Friday, April 4, 2014

Ulangalik


Setelah beberapa minggu hujan turun pada waktu manusia menunaikan solat Jumaat, hari ini matahari kelihatan lebih terampil. Peluh menitis di badan orang kilang yang keluar untuk menunaikan solat Jumaat.

Aku sampai di tempat letak kereta khas pengurus kilang. Tempat aku meletak Jalak yang menumpang teduh di sebelah kereta pengurus. Bergaya walaupun kotor. Dengan jarak tiga langkah dari Jalak, aku tepuk dahi yang basah berpeluh. Kunci jalak tertinggal di Engineer Room. Ceh!. Kebetulan akak QA lalu di tempat kejadian dengan kereta tempatannya.

“Kawu mau tumpang?” Dia kerut kening kesan dari cuaca terik.
“Yes please! Panas ni mau naik atas ambil kunci” Aku kerut kening kesan dari cuaca terik.
“bah naik lah” Dia mempelawa.
“Tapi lepas aku bersiap, kawu hantar aku pi masjid ya” Aku cuba mengangkat kening yang berat.
“Owh. Harini Jumaat bah pulak.” Dia kata perlahan sambil menukar transmisi kereta ke gear satu dan berlalu pergi.
“Fuuuuu.” Angin panas menampar perlahan muka yang berpeluh.

Tanpa pilihan lain, aku bergegas masuk semula ke dalam kilang untuk mendapatkan kunci Jalak.
Di tengah jalan aku terserempak dengan abam Operation. Dia pun pulang untuk solat Jumaat. Naik kereta tempatannya yang ber-air-cond.
“Aku tumpang kawu weh! Kunci aku tinggal. Panas ni mau naik atas ambil kunci” aku membuat pusingan U dan jalan beriringan dengan dia.
“Boleh bah!”. Dia

[jeda]

Ketika kami menghampiri kereta tempatannya, dia bertanya “Macam mana kawu mau masuk rumah?”
Aku tepuk dahi lebih kuat dari yang sebelumnya. Dengan waktu sekarang nampaknya aku hanya sempat mandi sunat sahaja. Yang lain, lain kali.

Langkah besar menuju Engineer Room sekali lagi sambil mengimbau kisah seorang ibu yang berulang-alik di antara dua bukit untuk mencari air. Dia haus dan perlu minum. Tapi pada masa itu, dia mencari air untuk orang lain minum!. Siapa sudah namanya itu orang?

0 Perbincangan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kamsar bin Muhamad Bahron



Aku orang biasa.

Buat benda biasa.

Blog aku biasa-biasa.

Aku suka menulis tentang benda biasa.

Tapi aku akan jadi Lagenda!.

bah bah bah



Pra-Sekolah - Tiada

Sekolah Rendah Kebangsaan

Sekolah Menengah Kebangsaan - Sains Tulen

Kolej Matrikulasi - Sains Fizikal

Universiti - Kejuruteraan Mekanikal

KILANG - Maintenance



AHLAN WA SAHLAN


thelegend88


kepala otak kau!

ada soalan? ~i'm always by your side!!

"SUDUT KRITIK"

SUDUT INI MEMBERI PELUANG KEPADA PENGUNJUNG UNTUK MENGKRITIK BLOG INI SESUKA HATI MEREKA.. KALAU NAK YANG LEN, BAGI KAT BAWAH..

TIDAK BOLEH :

-BERKATA KESAT

-MEMUJI

-MENUDUH MENGKHINZIR BUTA

-MENGIKLAN

MENGAJARKAN ILMU ITU SEDEKAH

Kaunter Pukul

MUST SEE

Blog Unik

Kawan-kawan UTM

Rakan-rakan Lain

Followers

Template by KangNoval & Abdul Munir | blog Blogger Templates
HTML Free Code