Tuesday, August 31, 2010

Terima kasih!!

Hari ni 31 ogos 2010. Aku bangun pagi buat macam biasa. Sahur macam biasa. Cuba study tapi tak boleh macam biasa. Meeting macam biasa. Tilawah macam biasa. Tapi hari ni sepatutnya hari yang luar biasa!. Apa yang aku kena buat untuk meluarbiasakan hari ni?


Takkan nak buat macam biasa hari ni? Nanti apa pulak kata pejuang kemerdekaan kalau aku tak raikan hari ni?. Hmm.. aku bukak blog macam biasa, kebanyakan blog yang updated bincang pasal kemerdekaan. Ada yang mengucapkan terima kasih kepada semua pejuang. Dengan darah serta peluh mereka, kita dapat mengecap nikmat kesenangan pada hari ini. Yang islamik sikit, ada yang menyeru pembaca untuk memanjatkan kesyukuran kehadrat Allah SWT kerana dengan nikmat-Nya, kita dapat hidup pada hari ini. Ada jugak yang macam biasa mempertikaikan tentang kemerdekaan kita pada hari ini. Kerana kita masih dijajah dari sudut pemikiran kata mereka. Apa guna merdeka tanah kalau budaya barat kita jadikan kiblat?! Kata mereka. Ada yang kata kemerdekaan ini sia-sia kerana kes buang bayi macam dah jadi kes buang kucing sahaja. Dalam tong sampah pun ada sekarang nih (kira tak buang merata-rata lagi la..).


Terjumpa persoalan di satu blog ni, kalau satu hari nanti, kereta kau kena curi.. kau pun tak puas hati. Cuba cari dan dapatkan semula. Selepas 10 tahun, pencuri tu guna kereta kau, dia tak pernah basuh, tak pernah servis, tak pernah tukar minyak hitam, dan sebagainya seperti biasa orang lakukan. Satu hari, dia pulangkan kerata kau. Itupun sebab dia dah terkantoi dan kau merayu dengan dia untuk pulangkan. Jadi, kau pun dapat kereta kau dengan gembira!.. jadi, patutkah kau gembira?. Aku tak tahu.


Semalam aku pergi ke masjid UTM untuk tengok forum palestin dan kemerdekaan. Ahli panel memang tip top. Pengerusi Aqsa Syariff sorang, penasihat konsultan sorang, pensyarah UTM sorang. Suma bercakap letup-letup. Yang penting, aku dapat banyak mesej malam tu. Tentang Palestin, makna kemerdekaan, isu semasa umat Islam, sejarah dan sebagainya. Yang paling penting, forum tu habis pukul 11.58pm. tak sempat nak pergi mana-mana. Danga Bay lagi lah jauh. Balai cerapan UTM pun tak sempat pegi untuk tengok bunga api. Jadi, patutkah aku gembira? Untuk kes ni, patut sebab Allah telah pelihara hamba-Nya yang datang forum semalam daripada perkara-perkara yang biasa masyarakat sekarang buat untuk menyambut hari kemerdekaan kononnya.


gambar yang aku ambil di skrin. gambar yang bukan di skrin tak jelas

Aku pun macam biasa, balik bilik cuba study macam biasa dan tidak dapat study macam biasa. Maaf sebab terlalu panjang membebel. Aku tau kau nak gi jalan-jalan jap lagi. Jangan risau lah.. kelab malam tutup lambat hari ni.. kim salam ngan awek atau pakwe ya!. Gtau dia, suh hati-hati dengan nafsu binatang ternak.


Malam yang bercahaya itu berlalu dengan penuh makna. Mercun dijadikan symbol indahnya erti merdeka. Anak muda jatuh cinta sesama. Mereka berjalan berdua. Duduk berdua. Dalam gelap gelita. Nak sambut merdeka kata mereka. Tempat suci indah telah di dinodai mereka. Sebagai bukti tanda cinta. Mungkin setahun selepas sambutan merdeka. Si perempuan akan kembali lagi bersama ‘sesuatu’ dengannya. Tempat indah itu akan menyaksikan tangisan budak yang tidak berdosa. Apabila manusia sudah lupa asal usul mereka.

hanya gambar ni yang aku sanggup upload. kredit to my sis. picture: 2 pupu aku, lukuk!
Catatan:
1. Ingat masa dulu edar risalah di Danga Bay waktu tengah malam.
2. Ingat masa dulu aku pun pegi raikan malam tu di Sabah
3. Ingat masa dulu kudengar banyak kes anak luar nikah di tempat aku sendiri
4. Ingat masa dulu betapa jijiknya dilihat orang yang tidak bermoral.
5. Kulihat sekarang orang malu tak ada ‘pasangan’
6. Kulihat sekarang banyak peluang melihat perempuan ‘telanjang’. Adakah ustaz masih nak guna modal pandangan pertama adalah rezeki?
7. PLEASE STOP SEXUAL HARASSMENT TO MEN!!. MY EYES CANT TAKE ANYMORE.

2 Perbincangan:

Anonymous said...

Ayo tunjukkan rasa Nasionalisme dalam NASIONALISME BLOGGER CINTA INDONESIA...ikut ya..

Lagenda said...

erk? but im malaysian..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kamsar bin Muhamad Bahron



Aku orang biasa.

Buat benda biasa.

Blog aku biasa-biasa.

Aku suka menulis tentang benda biasa.

Tapi aku akan jadi Lagenda!.

bah bah bah



Pra-Sekolah - Tiada

Sekolah Rendah Kebangsaan

Sekolah Menengah Kebangsaan - Sains Tulen

Kolej Matrikulasi - Sains Fizikal

Universiti - Kejuruteraan Mekanikal

KILANG - Maintenance



AHLAN WA SAHLAN


thelegend88


kepala otak kau!

ada soalan? ~i'm always by your side!!

"SUDUT KRITIK"

SUDUT INI MEMBERI PELUANG KEPADA PENGUNJUNG UNTUK MENGKRITIK BLOG INI SESUKA HATI MEREKA.. KALAU NAK YANG LEN, BAGI KAT BAWAH..

TIDAK BOLEH :

-BERKATA KESAT

-MEMUJI

-MENUDUH MENGKHINZIR BUTA

-MENGIKLAN

MENGAJARKAN ILMU ITU SEDEKAH

Kaunter Pukul

MUST SEE

Blog Unik

Kawan-kawan UTM

Rakan-rakan Lain

Followers

Template by KangNoval & Abdul Munir | blog Blogger Templates
HTML Free Code