Wednesday, April 27, 2011

Gus Dur Menjawab Kegelisahan Rakyat


Apakah sebenarnya konsep Islam terhadap Negara? Sampai seberapa jauh konsep ini dirasakan kalangan pemikir Islam sendiri? Apakah konsikuensi dari konsep ini bila memang ada?

Gus Dur menjawab, “tidak ada. Penulis beranggapan, Islam sebagai jalan hidup (syari’ah) tidak memiliki konsep yang jelas tentang Negara. Mengapa penulis beranggapan demikian? Karena sepanjang hidupnya, penulis telah mencari dengan sia-sia makhluk yang dinamakan Negara Islam. Sampai hari ini pun belum ditemukan”.


2000

Semasa aku baru habis UPSR, aku dan keluarga pergi ke Indonesia. Lebih tepat, ke Sulawesi selatan. Masa itu adalah zaman pemerintahan Gus Dur*. Cerita pertama yang aku dengar tentang orang bertaraf perdana menteri ini adalah semasa rakyat membuat demonstrasi meminta dia berundur. Tapi dia kata, “kok bisa disuruh saya berundur. Maju aja mau dipimpin”. Dan banyak lagi cerita negatif lain dari rakyat yang aku dengar.

[jeda]

Buku ini adalah himpunan dari 24 artikel beliau tentang isu-isu yang berlaku yang berkaitan dengan Agama dan kekuasaan, kepemimpinan, moral dan spiritual serta demi palestina. Tajuk yang amat penting untuk rakyat amati tentang holistic view seorang presiden yang tentunya rakyat kebanyakan tidak Nampak. Beliau bercerita tentang betapa corrupnya Negara itu.


*Gus adalah panggilan untuk anak kiyai di ponpes. Dur adalah nama dari Abdurrahman


~pemimpin yang melakukan kesalahan kecil lebih teruk dihina daripada rakyat yang melakukan kesalahan besar.
Kamsar, 28 April 2011, 12.48pm

Catatan:
1. Bahasa buku ini sangat susah difahami. Aku tak faham pun. Cuma tahu isu yang dibawakan sahaja.
2. Buku ini sangat sesuai untuk yang ingin mengetahui cara pemikiran Gus Dur. Tapi mesti faham bahasa Indonesia.
3. Aku tak Nampak apa pegangan Gus Dur dalam suatu isu dengan hanya membaca buku ini sekali.


Lampiran


Ini buku jawapan najib. Harganya 20 ringgit. Tapi saiznya Cuma macam buku Chika Sidinaali. Aku tak dapat bayangkan siapa yang sanggup beli buku ni.

Tapi kalau ada orang nak bagi percuma, aku harap sangat aku akan dapat walaupun isu yang disentuh dalam buku ini tidak terlalu penting untuk beliau jawab.

Tajuk: Gus Dur: Menjawab Kegelisahan Rakyat
Tebal: 167 mukasurat
Penghantar: Jakob Oetama
Harga: RM27.80 – 15%
Kedai: Fajar Ilmu Baru Ent. Jalan Masjid India, KL
Penerbit: Buku Kompas, Jakarta

0 Perbincangan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kamsar bin Muhamad Bahron



Aku orang biasa.

Buat benda biasa.

Blog aku biasa-biasa.

Aku suka menulis tentang benda biasa.

Tapi aku akan jadi Lagenda!.

bah bah bah



Pra-Sekolah - Tiada

Sekolah Rendah Kebangsaan

Sekolah Menengah Kebangsaan - Sains Tulen

Kolej Matrikulasi - Sains Fizikal

Universiti - Kejuruteraan Mekanikal

KILANG - Maintenance



AHLAN WA SAHLAN


thelegend88


kepala otak kau!

ada soalan? ~i'm always by your side!!

"SUDUT KRITIK"

SUDUT INI MEMBERI PELUANG KEPADA PENGUNJUNG UNTUK MENGKRITIK BLOG INI SESUKA HATI MEREKA.. KALAU NAK YANG LEN, BAGI KAT BAWAH..

TIDAK BOLEH :

-BERKATA KESAT

-MEMUJI

-MENUDUH MENGKHINZIR BUTA

-MENGIKLAN

MENGAJARKAN ILMU ITU SEDEKAH

Kaunter Pukul

MUST SEE

Blog Unik

Kawan-kawan UTM

Rakan-rakan Lain

CAPAIAN

Followers

Template by KangNoval & Abdul Munir | blog Blogger Templates
HTML Free Code