Thursday, November 11, 2010

50 kata-kata tokoh berpengaruh

50 kata-kata tokoh berpengaruh dan cerita di sebaliknya

“seorang hamba yang menceraikan dirinya daripada gigitan nafsu, tidak putus-putus mengingati Allah, berdiri menegakkan hak-hak Allah dan memandang Allah dengan hatinya. Apabila ia berbicara, ia berbicara dengan Allah”

Dulu, saya suka dengan kata-kata. Setiap SMS yang saya dapat dari sahabat-sahabat atau daripada sesiapa pun akan disimpan. Akan ditulis dan dibukukan. Saya ada menyimpan koleksi kata-kata hikmah, rekaan orang dan sebagainya sehingga dua buku catatan. Sekarang saya hanya bergantung dengan softcopy..

Apa kepentingan kata-kata ni?. Mengimbau kembali sejarah silam, diceritakan bahawa tentera Islam akan membawa ulama’ bersama mereka menuju ke medan peperangan. Walaupun ulama’ ini kurang membantu dari segi kekuatan fizikal, tapi mereka memainkan peranan mereka untuk membakar semangat juang para mujahidin berbekalkan ilmu dan hikmah mereka. Melalui kata dan pidato.

Berbeza dengan tentera kuffar, mereka akan membawa perempuan-perempuan ke medan peperangan untuk memuaskan nafsu mereka memandangkan mereka akan berada jauh dari keluarga dalam waktu yang agak lama.

Ustaz Dzul (mantan presiden GAMIS) memuatkan 50 kata-kata yang beliau pilih sendiri untuk perkongsian bersama. Walaupun ia kata-kata orang lama, namun ia masih releven untuk menjadi pemangkin kita lebih-lebih lagi jika kita mengetahui maksud tersirat dan sejarah disebaliknya.

Panah Islam

“aku adalah panah daripada panah-panah Islam, maka tujukanlah aku ke mana sahaja yang engkau suka” ~Sa’ad bin Abi Waqqas RA

Saad merupakan bapa saudara Rasulullah dan antara orang terawal memeluk Islam. Beliau merupakan seorang yang gagah dan berani dalam peperangan.

Ayat di atas merupakan ayat yang beliau pernah laungkan dalam peperangan menunjukkan keberanian dan kesediaan beliau untuk menginfakkan diri beliau untuk perjuangan Islam.

Saya pernah mendengar ayat ini semasa baru membeli buku ini lama dahulu. Kata-kata ini amat unik kerana ia menunjukkan kesediaan seorang jundiyyah dalam menerima arahan daripada qiyadah mereka. Mewaqafkan diri untuk Islam seperti dalam surah As-Saff adalah suatu yang sangat penting dan besar ertinya kepada suatu gerakan Islam. Untuk mencapai sesuatu kejayaan, komitmen ahli amat penting. Apa ertinya ahli ramai jika mereka tidak bersedia untuk dicaturkan?. Kita memerlukan panah-panah seperti Sa’ad. Wlm

~tidak ada tempat antara syurga dan neraka~ Yazid Al-Ruqasyi, 12 november 2010, 12.17am

Catatan:
1) Kata-kata mampu menguatkan pendengar
2) Kata-kata dapat menceritakan cirri-ciri pengungkapnya
3) I like it!

Tajuk: 50 kata-kata tokoh berpengaruh dan cerita di sebaliknya
Tebal: 125 mukasurat
Penulis: Mohd Dzul Khairi Mohd Noor
Harga: RM15.00
Kedai: Beli dari kawan: A.Amin
Penerbit: Ilham Centre

8 Perbincangan:

Cahaya Kemudahanku~ said...

50 kata2 tokoh berpengaruh.. tokoh tu yg berpengaruh ke kata2 tu yang berpengaruh??

lagenda pejuang islam said...

dua-dua.mana boleh satu jak

Cahaya Kemudahanku~ said...

owh.. buku tu ialah kata2 berpengaruh drpd tokoh2 berpengaruh.. mcm tu?? konpius btol la ngn nme tjok bku tu.. adeh..

lagenda pejuang islam said...

ha. boleh kira gitu lah.
ps: xkan nama anda nur sahli.(sumber: budak SPI).
ke anda adalah kak salliana?
gtau jak la nama. nak letak link di blog ni. tapi hanya dengan nama sebenar.

Cahaya Kemudahanku~ said...
This comment has been removed by the author.
lagenda pejuang islam said...

alrighty then..
~very mysterious one...

Cahaya Kemudahanku~ said...

ehm.. dh tau nama sebenar kn?? haha.. of course sy bukan kakak lor.. sy 1991.. jauh beza klo nk pggl akk.. hihi.. knp pelik plak?? biasa jer..

lagenda pejuang islam said...

huhu..x pelik..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kamsar bin Muhamad Bahron



Aku orang biasa.

Buat benda biasa.

Blog aku biasa-biasa.

Aku suka menulis tentang benda biasa.

Tapi aku akan jadi Lagenda!.

bah bah bah



Pra-Sekolah - Tiada

Sekolah Rendah Kebangsaan

Sekolah Menengah Kebangsaan - Sains Tulen

Kolej Matrikulasi - Sains Fizikal

Universiti - Kejuruteraan Mekanikal

KILANG - Maintenance



AHLAN WA SAHLAN


thelegend88


kepala otak kau!

ada soalan? ~i'm always by your side!!

"SUDUT KRITIK"

SUDUT INI MEMBERI PELUANG KEPADA PENGUNJUNG UNTUK MENGKRITIK BLOG INI SESUKA HATI MEREKA.. KALAU NAK YANG LEN, BAGI KAT BAWAH..

TIDAK BOLEH :

-BERKATA KESAT

-MEMUJI

-MENUDUH MENGKHINZIR BUTA

-MENGIKLAN

MENGAJARKAN ILMU ITU SEDEKAH

Kaunter Pukul

MUST SEE

Blog Unik

Kawan-kawan UTM

Rakan-rakan Lain

CAPAIAN

Followers

Template by KangNoval & Abdul Munir | blog Blogger Templates
HTML Free Code