Tuesday, November 2, 2010

Mahasiswa fatigue. Apakah?

Apa itu fatigue?

Cara paling mudah untuk menerangkan tentang fatigue adalah dengan membayangkan.. anda mempunyai ‘sebatang’ dawai yang ingin dipotong. Kekuatan dawai itu memerlukan 200MPa untuk ditarik hingga putus. Tapi kekuatan tangan jantan anda hanya mampu membekalkan sebanyak 10MPa. Apa yang anda buat adalah membengkokkan dawai tersebut dengan berlawanan arah berulang-kali sehingga ia putus. Jadi, fatigue (lesu) adalah satu sifat di mana daya kecil dikenakan ke atas bahan yang kuat berulang kali sehingga bahan itu gagal/fail/putus/patah.

bahan yang lesu dapat detentukan dengan hanya melihat pada permukaan yang patah. (ada beachmarks)


Mahasiswa tu apa?
Kalau tak tahu jugak, tak payah baca entri ni. Mahasiswa dikatakan sebuah ketumbukan (kata blogger L-bro-M) yang sangat besar. Dan mereka adalah salah satu agen perubahan terbesar di Negara kita.


So?

Anak muda biasanya sangat tahan lasak dan tidak mudah kalah dengan orang tua (yang jahat sahaja. Paham kan..) . jadi, untuk menghalang kuasa hebat ini, mereka (orang tua) telah melakukan banyak halangan, sekatan dan tekanan kepada mahasiswa sehingga mereka menjadi fatigue. Hasilnya, kita boleh tengok sekarang.. walaupun mereka adalah atlet, tetapi mereka sangat takut untuk menyebut perkataan UMNO dan PAS di dalam kampus, di hadapan ‘orang tua’. Itu contoh politik. Contoh lain adalah mereka takut untuk menyebut perkataan JEMAAH atau LAWAN atau SALAH dihadapan khalayak kerana takut ditangkap dan masuk ISA. Haha..yang contoh kedua ni aku buat-buat jak. Habis idea. Padahal isu JEMAAH ISLAMIYYAH bagi aku hanyalah sekadar tipping point untuk menukar arah pemikiran rakyat yang cakna dari isu JUDI BOLA!.

ini bukan aku..

Kesimpulan
Aku nak cabar orang yang baca ni (terutamanya mahasiswa) untuk terus bersikap telus dan berani dalam mengetengahkan isu yang berlaku di Negara kita. Ada orang yang hanya kuat bertakbir apabila tempat suci umat Islam dibantai di Palestin. Tapi senyap apabila agama kita dihina di Malaysia hanya kerana orang yang membiayainya adalah Isteri Perdana Menteri (baca IFF). Mereka kata taknak jadi pembangkang. Padahal kau tak tahu pulak nak bezakan isu Islam dengan yang bukan.


~Isu islam dan isu masyarakat adalah tanggungjawab semua. Bukan hanya pembangkang~ kamsar, 3 oktober 2010, 2.50pm

Catatan:
1) Saya bukan pembangkang tapi pencadang
2) Aku benci orang yang terlibat dengan IFF dalam keadaan dia tahu dan sengaja
3) Aku menyampah melihat orang yang MEMILIH dalam mengetengahkan isu Islam
4) Aku rasa nak gelak melihat orang yang perasan SAFE! Bah bah bah

0 Perbincangan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kamsar bin Muhamad Bahron



Aku orang biasa.

Buat benda biasa.

Blog aku biasa-biasa.

Aku suka menulis tentang benda biasa.

Tapi aku akan jadi Lagenda!.

bah bah bah



Pra-Sekolah - Tiada

Sekolah Rendah Kebangsaan

Sekolah Menengah Kebangsaan - Sains Tulen

Kolej Matrikulasi - Sains Fizikal

Universiti - Kejuruteraan Mekanikal

KILANG - Maintenance



AHLAN WA SAHLAN


thelegend88


kepala otak kau!

ada soalan? ~i'm always by your side!!

"SUDUT KRITIK"

SUDUT INI MEMBERI PELUANG KEPADA PENGUNJUNG UNTUK MENGKRITIK BLOG INI SESUKA HATI MEREKA.. KALAU NAK YANG LEN, BAGI KAT BAWAH..

TIDAK BOLEH :

-BERKATA KESAT

-MEMUJI

-MENUDUH MENGKHINZIR BUTA

-MENGIKLAN

MENGAJARKAN ILMU ITU SEDEKAH

Kaunter Pukul

MUST SEE

Blog Unik

Kawan-kawan UTM

Rakan-rakan Lain

CAPAIAN

Followers

Template by KangNoval & Abdul Munir | blog Blogger Templates
HTML Free Code