Tuesday, November 23, 2010

Memoir Anak Setinggan

Sekali pandang buku ni dalam internet, (baca: Portal PTS) terus tergerak hati untuk beli. Bukan kerana memoir. Dan bukan kerana kulit buku ini keanak-anakan. Saya sangat tertarik dengan perkataan setinggan.

Bagi yang belum mengetahui apa itu setinggan, anda boleh lah mencari maklumat dulu.
Apa yang menarik di buku ini adalah cerita yang disampaikan amat menarik. Bermula dari berbaris menunggu giliran menggunakan tandas sehinggalah pengembaraan mereka mencari labah-labah untuk dilagakan.

Cara penyampaian penulis juga amat menarik dan mudah difahami. Malah pada bab yang pertama sudah cukup untuk mengharukan pembaca mengenai nasib mereka. Tapi, pada bab yang berikutnya penulis menyampaikan cerita wataknya dalam keadaan yang sangat mencuit hati.


Ciri-ciri cerita

Tidak salah jika saya mengatakan bahawa perasaan pembaca akan ‘dipermainkan’ semasa membaca buku ini. Sekejap ketawa, lama menangis. Terutama sekali pada bab belakang cerita ini yang menunjukkan betapa pemimpin dan masyarakat pada masa itu sangat mementingkan material hanya untuk menaikkan status sebuah tempat yang bernama KUALA LUMPUR.

Saya sebagai seorang budak kampung sudah pasti pernah mengalami perkara yang serupa dengan Anuar dan kawan-kawannya. Polis sentri? Konda-kondi?. Basikal BMX? Sabung ayam?. Memori yang terlalu banyak untuk di’blog’kan. Namun, itulah hakikat kehidupan ‘budak-budak’ kampung yang pasti tidak dirasai oleh ‘budak-budak’ Bandar.

Perkara penting yang penulis sampaikan di sini adalah dalam bentuk nasihat. Sama ada nasihat yang diberikan kepada anuar, keluhuran didikan sepasang suami isteri yang melahirkan Anuar, atau luahan rasa seorang budak yang tentunya bernama Anuar.

Saya juga sangat terharu dengan kisah persahabatan Anuar, Mamat dan Bain di kampung Bumiputera tersebut. Kenapa? Haa…

Ghandi, engkau sebagai Perdana Menteri India, kenapa engkau duduk kereta api kelas tiga?”. Tanya seseorang kepada Ghandi yang kelihatan berhimpit-himpit di dalam kereta api yang kotor dan penuh sesak itu.

kerana tidak ada kelas empat” jawab Ghandi


Penjara Kecil


Di situ kami diasuh supaya diam…
Apabila cikgu tiada di kelas, kami juga dipastikan kekal diam.
Ketua darjah dan pengawas diasuh menulis nama-nama pelajar yang bising di dalam kelas.
Sewaktu meletakkan kerusi dan meja juga kami diminta supaya memastikan kerusi tidak berbunyi.
Sekiranya berbunyi, kami perlu mengulang upacara menaik dan menurunkan kerusi.
Sewaktu cikgu mengajar juga kami diminta diam.
saya mahu, kalau saya baling jarum ke lantai, kita dengar jarum itu jatuh”.
Kata-kata itulah yang diulang-ulang semasa cikgu mengajar…

~zaman kanak-kanak adalah zaman penbentukan peribadi. Jangan rosakkan mereka..
Kamsar, 24 November 2010, 8.48am

Catatan:
1) Kali pertama aku dengar, lihat dan cuba main counter strike condition zero adalah semasa di Matrikulasi Labuan.
2) Sangat tertarik dengan kisah mereka dengan guru ‘iqra’ dan mengaji.
3) “yang memajukan KL adalah mereka”. Hanya setelah KL maju, barulah ramai manusia ‘berkabel’ datang ke sana.
4) Saya dapat rasakan Anuar adalah Penulis sendiri. En. Anuar.
5) Aku masih tak faham apa masalahnya kalau pelajar bising di kelas selagi tidak mengganggu kelas lain?.
6) Aku pernah tengok selipar jepun yang haus dan bola hancur seperti itu.
6) Sediakan tisu sebelum baca.

Tajuk: Memoir Anak Setinggan
Tebal: 193 mukasurat
Penulis: M.S. Anuar Mahmod
Harga: RM14.00
Kedai: PMH Bookstore, Jusco Taman Universiti
Penerbit: PTS Fortuna SDN. BHD

6 Perbincangan:

aku insan lemah said...

salam..

macam best jak..nak cari lah.. kehidupan sebagai sorng anak setinggan bnyk mndidik diri mnjdi insan yg brguna..

Khairul said...

menarik2x...

lagenda pejuang islam said...

persekitaran mereka serba kekurangan.
tapi sekeliling mereka penuh dengan "sesuatu" yang boleh membentuk mereka. jadi apa? wallahu'alam.

ps: pernah gak merasa setinggan

Asmah Andy said...

ada ka PMH d jusco...? ka MPH yg dimksudkn..?

Khairunnisa said...

ha ha.. mamai masa meng-update

lagenda pejuang islam said...

harap maaf. MPH. PMH ada di UTM.
bukan mamai ya. cuma mau menerrai taip laju2.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kamsar bin Muhamad Bahron



Aku orang biasa.

Buat benda biasa.

Blog aku biasa-biasa.

Aku suka menulis tentang benda biasa.

Tapi aku akan jadi Lagenda!.

bah bah bah



Pra-Sekolah - Tiada

Sekolah Rendah Kebangsaan

Sekolah Menengah Kebangsaan - Sains Tulen

Kolej Matrikulasi - Sains Fizikal

Universiti - Kejuruteraan Mekanikal

KILANG - Maintenance



AHLAN WA SAHLAN


thelegend88


kepala otak kau!

ada soalan? ~i'm always by your side!!

"SUDUT KRITIK"

SUDUT INI MEMBERI PELUANG KEPADA PENGUNJUNG UNTUK MENGKRITIK BLOG INI SESUKA HATI MEREKA.. KALAU NAK YANG LEN, BAGI KAT BAWAH..

TIDAK BOLEH :

-BERKATA KESAT

-MEMUJI

-MENUDUH MENGKHINZIR BUTA

-MENGIKLAN

MENGAJARKAN ILMU ITU SEDEKAH

Kaunter Pukul

MUST SEE

Blog Unik

Kawan-kawan UTM

Rakan-rakan Lain

CAPAIAN

Followers

Template by KangNoval & Abdul Munir | blog Blogger Templates
HTML Free Code