Sunday, May 8, 2011

Hari ibu, mak, indok, inang, mother, oka-san

Hero and Heroin in my life's story

semalam ramai yang raikan hari ibu. mereka menunjukkan rasa kasih mereka di Facebook, Blog dan sebagainya. dan semestinya mereka sudah melakukannya terus kepada ibu masing-masing.

kenapa aku buat hari ni?
1) sebab aku tak mahu raikan pada hari ahad kedua Mei. (kesahihan belum diketahui)
2) supaya hari ni aku sorang yang buat. maka, ramai yang akan bukak blog aku ni. whoa!
3) baru dapat panggilan dari 'orang rumah' bagitahu mereka makan-makan di rumah tanpa aku sempena hari ibu.

tapi satu perkara yang aku tak faham adalah kenapa tarikh hari ibu dan hari bapa berbeza? sedangkan mereka menjaga anak-anak (aku) bersama-sama. mereka raikan hari jadi anak-anak (aku) bersama-sama. tapi hari meraikan mereka berbeza beberapa bulan. maka aku pun letak wallpaper laptop aku (gambar di atas) yang ada gambar mereka berdua. kerana mereka tidak dapat dipisahkan. whoa!.

aku lawat blog-blog dan status facebook kawan-kawan (yang mahu ucap hari ibu) semuanya sedih. sedih sebab berjauhan. sedih mengingati pengorbanan mereka. mengenang dosa-dosa mereka. aku pun sedih baca. tapi aku juga setuju dengan saudara Lutfi tentang sambutan hari ibu yang happening. kalau bukan sekarang, bila lagi kita nak gembirakan ibu dan gelak ketawa dengan dia?. mari layan video Lutfi nih



ada yang kata, setiap hari adalah hari ibu. buat apa nak raikan?. ada jugak yang kata, "selamat hari ibu kepada semua bu orang lain. hari lain, hari ibu aku". whoa!. ada jugak yang kata, hari ibu ni adalah perayaan Kristian tapi yang ni aku belum tengok kesahihan lagi. masih menyiasat. Bagi aku, marikan hari ibu bukan bermakna kita raikan mereka satu hari setahun. tapi adalah untuk mencari satu hari yang istimewa untuk mereka. siapa tahu kalau-kalau ibu menantikan hari ini tiba dan anak-anaknya pula kata tak mahu raikan sebab dia sayang setiap hari (tapi call tanya khabar 3 minggu 2 kali). Hari jadi sudah. tambah lagi hari ibu. kalau boleh aku nak perkenalkan sebannyak mungkin hari untuk ibu. hari isteri sedunia. hari perempuan yang sudah ada anak 5 keatas sedunia. hari ibu yang ada anak engineer sedunia. barulah meriah. tidak dinafikan mereka yang tidak mahu meraikan hari ibu sebab mengaku dia sayang ibu setiap hari itu alasan yang betul. tapi, adakah anda membuat sesuatu yang istimewa tanpa tarikh yang tetap? seperti beli kek, makan di pizza hut dan sebagainya. wlm.

lagi satu, kadang-kadang aku terjumpa ada orang yang mahu belajar bersungguh-sungguh untuk menjadi orang yang berjaya dan akhirnya dapat membalas jasa orang tua..tapi, anda takkan mampu melakukannya. baahahahaha seperti di sini bukan di sini

akhir sekali, kalau nak menangis terkenangkan ibu di rumah, jom layan video di facebook ni.. [klik di sini bukan di sini]

~Bagus-bagus ko nak (Rahmah Daud)
kamsar, 9 Mei 2011

catatan:
1. Selamat hari ibu
2. mari ceriakan mereka
3. ini adalah pendapat peribadi sahaja.

Lampiran:

video lutfi tahun ni

0 Perbincangan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kamsar bin Muhamad Bahron



Aku orang biasa.

Buat benda biasa.

Blog aku biasa-biasa.

Aku suka menulis tentang benda biasa.

Tapi aku akan jadi Lagenda!.

bah bah bah



Pra-Sekolah - Tiada

Sekolah Rendah Kebangsaan

Sekolah Menengah Kebangsaan - Sains Tulen

Kolej Matrikulasi - Sains Fizikal

Universiti - Kejuruteraan Mekanikal

KILANG - Maintenance



AHLAN WA SAHLAN


thelegend88


kepala otak kau!

ada soalan? ~i'm always by your side!!

"SUDUT KRITIK"

SUDUT INI MEMBERI PELUANG KEPADA PENGUNJUNG UNTUK MENGKRITIK BLOG INI SESUKA HATI MEREKA.. KALAU NAK YANG LEN, BAGI KAT BAWAH..

TIDAK BOLEH :

-BERKATA KESAT

-MEMUJI

-MENUDUH MENGKHINZIR BUTA

-MENGIKLAN

MENGAJARKAN ILMU ITU SEDEKAH

Kaunter Pukul

MUST SEE

Blog Unik

Kawan-kawan UTM

Rakan-rakan Lain

CAPAIAN

Followers

Template by KangNoval & Abdul Munir | blog Blogger Templates
HTML Free Code