Tuesday, April 29, 2014

Kipas


“Kipas rumah aku ada masalah laa..” Aku cuba tukar topik perbualan di bengkel. Setiap hari cerita pasal kerja, rumahtangga, umpat, rumahtangga kerja bosan jugak.

“Masalah apa?” Cip utiliti bersuara. Tidak pasti sama ada dia berminat untuk tahu atau kerana kipas di perumahan adalah ruang lingkup kerjanya.

“Nda tau. Speed aku tala pi nombor lima. Tapi angin macam orang tua mengipas pakai batang penyapu.” Aku buat-buat muka enjinair keliru.

“Ganti jak cip. Pasang kipas baru. Senang” Fitter team C menyampuk.

“Agak-agak la barang nda rosak kau mau ganti. Huh!” Aku.

“Mungkin ada masalah bearing. Dia berat mahu pusing.” Fitter team X turut bersuara sambil tangannya merayap mencapai kotak rokok orang lain.

“Haha.. kalau bearing masalah, dia bising jo!” Aku.

“Errr.. mahu tukar kapasitor.” Cip utility kembali bersuara selepas beberapa minit terdiam mengerut kening.

“Kenapa?” Aku

“Sebab kapasitor ni yang kawal kelajuan” Cip utiliti.

“Aik? Cikgu aku ajar, kapasitor ni simpan cas!” Aku tidak puas hati.

“Iya la.. dan ia dipasang pada litar kipas untuk kawal kelajuan pusingan kipas. Makin besar kapasitinya, makin laju dia boleh pergi” Cip utiliti meneguk 3in1 yang setengah penuh.

“Aduu kaa.. kau kelentong sejja bah” Aku.

Semua terdiam mencari idea. Idea ada tapi tidak boleh jelaskan pun tidak guna.

[jeda]

“Arrr… apa kata..” Aku cuba memberi cadangan kepada diri sendiri.
Semua mata tertumpu kepada aku. Orang yang mereka harapkan dapat memberi jalan keluar dari penasaran ini.

“Apa kata kalau aku bersihkan bilah kipas tu? Sebab aku tengok sudah setengah inci atas dan setengah inci bawah dah tebal habuknya tu.” Aku.

“CILAKAK!!” Cip utiliti, Juruteknik, Fitter team A,C,D dan X, Foreman (Yang dari tadi termenung rupanya pasang telinga jugak).

“Kah kah kah kah kah” Aku.
....

0 Perbincangan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kamsar bin Muhamad Bahron



Aku orang biasa.

Buat benda biasa.

Blog aku biasa-biasa.

Aku suka menulis tentang benda biasa.

Tapi aku akan jadi Lagenda!.

bah bah bah



Pra-Sekolah - Tiada

Sekolah Rendah Kebangsaan

Sekolah Menengah Kebangsaan - Sains Tulen

Kolej Matrikulasi - Sains Fizikal

Universiti - Kejuruteraan Mekanikal

KILANG - Maintenance



AHLAN WA SAHLAN


thelegend88


kepala otak kau!

ada soalan? ~i'm always by your side!!

"SUDUT KRITIK"

SUDUT INI MEMBERI PELUANG KEPADA PENGUNJUNG UNTUK MENGKRITIK BLOG INI SESUKA HATI MEREKA.. KALAU NAK YANG LEN, BAGI KAT BAWAH..

TIDAK BOLEH :

-BERKATA KESAT

-MEMUJI

-MENUDUH MENGKHINZIR BUTA

-MENGIKLAN

MENGAJARKAN ILMU ITU SEDEKAH

Kaunter Pukul

MUST SEE

Blog Unik

Kawan-kawan UTM

Rakan-rakan Lain

Followers

Template by KangNoval & Abdul Munir | blog Blogger Templates
HTML Free Code