemek dengan body yang mudah kemek, yang mana satu anda pilih?. Kalau pilih yang keras ternyata anda tersilap. Jurutera sebenarnya dengan sengaja mereka kereta yang mudah kemek supaya orang didalamnya tidak mengalami impak yang serius semasa perlanggaran. (siapa ta’ faham, boleh tanya di ruangan komen)
Kesimpulan
Dengan kajian ini, kita boleh tentukan bentuk yang optimum dalam mereka bumper kereta. Supaya semakin banyak tenaga diserap semasa perlanggaran. Ada soalan?
Mati hanya sekali. Jadikan ia di jalan Allah. Bukan di jalan raya!. Kamsar, 24 februari 2011, 11.35pm
Catatan:
1. Kereta + motor di atas ditayangkan di muzium.
2. Aku tidak suka orang bawak motor laju-laju macam orang ta’ ada otak
3. Aku benci tengok 2 orang bawak 2 motor jalan beriringan halang orang nak potong, bawak 50kmph sambil berborak
4. Aku bersyukur hanya ada motor 100cc. Tapi aku tetap nak superbike!.
5. Aku sentiasa pakai topi keledar walaupun ke surau.
6. Aku ta’ suka orang pakai helmet untuk pak guard.
7. Doakan keselamatan PSM aku!
Lampiran
Pandangan sebelah lagi kereta tu..
Rejim Zionis mengepung ambulans di Jabalia
1 week ago
6 Perbincangan:
yup, betul tu! sebelum ni pun selalu baca dan didedahkan, yang mudah kemik tu terbaek..
naaa
ohh... patut la keta buatan M'sia cepat kemek....
ada orang kata, kalau kita gores dinding kereta malaysia, kita akan nampak cop milo, nestle dll..
tau apa maksudnya?
maksudnya, keta m'sia cap nestle la... muahahaha
bukan la..
maksudnya, orang buat body kereta pakai tin milo. haha
recycle, reuse and retah apa la. aku ndak ingat. haha
Post a Comment