Wednesday, October 30, 2013

Rokok nan Sebatang


Romi sudah bosan dengan hidupnya yang hanya berlingkar di sekitar tempat kerja, rumah sewa, kedai mamak dan kadang-kadang Tujuh Sebelas apabila kehabisan rokok.

Wan seorang lelaki misteri dengan kereta Volvo 1968 yang tidak pernah kehabisan duit bersungguh-sungguh mengajak Romi keluar dari kepompong hidupnya dan mengembara ke seluruh semenanjung dengan misi mencari makanan terenak di Malaysia.

Rudi seorang remaja Punk yang sudah bosan hidup di kampung bersama ibu bapanya kemudian turut serta bersama mereka.

Pakcik Azmi seorang guru sekolah pondok kemudian turut menumpang bersama untuk balik ke rumahnya.

Seorang gadis naïf bernama Bunga Ramona yang mengembara dari Ipoh ke Singapura untuk bertemu kekasih sibernya kemudian menjadi ahli pengembaraan mereka.

Kata penulis, novel ini tentang persahabatan, friendzone, percanggahan liberal-konservatif, anak muda dan bukti empirical banyak lagi makanan yang lebih sedap di Malaysia dari sekadar mamak dan tomyam sahaja.

Tapi bagi aku, penulis terlupa atau buat-buat lupa bercakap tentang pengkhianatan. Novel ini jelas mengajar pembaca tentang pengkhianatan dan membuat pembaca merasainya sendiri. Rasa macam aku mahu tumbuk muka si Nami kalau aku jumpa dia. Macam tu lah aku rasa semasa membaca mukasurat-mukasurat terakhir novel ini.

Spoiler alert. Sesiapa yang memiliki buku ini dan satu lagi buku best seller penulis iaitu ‘Awek Chuck Taylor’, aku nasihatkan untuk baca buku ‘Awek Chuck Taylor’ terlebih dahulu. Sebab buku ‘Rokok nan Sebatang’ ini mengandungi terlalu banyak spoiler ‘Awek Chuck Taylor’ didalamnya. Aku pun belum baca lagi ‘Awek Chuck Taylor’ dan aku tidak akan baca. Sebab sudah tahu jalan ceritanya.

Bahasa kesat. Bahasa yang digunakan dalam dialog novel ini agak kesat untuk dibaca oleh budak sekolah dan manusia berjiwa suci. Ceh. Tapi bagi aku, dari penggunaan bahasa itulah aku boleh Nampak bagaimana perkembangan hubungan sahabat-sahabat ini. Bermula dengan ‘saya awak’ di awal cerita, kemudian ‘aku kau’, kemudian ‘lu gua’ sehinggalah ‘woi haram jadah!’. Bermula dengan kejut bangun pagi dengan pujuk rayu, kemudian makian sehinggalah penggunaan kaki. Ini yang dilihat sebagai penigkatan tahap bromance khas untuk lelaki.

“Ya, inilah temple orang zaman sekarang. Pada zaman dahulu, bangunan terbesar ialah rumah ibadat. Di situlah tiap-tiap hujung minggu, warga berkumpul dan beribadat. Selepas menyembah Tuhan, mereka makan bersama-sama. Pada zaman sekarang, mereka bekerja lima hari seminggu, macam kau, mungkin enam, mungkin takde cuti yang tetap, atau mungkin tidak ada cuti langsung, tapi selepas itu, bila mereka ada waktu terluang, daripada hasil mereka bangun pagi, dan menghadap fail dan pelanggan, kilang dan bank, pejabat dan kedai, mereka dapat duit, mereka lakukan ritual-ritual penyembahan – beli dan bekerja. Beli dan bekerja.”
Aku baca sampai sini, aku rasa macam mahu berhenti kerja. Cara dan niat aku kerja kilang sekarang tidak sama dengan sebelum ini.

“Dude, friends don’t ask apologies lah weh. We just, do it. Kau tau tak? Poyo minta maaf ni sebenarnya. Dengan awek lu boleh la. Ni member. True friends will forgive his friends even without apology. True friends never judge. And true friends, will never regret for doing anything together among his friends. Keep this in your head, bro.”

Tajuk: Rokok nan Sebatang
Tebal: 280 mukasurat
Penulis: Nami Cob Nobbler
Harga: RM19.90
Kedai: LejenPress.com
Penerbit: Lejen Press
...

0 Perbincangan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kamsar bin Muhamad Bahron



Aku orang biasa.

Buat benda biasa.

Blog aku biasa-biasa.

Aku suka menulis tentang benda biasa.

Tapi aku akan jadi Lagenda!.

bah bah bah



Pra-Sekolah - Tiada

Sekolah Rendah Kebangsaan

Sekolah Menengah Kebangsaan - Sains Tulen

Kolej Matrikulasi - Sains Fizikal

Universiti - Kejuruteraan Mekanikal

KILANG - Maintenance



AHLAN WA SAHLAN


thelegend88


kepala otak kau!

ada soalan? ~i'm always by your side!!

"SUDUT KRITIK"

SUDUT INI MEMBERI PELUANG KEPADA PENGUNJUNG UNTUK MENGKRITIK BLOG INI SESUKA HATI MEREKA.. KALAU NAK YANG LEN, BAGI KAT BAWAH..

TIDAK BOLEH :

-BERKATA KESAT

-MEMUJI

-MENUDUH MENGKHINZIR BUTA

-MENGIKLAN

MENGAJARKAN ILMU ITU SEDEKAH

Kaunter Pukul

MUST SEE

Blog Unik

Kawan-kawan UTM

Rakan-rakan Lain

CAPAIAN

Followers

Template by KangNoval & Abdul Munir | blog Blogger Templates
HTML Free Code