Saturday, May 14, 2011

Pokok biasa yang ingin terus hidup

Hari itu cuaca amat sejuk. Aku dan rakan-rakan lain diletakkan sederet dengan pokok Citrus recticulata atau pokok limau mandarin.
Lagu tahun baru cina didendangkan sepanjang masa. Tapi ia tidak mungkin dapat mengganggu zikirku. Hatta kalau aku dibeli oleh golongan mereka sekalipun, aku pasti akan terus berzikir kepada penciptaku.
Tiba-tiba seorang pemuda beriman mampir. Dia membelek setiap satu daripada kami. Agak lama termenung, kemudian dia tersenyum seorang diri lalu mengambil aku dan membawa aku ke kaunter pembayaran.

Subhanallah.. gembira tidak terkata. Aku telah terpilih untuk menghiasi bilik seorang pencinta dan pengamal ilmu. Malah aku dijaga dengan cukup baik.
Dia kata, aku dapat menyegarkan biliknya secara semula jadi. Menambahkan kepekatan oksigen malah mampu memberikannya inspirasi!.
Aku berusaha sedaya mungkin untuk menjadi besar, tinggi dan cantik.

Hari itu, alas tempat aku berdiri telah digantikan dengan tisu. Pemuda itu kata, kalau tidak letak tisu, nanti bilik dia akan kotor selepas menyiram aku.
Aku akur. Yang penting dia gembira.

Pernah dulu, semasa tinggiku sudah mencecah dua kali ganda daripada tinggi asalku.
Suatu hari, pemuda itu berkata, dia perlu keluar selama beberapa hari untuk pergi ke sebuah program. Aku akur kerana ia adalah program tarbiyah. Kata pemuda itu.
Untuk memastikan aku terus mendapat air dan cahaya matahari, pemuda itu meletakkan aku di luar bilik. Di celahan semak samun bersama dengan rumput-rumput lain.
Aku kesejukan. Aku ketakutan dan aku kesunyian. Hinggalah suatu hari, seorang lelaki garang datang bersama bilah tajamnya mencantas semua rumput yang ada termasuklah aku.
Dalam kesakitan, badanku kembali rendah seperti dahulu..

Sekembalinya pemuda itu dari program, akulah yang pertama diperiksanya. Dengan muka sedih, dia mencari akal supaya aku tidak lagi perlu dikeluarkan dari dalam bilik.
Berbekalkan sebuah akurium kecil yang tidak berisi, dua carik kain pengelap dan dua batang ais krim Moo, dia Berjaya membuat sumber air untukku secara berterusan.
Pemuda itu tersenyum puas.

Hari berganti hari. Bulan berganti bulan. Aku semakin tinggi dan cantik.
Dengan sistem bekalan air yang dibuat untukku, aku kini hanya diperhatikan sebulan sekali. Itupun untuk menambah bekalan air.
Lebih-lebih lagi dia sudah ada teman baru yang lebih comel dari aku. Dia sudah ada sumber inspirasi baru. Aku diletakkan di sebelah tingkap. Bukan lagi di atas meja belajarnya.

Suatu hari, pemuda itu balik ke bilik dalam keadaan gelisah. Dia mencari-cari sesuatu.
Dia kata, dia mesti bagi hadiah dalam perjumpaan yang akan diadakan petang nanti. Tapi dia tidak tahu mahu bagi apa.
Kemudian pemuda itu memandang aku. Lantas mengambil gunting, gam dan pembalut hadiah.
Sambil tersenyum, dia berkata kepadaku. “nanti, awak akan dijaga oleh orang yang lebih penyayang. Mesti awak suka”
Tersentap perasaan aku pada masa itu. Adakah aku akan bertukar tuan? Siapa? Sanggupkah dia menjaga aku?
Tiba-tiba dunia menjadi gelap. Aku dimasukkan ke dalam kotak kecil yang dibuat sendiri oleh pemuda itu sebelum dimasukkan ke dalam pembalut hadiah.
Dalam gemuruh, aku dapat rasakan aku dibawa menaiki motosikal dan dibawa ke suatu tempat.
Aku hanya mampu menghidu bau tasik dan bau pokok ketapang selepas hujan lebat.
Apakah nasib aku selepas ini?
Siapakah tuan aku selepas ini?

Santuni semua jiwa walau hanya seekor anak ikan (tanaksada)
Kamsar, 15 mei 2011, 1.24am

Catatan:
1. Kepada sesiapa yang berkaitan, sila jaga pokok aku dengan baik
2. Azam hidup pokok sangat tinggi!
3. Ini entri untuk diri sendiri. Maaf kalau rasa terbuang masa lepas baca entri ni. Pasni aku buat yang berisi..

0 Perbincangan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kamsar bin Muhamad Bahron



Aku orang biasa.

Buat benda biasa.

Blog aku biasa-biasa.

Aku suka menulis tentang benda biasa.

Tapi aku akan jadi Lagenda!.

bah bah bah



Pra-Sekolah - Tiada

Sekolah Rendah Kebangsaan

Sekolah Menengah Kebangsaan - Sains Tulen

Kolej Matrikulasi - Sains Fizikal

Universiti - Kejuruteraan Mekanikal

KILANG - Maintenance



AHLAN WA SAHLAN


thelegend88


kepala otak kau!

ada soalan? ~i'm always by your side!!

"SUDUT KRITIK"

SUDUT INI MEMBERI PELUANG KEPADA PENGUNJUNG UNTUK MENGKRITIK BLOG INI SESUKA HATI MEREKA.. KALAU NAK YANG LEN, BAGI KAT BAWAH..

TIDAK BOLEH :

-BERKATA KESAT

-MEMUJI

-MENUDUH MENGKHINZIR BUTA

-MENGIKLAN

MENGAJARKAN ILMU ITU SEDEKAH

Kaunter Pukul

MUST SEE

Blog Unik

Kawan-kawan UTM

Rakan-rakan Lain

CAPAIAN

Followers

Template by KangNoval & Abdul Munir | blog Blogger Templates
HTML Free Code