Wednesday, October 9, 2013

Monolog Seorang Lelaki


Lelaki kalau diberi peluang untuk bersendirian, sia akan memilih untuk berdiam diri. Kalau buat kerja dia akan buat dengan tangan bukan mulut. Tapi lelaki juga suka bercakap sendirian di dalam hati. Apabila duduk sendirian, dia akan memerhatikan keadaan sekeliling dan membuat kesimpulan sendiri. Apabila sedang melakukan suatu kerja, dia akan bermesyuarat dengan diri sendiri di dalam hati. Lelaki.

Azzam Supardi, bekas kepala kor Agama Sindiket Sol-Jah (menurut abang naga) menulis buku ini yang bagi saya lebih islamik dari buku Dindiket Sol-Jah yang lain. Beliau bercerita tentang pengalaman hidup sebagai seorang anak, suami dan lelaki. Malah monolog beliau mampu diluahkan dalam bentuk tulisan dan dikongsi kepada orang lain.

Beza lelaki dengan perempuan:

Kakak ipar saya bertanya kepada abang saya ketika sedang mamandu, “Abang tak mengantuk? Tak lapar? Tak nak makan apa-apa untuk alas perut?”
Abang saya menggeleng kepala sambil tersenyum. Mungkin terharu kepada isterinya yang mengambil berat tentangnya.
…..
Abang saya bertanya kepada isterinya, “Kenapa senyap je ni? Tadi rancak je berbual? Ada yang tak senang hati?”
Kakak ipar saya terus sahaja berkata, “Kenapa abang tak berhenti dekat stesen minyak tadi? Saya lapar.. dapat beli roti je pun dah cukup.”
Abang saya pula berkata, “Laaa.. kenapa tak cakap tadi?”
Kakak ipar menjawab kembali, “Faham-faham la masa saya Tanya abang tadi…”

Beza lelaki muda dengan lelai tidak muda:

Jawapan tunjuk arah oleh lelaki yang telah berusia:
“Ooo… tau. Ni jalan terus. Depan tu ada simpang kiri. Jangan masuk simpang tu… nanti kamu sesat dalam kubur. Kubur arwah pertama kampong ni si situlah. Banyak jasa dia, macam buat jambatan, parit, tali air dan macam-macam lagilah. Ingat, jangan masuk simpang tu, lepas tu kamu terus lagi nanti kamu nampak kebun sayur sebelah kanan. Kebun syur tu ada seorang janda yang punya. Keya janda tu… satu hari dia jual sayur-sayur yang dia tanam tu berates-ratus ringgit untung. Tu yang dia buat rumah besar sebelah belakang kebun tu. Lepas kamu Nampak kebun sayur sebelah kanan tu, kamu terus lagi. Ha… nanti kamu jumpa kedai jajan sebelah kanan. Kedai tu anak lelaki saya punya. Nak kahwin dah lepas raya haji nanti. Bakal isteri kat Johor Bharu. Kerja doktor. Harit u masa tunangkan anak, saya pergi rumah keluarga dia kat Kulai, saya pitam sebab jalan jauh, dialah yang mengubat saya. Alhamdulillah… sihat sampai sekarang. Lepas Nampak kedai jajan tu pulak, kamu terus sampailah jumpa simpang tiga. Yang kanan ke pecan, yang kiri ke pantai. Kamu masuk simpang yang kek kiri tu sikit, nanti kamu jumpa rumah sebelah kanan. Baik-baik sikit masuk ke rumah tu pasal kat situ kawasan kemalangan. Raya hari tu ada empat biji kereta accident. Nasib baik taka da yang mati masa tu. Ha… rumah itulah ianya.”

Jawapan tunjuk arah oleh lelaki yang agak muda:
“Tau rumah tu. Senang… abang terus jalan ni sampai hujung sana tu nanti jumpa simpang tiga. Masuk kiri sikit Nampak signboard 40 kilometer sejam ada rumah kat situ. Itulah rumahnya.”

Tajuk: Monolog Seorang Lelaki
Tebal: 88 mukasurat
Penulis: Azzam Supardi
Harga: RM20.00
Kedai: Gobok Buku
Penerbit: Sindiket Sol-Jah
...

0 Perbincangan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kamsar bin Muhamad Bahron



Aku orang biasa.

Buat benda biasa.

Blog aku biasa-biasa.

Aku suka menulis tentang benda biasa.

Tapi aku akan jadi Lagenda!.

bah bah bah



Pra-Sekolah - Tiada

Sekolah Rendah Kebangsaan

Sekolah Menengah Kebangsaan - Sains Tulen

Kolej Matrikulasi - Sains Fizikal

Universiti - Kejuruteraan Mekanikal

KILANG - Maintenance



AHLAN WA SAHLAN


thelegend88


kepala otak kau!

ada soalan? ~i'm always by your side!!

"SUDUT KRITIK"

SUDUT INI MEMBERI PELUANG KEPADA PENGUNJUNG UNTUK MENGKRITIK BLOG INI SESUKA HATI MEREKA.. KALAU NAK YANG LEN, BAGI KAT BAWAH..

TIDAK BOLEH :

-BERKATA KESAT

-MEMUJI

-MENUDUH MENGKHINZIR BUTA

-MENGIKLAN

MENGAJARKAN ILMU ITU SEDEKAH

Kaunter Pukul

MUST SEE

Blog Unik

Kawan-kawan UTM

Rakan-rakan Lain

CAPAIAN

Followers

Template by KangNoval & Abdul Munir | blog Blogger Templates
HTML Free Code